پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۰
سلامت نیوز: غلبه بر افسردگی زمستانی!چند نفر را می‌شناسید كه از گذشت سریع زمان و كوتاه شدن روزها لذت می‌برند؟ شاید عده‌ای را بشناسید، اما میلیونها نفر در دنیا از شبهای دراز متنفرند. این نكته عامل اصلی دچار شدن افراد به افسردگی زمستانی است. در بریتانیا حدود نیم میلیون نفر از یك ناهنجاری فصلی كه باعث ایجاد افسردگی در آنها در بین ماههای اكتبر تا آوریل می‌شود، رنج می‌برند. این ناهنجاری باعث ایجاد اختلال در زندگی روزمره آنها می‌شود. در بیش از ۵ میلیون نفر از افراد این كشور علائم خفیف‌تر این بیماری دیده می‌شود كه «افسردگی زمستانی» نامیده می‌شود.

«ناهنجاری فصلی» در خانمها ۴ برابر بیشتر از آقایان دیده می‌شود. این بیماری باعث ایجاد مشكلاتی نظیر بی‌خوابی، پرخوری، فقدان انرژی و علائم احساسی مثل خشم، عصبانیت و حتی سردمزاجی می‌شود.

«ایان رایر» سرپرست مؤسسه بهداشت روانی معتقد است برای مبارزه با این حالت باید یك زندگی سالم داشته باشید و شیوه‌های آن را نیز همیشه تمرین كنید. باید تغذیه خوب و مناسب داشته باشید، ورزش كنید و ساعاتی از روز در معرض نور خورشید و هوای آزاد قرار بگیرید تا حالات افسردگی از وجود شما بیرون رود.

ناهنجاری فصلی «SAD» چیست؟
ناهنجاری فصلی یك نوع افسردگی زمستانی است كه در طی ماههای دسامبر، ژانویه و فوریه رخ می‌دهد. در برخی از افراد این ناهنجاری باعث عدم توانایی آنها در طول روز می‌شود، به‌طوری كه بدون استفاده از درمان مناسب و روشهای درمانی قادر به انجام كارهای روزمره خود و زندگی نیستند. در برخی از افراد این علائم خفیف‌تر است كه به آن افسردگی زمستانی می‌گویند. فقدان نور در زمستان نقش مهمی را در ایجاد این بیماری ایفا می‌كند. وقتی نور به چشمان شما می‌تابد، عصبهای بدن تحریك شده و به سمت هیپوتالاموس حركت می‌كنند. هیپوتالاموس بخشی از مغز است كه حوصله، اشتها، خواب، دما و غریزه جسمانی شما را كنترل می‌كند. چنانچه نور كمتری به چشمان شما بتابد یا ایراد و نقصی در مسیر گذر عصبها ایجاد شود، فعالیت هیپوتالاموس تحت تأثیر قرار می‌گیرد و روی عملكرد بخشهای مختلفش اختلال ایجاد می‌شود.

علائم این بیماری چیست؟
ناهنجاری فصلی ممكن است در هر سنی در فرد به وجود بیاید، اما اغلب از سنین ۱۸ تا ۳۰ سالگی شروع می‌شود. علائم آن در بین ماههای سپتامبر و نوامبر آغاز و تا مارس و آوریل ادامه پیدا می‌كند. این بیماری باعث به وجود آمدن عوارض زیر می‌شود:

۱. مشكلاتی در خواب و فقدان انرژی: گاهی بیرون آمدن از رختخواب برای شما مشكل می‌شود و توان بلند شدن را ندارید و یا اینكه با وجود اینكه ساعاتی طولانی در خواب بوده اید، هنوز احساس خستگی می‌كنید.

۲. پرخوری

۳. افسردگی: احساس ناراحتی، ضعف، بی‌حوصلگی، شكست، گریان بودن و ناامیدی را شامل می‌شود، حتی در برخی از افراد باعث كاهش تمایلات جنسی می‌شود.

۴. علائم فیزیكی: دردهای مفصلی، مشكلات معده، كاهش مقاومت بدن در برابر ابتلا به عفونتها.

۵. تغییرات رفتاری: در برخی افراد فعالیت بیش از حد و كار زیاد و افراطی را موجب می‌شود.

چه باید بكنیم؟
مؤسسه سلامت روانی می‌گوید: ۱. از خانه بیرون بروید و در معرض هوای آزاد و نور آفتاب قرار بگیرید. ۲. نوردرمانی یكی از بهترین راههای مقابله با این حالات است. ۳. در طول روز در خانه و محل كار سعی كنید كنار پنجره بنشینید یا بایستید. ۴.به جای اینكه زیاد از حد از خودتان كار بكشید، به نیازهای بدن و مغزتان توجه كنید، زیرا گاهی اوقات بدن شما نیاز به خواب دارد، اما شما برای انجام كار خود ترجیح می‌دهید به این نیاز و خواسته توجه نكنید. ۵. چنانچه دچار ناهنجاری فصلی شوید و این روشها مؤثر واقع نشد، حتماً نزد پزشك روید و درمان ویژه را آغاز كنید.

درمان:
نوردرمانی تا بیش از ۸۵ درصد در درمان این بیماری مؤثر است و سعی كنید در طول روز حداقل ۴ ساعت در معرض نور آفتاب و خورشید قرار بگیرید. گاهی اوقات استفاده از داروهای ضد افسردگی توسط پزشكان تجویز می‌شود، اما داروهای ضد افسردگی باعث ایجاد حالت خواب آلودگی و رخوت می‌شود. بنابراین مصرف آنها به‌مدت طولانی باعث ایجاد اختلالاتی در زندگی می‌شود. محصولاتی در بازار برای غلبه بر این مشكلات وجود دارد. یكی از این محصولات «جعبه نور» است. شما این جعبه را برای زمان بیدار شدن خود تنظیم می‌كنید. عملكرد این جعبه بدین نحو است كه این جعبه سر ساعت معینی از خود نور ساطع می‌كند و بمدت چند دقیقه تمام اتاق شما روشن می‌شود. این جعبه باعث نیرو دادن و پرانرژی شدن شما می‌شود و شما برای تمام روز شاد و پرانرژی خواهید بود. یكی دیگر از این وسایل Bodyclock classic نام دارد. شما این ساعت را برای زمان از خواب بیدار شدن در صبح تنظیم می‌كنید و ۳۰ دقیقه قبل از ساعت مقرر این ساعت از خود نور زیادی منعكس می‌كند و اتاق شما را روشن می‌كند، سپس آرام آرام نور محو می‌شود و ساعت زنگ می‌زند. شما حتی می‌توانید آن را روی رادیو تنظیم كنید و به جای زنگ ساعت با صدای رادیو از خواب بیدار شوید. البته با وجود تمام این روشها، حتماً با پزشك معالج خود نیز مشورت كنید. ما به شما قول می‌دهیم كه می‌توانید بر افسردگی زمستانی خود غلبه كنید.

منبع: روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha