سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: خشونت در کودکی موجب ازبین‌ رفتن اعتماد به نفس و افسردگی در بزرگسالی فرد می‌شود و این افراد بدون استثنا بزرگسالی خوبی نخواهند داشت.
مصطفی تبریزی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه اتفاقات دوران کودکی شدیدا در دوران بزرگ‌سالی مؤثر است اظهار داشت: در دوران کودکی، فرد نیاز به نوازش و محبت دارد که اگر آن را دریافت کند مانند گیاهی می‌مامند خاک، نور و آب موردنیازش تأمین شده است.

وی افزود: در صورت دیدن خشونت در نوزادی شاهد دو واکنش در آینده خواهیم بود که یا فرد اعتماد به نفسش را از دست می‌دهد آنچنان که ضعیف و زبون شده و به افسردگی شدید گرایش پیدا می‌کند یا اینکه پرخاشگری‌های دوران کودکی را در دوران بزرگسالی به طور شدید‌تر تکرار می‌کند.

تبریزی با بیان اینکه اختلالات روانی در دوران کودکی ممکن است به بیماری‌های جسمی نیز فرد را دچار کند گفت: تمام افرادی که مورد آزار در دوران کودکی قرار گرفته‌اند بدون استثنا بزرگسالی خوبی نخواهند داشت به نوعی به بیماری‌های جسمی نیز دچار خواهند شد.

وی اضافه کرد: وقتی زندگی چنگیز‌خان مغول را بررسی می‌کنیم مشاهده می‌کنیم که وی در دوران کودکی به شدت تهدید شده بود و می‌گفت که می‌خواهم انتقام آن را از جامعه و مردم بگیرم.

این متخصص روانشناسی خاطر نشان کرد: توصیه می‌شود والدین روانشناسی رشد را بدانند و نیازهای هر مرحله از دوران کودکی و بزرگسالی را بدانند و بچه‌ها به هیچ وجه شاهد خشونت والدین نباشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha