شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 36493
 سلامت نیوز : وضعیت اورژانس‌های بیمارستانی در كشور مدت‌هاست كه مورد گلایه و انتقاد بیماران است، اما این گلایه در شب‌ها و ایام تعطیل چند برابر می‌شود و علت اصلی آن به نبود پزشك در بخش اورژانس برمی‌گردد.

شهروندی كه نیمه‌شب پنجشنبه، 12 آبان‌ماه برای دست آسیب‌دیده‌اش به بیمارستان تخصصی شكستگی در تهران مراجعه كرده بود، در نهایت به در بسته می‌خورد.

به گفته این شهروند نه‌تنها پزشكی در اورژانس این بیمارستان حضور نداشت، بلكه به دلیل تعطیل بودن بخش عكسبرداری پذیرش هم نمی‌شد.

در واقع بیمارستانی كه به‌عنوان بیمارستان دولتی فعال در بخش ارتوپدی معروف است، اورژانسش پزشك ندارد و حتی بخش عكسبرداری‌اش به شكل تمام‌وقت فعال نیست.

این شهروند تهرانی بعد از مراجعه به بیمارستان دولتی دیگری با پاسخ مشابه رو‌به‌رو می‌شود تا آن‌كه سرانجام بیمارستان اختر او را می‌پذیرد.

نبود پزشك در اورژانس‌ها اتفاقا از جمله مسائلی است كه در بحث ساماندهی اورژانس‌های بیمارستانی كشور جزو مهم‌ترین مشكلات اورژانس مطرح شده است.

محمد شریفی‌مقدم، دبیركل خانه پرستار در‌خصوص چگونگی شیفت كاری پرستاران در شب‌های تعطیل به «جام‌جم» می‌گوید: باوجود كمبود نیروی پرستاری، در تعداد پرستاران مستقر در شب‌ها و ایام تعطیل تغییری به وجود نمی‌آید، اما از این جهت كه در ایام تعطیل شلوغی بخش اورژانس به دلیل افزایش حوادث و تصادفات بیشتر است، كیفیت خدمات مورد چالش قرار می‌گیرد.

وی درخصوص پذیرش نشدن بیماران در ایام تعطیل و هنگام شب ادامه می‌دهد: در اغلب بیمارستان‌های كوچك در ایام تعطیل، یا پزشكی در بخش اورژانس نیست یا بخش‌های مرتبط نظیر رادیولوژی، آزمایشگاه یا سونوگرافی تعطیل است و خدمتی ارائه نمی‌شود تا بیماری پذیرش شود.

نارضایتی از اورژانس، از بیماران تا وزیر

هرچند كه در سال‌های اخیر با افزایش مشكلات نظام سلامت و خصوصا كاهش كیفی خدمات بیمارستان‌های دولتی انتقادات از وضعیت اورژانس‌های بیمارستانی زیاد شده بود اما مهر سال گذشته وزیر بهداشت در مراسم گشایش ستاد پاسخگویی به شكایات مردمی از اورژانس‌های بیمارستانی به طور رسمی پذیرفت: «مردم هرجا ما را می‌بینند از اورژانس‌ها شكایت دارند.»

مرضیه وحید‌دستجردی در آن زمان گفت: باید در اسرع وقت به وضعیت مردم در اورژانس‌های بیمارستانی رسیدگی شود، زیرا ضعف در خدمات دهی به مردم موجب نارضایتی بیماران می‌شود.حالا با گذشت یك سال از این گفته وزارت بهداشت، به نسبت اقدامات رو به بهبود در حال انجام است.

اورژانس در یك سال گذشته

ساماندهی اورژانس بیمارستانی از سال 89 به عنوان اولویت وزارت بهداشت مطرح و پس از برگزاری جلسات مختلف، دستورالعمل‌هایی به همه دانشگاه‌های علوم پزشكی ابلاغ شد.

حضور متخصص مقیم و ضمانت‌های اجرایی این موضوع در اورژانس‌های بیمارستانی و همچنین ارتقای درجه متخصصان عضو هیات علمی منوط به حضور آنها در اورژانس‌های بیمارستان‌ها از جمله مسائل تاكید شده در این دستورالعمل بود، چرا كه پیش از این عدم حضور متخصصان هیات علمی در اورژانس‌های بیمارستانی یكی از چالش‌های بزرگ بود.

ستاد ارتقای خدمات اورژانس بیمارستانی نیز تشكیل و دبیری این ستاد به مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی واگذار شد. همچنین كمیته پنج نفره‌ای از سوی وزیر بهداشت، بازرسی از اورژانس‌های بیمارستان‌های تهران را در دستور كار قرار داد.

بازرسی از اورژانس

در همین خصوص، مدیركل نظارت بر درمان وزارت بهداشت می‌گوید: بعد از ابلاغ دستورالعمل جدید وزارت بهداشت برای اصلاح اورژانس‌های بیمارستانی، تیم بازرسی وزارت بهداشت نظارت و بازرسی از بیمارستان‌های استان تهران و بعد از آ‌ن شهرستان‌ها را بر اساس دستورالعمل جدید آغاز كرد.

به گفته سجاد رضوی، ۲۵ درصد اورژانس بیمارستان‌های كشور بازرسی شدند و مهم‌ترین مشكلات آنها تأخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات، فرسودگی بیمارستان‌ها و كمبود پزشك متخصص است.

رضوی ادامه می‌دهد: طی یك ماه گذشته از مجموع حدود ۷۰۰ بیمارستان دولتی در كشور بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ بیمارستان كه حدود ۲۵ درصد این مراكز می‌شود با حضور مستقیم ناظران وزارت بهداشت بازرسی شده‌اند و موارد اشكال و تخلفات این مراكز نیز به وزیر بهداشت گزارش شده است.

یك تماس، چند پیگیری؟

علاوه بر مساله بازرسی و پیگیری نیازهای موجود در اورژانس‌ها كه به عنوان عملكرد وزارت بهداشت درخصوص حل مشكلات اورژانس‌ها در ماه‌های اخیر مطرح می‌شود، در نظر گرفتن سامانه پاسخگویی به شكایات اورژانس‌های بیمارستانی نیز به عنوان نقطه عطف این موضوع از سوی مسوولان وزارت بهداشت مطرح است.

اگر به اورژانس بیمارستانی مراجعه كرده و خدمات درمانی لازم را به هر دلیلی دریافت نكرده‌اید، می‌‌توانید به شماره تلفن پنج رقمی 096315 به عنوان سامانه پاسخگویی به شكایات اورژانس‌های بیمارستانی زنگ بزنید و مشكل را در میان بگذارید.

این شماره كه بتازگی سراسری شده است از سوی اپراتوری كه همه جزئیات ماجرا را از شما دریافت می‌كند، پاسخ داده می‌شود و اپراتور با دریافت شماره تماس به شما وعده می‌دهد كه بعد از پیگیری‌های لازم در تماسی دیگر نتیجه ماجرا به شما گزارش می‌شود.

شكایات خود را پیگیری كنید

هرچند كه ثبت و بررسی شكایات مردم از اورژانس اقدام موثری در بررسی كاستی‌های این حوزه محسوب می‌شود اما این موضوع كه این شكایات تا چه حد پیگیری شده و بیماران را به نتیجه می‌رساند، قابل تامل است.

مسوولان وزارت بهداشت اعلام می‌كنند كه ثبت هر شكایتی دیر یا زود پیگیری می‌شود، اما این مسوولان پاسخ دقیقی به این پرسش ندارند كه با وجود طلب‌های میلیونی بیمارستان‌های دولتی از بیمه‌ها و كمبود بودجه و اعتباری كه وزارت بهداشت بارها از آن گله كرده است، در نهایت مشكلات موجود اورژانس‌ها در چه بستر زمانی مرتفع می‌شود؟

از سوی دیگر، نمی‌توان به مردم توصیه كرد هنگام شب و روزهای تعطیل بیمار نشوند و به كمك‌های اورژانسی نیاز نداشته باشند. مسوولان وزارت بهداشت باید برای این چالش پیش روی بیماران تدبیر اساسی بیندیشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha