سلامت نیوز : یک بررسی جدید نشان می‌دهد که مصرف زیاد مت‌آمفتامین ممکن است خطر ابتلا به اسکیزوفرنی را افزایش دهد.
به گزارش هلث‌دی پژوهش‌های قبلی نشان داده‌اند رابطه‌ای احتمالی میان وابستگی به ماری‌جوانا (کانابیس) و اسکیزوفرنی وجود دارد.

مت‌آمفتامین (شیشه یا کریستال) و سایر محرک‌های شبه‌آمفتامینی در رده دوم شایع‌ترین داروهای غیرمجاز مصرفی در جهان قرار می‌گیرند.

در این بررسی جدید، پژوهشگران در مرکز اعتیاد و بهداشت روانی (CAMH) در تورونتو سوابق بیمارانی را که در فاصله سال‌‌های 1999 تا 2000 که با تشخیص وابستگی یا سوء‌مصرف مت‌آمفتامین، ماری‌جوانا، الکل، کوکائین یا مواد شبه‌افیونی در بیمارستان‌های کالیفرنیا پذیرش شده بودند، را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

به گفته دکتر راس کالاگان، سرپرست این بررسی؛ افرادی که به خاطر وابستگی به مت‌آمفتامین بستری شده بودند و در شروع بررسی تشخیص قبلی اسکیزوفرنی یا سایر علائم روانپریشی را نداشتند، نسبت به افرادی کوکائین، الکل و داروهای افیونی مصرف می‌کردند، با احتمال حدود 1.5 تا سه برابر در معرض خطر بیشتر تشخیص بعدی اسکیزونی قرار داشتند.

این پژوهشگران همچنین دریافتند که افزایش خطر اسکیزوفرنی در مصرف‌کنندگان مت‌آمفتامین مشابه افزایش خطر ابتلا به این بیماری در مصرف‌کنندگان شدید ماری‌جوانا بود.

نتایج این بررسی به صورت آنلاین در شماره 8 نوامبر جورنال روانپزشکی آمریکا منتشر شده است.

روشن نیست که مت‌آمفتامین و ماری‌جوانا چگونه خطر دچار شدن به اسکیزوفرنی را می‌افزایند.

دکتر استفن کیش، دانشمند ارشد و رئیس آزمایشگاه مغز انسان در CAMH در یک بیانیه خبری گفت: "شاید مصرف مکرر مت‌آمفتامین و کانابیس در برخی افراد حساس بتواند با حساس کردن مغز به دوپامین، ماده شیمیایی که تصور می‌رود در روانپریشی دخیل باشد، باعث شود اسکیزوفرنی پنهانی خود را بروز دهد."

کالاگان می‌گوید: "امیدواریم درک ماهیت رابطه میان اعتیاد به این مواد محرک و اسکیزوفرنی به ایجاد درمان‌های بهتر برای هر دوی این عارضه‌ها کمک کند."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha