سلامت نیوز : یك متخصص خون و سرطان با بیان اینكه یكی از دلایل اصلی بروز سرطان بالا رفتن سن است، گفت: آمار جهانی نشان می دهد دو سوم سرطانها در سنین بالای 60 سال ایجاد می شود.
دكتر عبدالرحیم حزینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: آمار جهانی نشان می دهد 65 تا 70 درصد سرطانها بعد از سن 65 سالگی ایجاد می شود.

وی درباره دلیل شیوع برخی سرطانها در یك منطقه تصریح كرد:عوامل ژنتیك، نژاد یا جغرافیا می تواند در شیوع برخی سرطانها در یك نقطه از كشور یا جهان موثر واقع شود.

این متخصص خون و سرطان خاطرنشان كرد: بر اساس آمار رسمی ثبت سرطان، سالانه شش هزار نفر در استان اصفهان مبتلا به سرطان می شوند كه حدود نیمی از آنها بر اثر این بیماری فوت می كنند.

وی تاكید كرد: حدود 30 درصد آمار مبتلایان به سرطان بیماران خارج از استان اصفهان بودند كه برای درمان خود به بیمارستانهای اصفهان مراجعه كردند.

دكتر حزینی به آمار وزارت بهداشت نیز اشاره كرد و گفت:سال گذشته 70 هزار نفر در كشور بر اثر سرطان فوت كردند كه بعد از تصادفات، بیماریهای قلب و عروقی سومین عامل مرگ و میر در كشور است.

یك متخصص خون و پیوند مغز استخوان نیز در این باره گفت: از نظر علم پزشكی داشتن تغذیه صحیح و اصلاح شیوه زندگی مانند داشتن تحرك كافی،عدم استعمال دخانیات و كاهش استفاده از مواد شیمیایی سرطانزا می تواند شیوع دو سوم سرطانها را كاهش دهد.

دكترمهدی محمودزاده تصریح كرد:برای یك سوم دیگر و كاهش بروز بیماری سرطانها هنوز دانشمندان راه حل علمی پیدا نكرده اند و در برخی كشورهای دنیا استفاده از سلولهای بنیادی برای درمان سرطان در مراحل تحقیقات قرار دارد.

به گفته وی،درایران نیز برای پیشگیری از شیوع بالای سرطان براساس قانون سازمان بهداشت جهانی( WHO) توصیه می شود كه زنان بالای 50 سال، سالی یكبار برای تشخیص سرطان ماموگرافی انجام دهند.

این فوق تخصص خون درباره مردان نیز تاكید كرد:مردان بالای 50 سال نیز سالی یكبار باید یك آزمایش خون برای تشخیص سرطان پروستات انجام دهند.

محمودزاده یادآور شد:برای هر دو جنس زن و مرد در سن بالای 50 سال آزمایش تشخیص خون مخفی در مدفوع برای تشخیص سرطان روده بزرگ توصیه می شود.

این فوق تخصص پیوند مغز استخوان افزود:تخمین زده می شود كه سالانه در این استان حدود چهار هزار مورد ابتلا به سرطان تشخیص داده شود و اگر شناسایی تعداد دقیق مبتلایان به این بیماری اتفاق نیفتاده به این دلیل است كه آزمایشاتی كه پیش از این به آنها اشاره شد، انجام نگرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha