پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 36469
سلامت نیوز: بارداری بعد از روش‌های ضدبارداریامروزه خیلی‌ها بعد از ازدواج‌شان از انواع روش‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند تا بچه‌دار شدن را به تعویق بیندازند. بعضی‌ها از قرص‌های ضدبارداری و بعضی‌ها هم از روش‌های متنوع دیگر بهره می‌برند اما بالاخره زمانی می‌رسد که هر زوجی می‌خواهد بچه‌دار شود و در این زمان است که تازه نگرانی‌ها شروع می‌شود و همه می‌خواهند بدانند پس از چه مدتی از قطع روش پیشگیری از بارداری، می‌توانند باردار شوند...

برای پیشگیری از بارداری، زوجین از روش‌های گوناگونی استفاده می‌کنند و طیف وسیع این روش‌ها به شرایط هر فرد بستگی دارد: اصلا فرزند دارند یا ندارند؟ چند فرزند دارند؟ آیا می‌خواهند بعد از زمان معینی بچه‌دار شوند؟
بر اساس وضعیت هر زوج و روش‌هایی که به کار می‌بندند، پس از قطع روش‌های گوناگون بارداری، مدت زمان و شرایط خاصی برای باردار شدن حکمفرما خواهد بود.

● اگر از روش طبیعی استفاده می‌کنید
برای باردار شدن بعد از استفاده از هر یک از روش‌های طبیعی و سنتی جلوگیری از بارداری (مانند امتناع دوره‌ای از فعالیت زناشویی با استفاده از تقویم دوره ماهانه یا درجه حرارت بدن) تنها کاری که باید انجام دهید این است که دیگر آن روش را به کار نگیرید تا بدن شما آماده بارداری شود و بلافاصله بتوانید باردار شوید؛ حتی برخی از مواد اسپرم کش (مانند کف و ژل واژینال) که همراه با برخی از این لوازم استفاده می‌شوند، در صورت بارداری هیچ تاثیر نامطلوبی بر جنین نخواهند داشت.

● اگر قرص‌ضدبارداری می‌خورید
اگر قرص ضدبارداری می‌خورده‌اید و تصمیم گرفته‌اید باردار شوید، می‌توانید تا انتهای سیکل صبر نکنید و بسته قرص‌تان را کامل نخورید. معمولا چند روز پس از قطع مصرف، دوره ماهانه‌تان شروع می‌شود. در بسیاری از خانم‌ها تخمک‌گذاری و باروری بلافاصله پس از قطع دارو باز می‌گردد. در واقع تخمک‌گذاری زمانی اتفاق می‌افتد که دوره ماهیانه شما به وضعیت منظم گذشته بازگردد.

با این حال، اغلب پزشکان پیشنهاد می‌کنند پس از قطع مصرف قرص‌ها یا چسب‌های ضد بارداری، ابتدا صبر کنید و حتی از یک روش غیر هورمونی (مانند طبیعی یا کاندوم) استفاده کنید تا دو یا سه عادت ماهانه طبیعی پیدا کنید و سپس باردار شوید. اگر بلافاصله پس از قطع این فرآورده‌های ضدبارداری باردار شوید، تعیین زمان لقاح و نیز زمان زایمان دشوار خواهد بود.

● اگر مینی‌پیل می‌خوردید
این قرص‌ها حاوی مقدار کمی‌ پروژسترون صناعی هستند که به‌سرعت از بدن دفع می‌شوند و اثر ضد بارداری آنها بیش از ۲۴ ساعت پس از مصرف آخرین قرص باقی نخواهد ماند. به همین دلیل است که استفاده‌کنندگان باید در دوران جلوگیری در مورد زمان مصرف آن نیز دقت کنند.

● اگر از نورپلانت استفاده می‌کنید
اگر از نورپلانت استفاده می‌کنید، باید پس از برداشتن آن حداقل دو یا سه دوره ماهانه طبیعی داشته باشید و سپس باردار شوید.
ممکن است پس از برداشت نورپلانت چند ماه طول بکشد تا دوره ماهانه شما به حالت طبیعی برگردد اما این احتمال، کمتر از روش‌های تزریقی ضد بارداری است. اگر بلافاصله پس از برداشت نورپلانت باردار شوید، تعیین زمانی که باردار شده‌اید و زمان زایمان دشوار خواهد شد.

● اگر دپو پروورا تزریق ‌کرده‌اید
این آمپول، نوعی هورمون پروژسترون است که جهت جلوگیری از بارداری هر سه ماه یک‌بار تزریق می‌شود. مصرف آن را باید ۳ تا ۶ ماه پیش از تلاش برای بارداری قطع کرد زیرا حداقل ۱۳ هفته طول می‌کشد تا تخمک‌گذاری اتفاق بیفتد. در بعضی موارد نیز تاخیر در باروری یک سال یا بیشتر به طول می‌انجامد اما به طور متوسط ۱۰ ماه بعد از آخرین تزریق فرد تخمک‌گذاری می‌کند. بهتر است تا زمانی که حداقل دو یا سه دوره ماهانه طبیعی داشته باشید، صبر کنید. اگر بعد از یک سال هنوز پریود رخ نداد با پزشک خود تماس بگیرید.

● اگر آی.‌یو.‌دی دارید
اگر از آی.یو.دی استفاده می‌کنید، باید آن را پیش از اقدام به بارداری بردارید. این کار را می‌توانید در هر زمان از سیکل دوره ماهانه انجام دهید. با این حال متخصصین معتقدند بهترین زمان برای خارج کردن آی.یو.دی هنگام عادت ماهانه است و در سیکل بعد وضعیت دوره ماهانه و تخمک‌گذاری شما مانند قبل خواهد بود. اگر هرگونه علامتی دال بر وجود عفونت ناشی از آی.یو.دی دارید، پیش از تلاش برای بارداری حتما به مداوای آن بپردازید.

منبع: روزنامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha