شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 36515
سلامت نیوز : دوقلوهای به هم چسبیده 5 ماهه که کبد مشترک داشتند با عمل جراحی 6 ساعته در بیمارستان نمازی شیراز از هم جدا شدند و اکنون در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بستری هستند.
 
به گزارش فارس علی بهادر سرپرست تیم پزشکی عمل جراحی دوقلوهای به هم چسبیده در گفت‌وگو با خبرنگاران از موفقیت‌آمیز بودن جراحی این دوقلوها خبر داد.

بهادر افزود: این عمل جراحی شش ساعت طول کشید که توانستیم دو قلوهایی که از ناحیه شکم و سینه به یکدیگر چسبیده بودند و باید از کبد و دیافراگم و قفسه سینه از یکدیگر جدا می‌شدند را با موفقیت انجام دهیم.

وی با اشاره به مساعد بودن وضعیت عمومی این دوقلوها گفت: این کودکان در حال حاضر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان نمازی شیراز بستری هستند.

علی ملک حسینی، رئیس دفتر بخش پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز که عضو تیم پزشکی جدا کننده این دوقلوهای به یکدیگر چسبیده بود نیز بیان کرد: این دوقلوهای پسر از ناحیه سینه و شکم به یکدیگر متصل بودند که به جز از ناحیه کبد که مشترک بودند در سایر اعضای بدن مستقل هستند.

وی افزود: با توجه به اینکه در بخش پیوند اعضای بیمارستان نمازی شیراز تمام تجهیزات و متخصصان با تجربه که برای جدا کردن کبد این دوقلوها لازم بوده، موجود است، بنابراین می‌توانستیم موفقیت این جراحی را پیش‌بینی کنیم.

علیرضا راسخی، متخصص رادیولوژی که این دوقلوها زیر نظر وی تصویربرداری و سونوگرافی شده بودند نیز تصریح کرد: پیش از عمل جراحی به درخواست بخش پیوند اعضا تصویربرداری‌های لازم از این کودکان انجام شد.

وی ادامه داد: در سونوگرافی که انجام شد، جدا بودن تمام ارگان‌های بدن دو کودک به جز کبد تشخیص داده شد.
 
راسخی اضافه کرد: هر کدام از این کودکان کلیه، طحال، آئورت، ریه، قلب و جناغ سینه را به طور جداگانه داشتند و ناف کبد دو طرف نیز جدا بود اما کبد به یکدیگر چسبیده داشتند.

وی ادامه داد: پس از سونوگرافی، از کودکان عکس گرفتیم که در آن به یکی از کودکان مواد حاجب خورانده شد که در نتیجه آن پس از عکس گرفتن مشخص شد که هر کدام از آنها روده‌های به طور کامل جدا از یکدیگر دارند.

راسخی بیان کرد: در مرحله بعد به وسیله «سی تی اسکن multi slice » که در هر دور 64 عکس می‌گیرد، کودکان «سی تی اسکن» شدند و نتیجه آن نیز درست بودن تشخیص‌ها در سونوگرافی و عکس‌برداری را تایید کرد و ارگان‌ها را به صورت دقیق‌تر مورد بررسی قرار داد و شک کلینیکی برطرف شد.

وی افزود: با توجه به مشترک بودن کبد کودکان از پدر و مادر این بچه‌ها نیز سونوگرافی صورت گرفت تا در صورت نیاز از کبد آن‌ها پیوند زده شود.

حشمت‌الله صلاحی، عضو تیم پیوند کبد شیراز نیز که از متخصصان شرکت کننده در این عمل جراحی بود، خاطرنشان کرد: جدا کردن کبد دوقلوها از یکدیگر، جدا شدن استخوان جناق سینه و اعضایی که حین عمل تشخیص داده شد که مشترک هستند و همچنین پیوند پوست از جمله کارهایی بوده که برای جداسازی این دوقلوها انجام شده است.

محمدعلی سهم‌الدینی، متخصص بیهوشی در این عمل جراحی نیز گفت: شاید یکی از مراحل پر اضطراب عمل جداسازی این دو کودک شروع بیهوشی بود، چراکه این کودکان وضعیت ویژه فیزیکی داشتند که از ناحیه سینه و شکم به یکدیگر متصل بودند.
 
وی ادامه داد: سر این بچه‌ها رو به روی یکدیگر بود که این مسئله لوله‌گذاری نای و مانیتورینگ‌های تهاجمی را بسیار مشکل می‌کرد که با حضور دو متخصص بیهوشی این مرحله به خوبی پیش رفت.
 
سهم‌الدینی گفت: برای کنترل راه هوایی، دو متخصص بیهوشی با هماهنگی با یکدیگر با استفاده از دو دستگاه بیهوشی مجزا و مانیتورینگ جدا برای دو کودک، مراحل بیهوشی را انجام دادند.

وی بیان کرد: در طول عمل ضربان قلب، فشار خون و سایر نشانه‌های حیاتی دو کودک به طور جداگانه مورد بررسی قرار می‌گرفت که برخلاف وضعیت ویژه جسمی سر دو کودک، مراحل بیهوشی به خوبی پیش رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha