شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 36494
سلامت نیوز : سرطان روده بزرگ (کولورکتال) چهارمین سرطان کشنده در سراسر جهان به شمار می‌‎رود که هرساله در دنیا جان ۶۱۰ هزار نفر را می‌گیرد. عوامل بسیاری در ابتلا به این بیماری نقش دارند.

دکتر امیرمحمد مدرس در گفتگو با سینانیوز گفت: عواملی که باعث ابتلای افراد به سرطان روده بزرگ می‌شود محیطی و ژنتیکی است. البته در برخی موارد عامل جنسیتی نیز در ابتلا به این سرطان نقش دارد.
وی گفت: سن بالای ۵۰ سال، وجود سابقه سرطان روده بزرگ در خانواده و افرادی که دارای پولیپ روده بزرگ، سرطان‌های تخمدان، رحم و پستان هستند بیش از دیگران در معرض این سرطان قرار دارند و طبق تحقیقات جدید، این سرطان مردان را دو برابر بیشتر از زنان گرفتار می‌کند.
این فوق تخصص کبد و گوارش تصریح کرد: همچنین اگر افراد تغییراتی را در مدفوع مانند وجود خون مشاهده کردند ویا دچار اسهال، یبوست و احساس عدم تخلیه کامل دستگاه گوارش شدند باید سریعا به پزشک مراجعه کنند. البته باید در نظر داشت که چنانچه این افراد ناراحتی عمومی شکم به همراه کاهش وزن ناگهانی در خود مشاهده کردند بهتر است برای اطمینان از سلامتی سونوگرافی کنند.
دکتر مدرس به تاثیر بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت در ابتلا به سرطان روده بزرگ اشاره کرد و افزود: عوامل محیطی مانند مصرف الکل، استعمال دخانیات و مصرف بیش از حد گوشت در ابتلا به این بیماری موثرند. در مقابل می‌توان با داشتن یک رژیم غذایی مناسب در قالب مصرف سیر، روغن ماهی، مواد پرفیبر و مصرف میوه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌ها در کاهش سرطان روده بزرگ قدم برداشت.
وی ادامه داد: کاهش مصرف گوشت قرمز و غذاهای پرچرب، انجام فعالیت بدنی و مصرف برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی در کاهش ابتلا به سرطان روده بزرگ موثر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha