سلامت نیوز: آلودگی به ˝هپاتیت بی˝ به طور عمده از طریق ورود خون فرد آلوده به بدن فرد غیر آلوده سرایت می‌کند، درواقع ˝هپاتیت بی˝ بیماری ویروسی،‌ خطرناک اما قابل پیشگیری است.

مه پاره حقی مقدم مسوول کنترل عفونت و دبیر کمیته آموزش بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) در گفت‌وگو با برنا اظهار داشت:  كبد عضوی است كه در بسیاری از فعالیت‌های حیاتی بدن، مانند مقابله با عفونت‌ها متوقف كردن خونریزی، پاک كردن خون از سموم،‌داروها و ذخیره انر‍ژی در بدن نقش ایفا می‌كند.

وی ادامه داد: هپاتیت بیماری است كه به كبد آسیب رسانده و فعالیت آن‌را مختل می‌سازد. در بعضی موارد علیرغم اختلال در عملكرد كبد علایم بیماری ظاهر نشده و در بعضی دیگر علایم اختلال عملكرد كبدی بروز می‌كند. این بیماری به علت‌های مختلف ایجاد می‌شود كه مهمترین آن‌ها آلودگی با ویروس‌های ایجاد كننده هپاتیت است كه در میان آن‌ها ویروس هپاتیت بی از همه مهمتر است.
 
مسوول کنترل عفونت و دبیر کمیته آموزش بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) افزود: هپاتیت بی شایع‌ترین علت سیروز كبد در ایران و مهمترین علت سرطان كبد در ایران و جهان است. نشانه‌های هپاتیت بی آلودگی به ویروس بی به سه حالت متفاوت ممكن است دیده شود.

حقی مقدم تصریح کرد: هپاتیت انواع مختلف دارد. هپاتیت حاد بیمار پس از یک دوره مقدماتی با نشانه‌هایی مانند تب، ‌سرماخوردگی، تهوع،‌ استفراغ، درد شكم و ادرار تیره دچار زردی می‌شود. یكی از مهمترین علایم زرد شدن چشم ها است، ‌این بیماری به طور معمول خود به خود بهبود می‌یابد و در طی 6 ماه خون از ویروس پاک می‌شود و در فقط در 5 الی 10 درصد بیماران بالغ ممكن است بیماری مزمن شود.

وی خاطر نشان کرد: در هپاتیت مزمن نشانه‌ها بسیار غیر اختصاصی است. شایع‌ترین نشانه هپاتیت مزمن،‌ ضعف و خستگی طولانی است گاهی ممكن است زردی خفیف یا خارش وجود داشته باشد. با پیشرفت بیماری ممكن است نارسایی كبدی بروز كند. این افراد باید تحت نظر پزشک قرار گیرند و در صورت نیاز دارو درمانی شوند. این بیماری فقط با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش تشخیص داده می‌شود.

حقی مقدم اظهار داشت: در هپاتیت بدون علامت فرد بدون هیچ‌گونه نشانه بالینی و آزمایشگاهی بیماری كبدی،‌ فقط ویروس هپاتیت را در خون خود دارد و می‌تواند آن‌را به سایرین انتقال دهد این افراد به درمان دارویی نیاز ندارند ولی خطر ابتلا به حالت مزمن هپاتیت در آنها زیاد است و باید هر 6 ماه یكبار توسط پزشک بررسی شوند.

وی با اشاره به راه‌های انتقال هپاتیت بی اظهار داشت: آلودگی به هپاتیت بی به طور عمده از طریق ورود خون فرد آلوده به بدن فرد غیر آلوده سرایت می‌کند. همچنین روش‌های انتقال آلودگی تماس جنسی حفاظت نشده با فرد آلوده،‌ استفاده مشترک از ابزار آلوده تیز و برنده نظیر سوزن و سرنگ، تیغ اصلاح و مسواک، تماس شغلی با وسایل تیز و برنده آلوده و ‌تزریق مكرر خون یا فراورده‌های خونی آلوده است که در واقع امروزه كنترل خون های اهدایی احتمال آلودگی از این طریق را بسیار اندک است.

حقی مقدم در ادامه افزود: دیالیز با وسایل آلوده و پیوند اعضای آلوده، حجامت،‌ سوراخ كردن گوش،‌ خدمات پزشكی و دندانپزشكی در محل های نامطمئن و آلوده یا هر اقدامی كه منجر به سوراخ شدن پوست با وسایل آلوده و غیراستریل شود.

مسوول کنترل عفونت و دبیر کمیته آموزش بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) تصریح کرد: ویروس هپاتیت بی از طریق تماس جنسی، بزاق و تزریق آلوده قابل انتقال است.

حقی مقدم درباره پیشگیری از هپاتیت بی اظهار داشت: دریافت واكسن هپاتیت بی توسط افراد خانواده فرد آلوده كه با وی در یک منزل هستند، دریافت واكسن هپاتیت بی توسط افرادی كه با خون و ترشحات آلوده سر و كار دارند یا رفتارهای پرخطر از قبیل تماس جنسی خارج از چارچوب خانواده و اعتیاد تزریقی دارند یا افرادی كه به طور مكرر خون و یا فراورده‌های خونی دریافت می‌کنید، پرهیز از استفاده از وسایل تیز و برنده نظیر سرنگ، ‌سرسوزن، تیغ اصلاح و مسواک به طور مشترک، پرهیز از اقداماتی كه به سوراخ شدن پوست منجر می‌شود نظیر خالكوبی،‌ تاتو و حجامت به روش غیرعلمی در مراكز غیرمطمئن و آلوده. پرهیز از تماس جنسی مشكوك و حفاظت نشده مهمترین و موثرترین راه محافظت از هپاتیت بی پیشگیری به وسیله واكسیناسیون است.

وی در مورد واكسن هپاتیت بی افزود: این واكسن آنتی‌ژن سطحی ویروس است و معمولا عارضه‌ای بر جا نمی‌گذارد واكسن به صورت عضلانی در بزرگسالان در بازو و در كودكان زیر 2 سال در ران تزریق می‌شود. دوز واكسن در افراد بالای 10 سال یک میلی لیتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha