شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 36503
سلامت نیوز : رییس پژوهشكده علوم غدد درون ریز و متابولیسم گفت: بر خلاف ادعای برخی از افراد كه می گویند نمك دریا مصرف كنید ، این نمك خاصیت نمك های ید دار موجود در بازار را ندارد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ دكتر فریدون عزیزی افزود: هیچ نمكی به جز نمك های ید دار كه به صورت مصنوعی ید به آن اضافه می شود نمی تواند نیازهای بدن را تامین كند.

وی با بیان اینكه ید به طور طبیعی در جلبك های كف دریاها وجود دارد اظهار داشت: در آب دریا ید زیادی موجود نیست و همان مقدار نیز با آب بخار و به ابر تبدیل می شود و دوباره به شكل باران به زمین بر می گردد بنابراین یدی در آب باقی نمی ماند كه بعد از تبخیر شدن بتوان در نمك آن موجود باشد.

عزیزی تاكید كرد: باید افراد از نمك های ید داری كه از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی مجوز دارند استفاده كنند.

وی ادامه داد : متاسفانه برخی افراد ناآگاه اشاره كرده اند كه استفاده از نمك های یددار باعث عقیم شدن افراد می شود در حالی كه این مطلب به هیچ وجه درست نیست زیرا سابقه استفاده از نمك ید دار به شكل امروزی به حدود 80 سال قبل در امریكا بر می گردد و در این مدت هیچ گونه گزارشی مبنی بر عقیم شدن افراد بر اثر استفاده ازنمك ید دار نشده است.

وی با بیان اینكه حدود 20 سال است در ایران از نمك ید دار استفاده می شود گفت : دراین مدت 20 میلیون نفر گواتر را پیشگیریو 60 هزار واحد ضریب هوشی را به جوانان اضافه كرده ایم.

عزیزی تاكید كرد : میزان مصرف ید بسیار مهم است بنابراین آن را به نمك اضافه كردند زیرا مصرف نمك در روز بین 2 تا 8 گرم است و از این رو اضافه كردن ید به نمك مورد توافق جامعه درمان در جهان قرار گرفت زیرا به تبع آن مصرف ید نیز كنترل می شود.

وی گفت: تا 20 سال پیش درصد گواتر در زنان و دانش آموزان حدود 60 درصد بود اما امروزه به زیر 10 درصد رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha