سلامت نیوز: دبیر شورای آموزش تخصصی دندانپزشكی گفت: مردم هزینه‌ بسیار زیادی را از جیب خود برای درمان دندان می‌پردازند، با این حال توقع از بیمه‌ها برای پرداخت هزینه‌های درمان دندان، بی‌جاست چرا كه كل بودجه كشور هم برای پرداخت هزینه پركردن دندان‌های پوسیده كافی نیست.

دكتر اكبر فاضل در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب افزود: برای پرداخت هزینه‌های درمان دندان نباید بین وزارت بهداشت، مجلس، مردم و صندوق‌های بیمه دعوا راه بیندازیم چرا كه مشكل اصلی ما در زمینه دندان، بهداشت و پیشگیری است.

وی با بیان اینكه باید تلاش كنیم بهداشت و پیشگیری را در زمینه بیماری‌های دهان و دندان ارتقا دهیم، اظهار كرد: در صورت سرمایه‌گذاری روی این امر، درمان دندان و هزینه‌های لازم برای این كار كاهش پیدا می‌كند و به تبع آن از هزینه‌ای كه مردم باید از جیب خود برای درمان دندان بپردازند، كاسته می‌شود.

دبیر شورای آموزش تخصصی دندانپزشكی با اشاره به كشورهایی كه تعداد دندان‌های پوسیده، پركرده و كشیده شده در آن‌ها به صفر رسیده است،گفت: حتی یك دندان پوسیده، كشیده شده و پركرده در دهان گروه سنی 12 تا 18 سال این كشورها وجود ندارد. در این شرایط اختلافی بین وزارت بهداشت و مجلس و صندوق‌های بیمه این كشورها برای پرداخت هزینه‌های درمانی دندان به وجود نمی‌آید.

فاضل با بیان اینكه روی توسعه هدفمند نیروی انسانی باید طی یك برنامه مشخص كار كنیم، اظهار كرد: در این برنامه پیش‌بینی كرده‌ایم اگر 6هزار مركز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی كل كشوررا به كاردان بهداشت و دهان مجهز كنیم و آنان روی بهداشت و پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان مانند آموزش بهداشت دندان، جرم گیری و بروساژ، فلورایدتراپی، غربالگری و ارجاع كار كنند در چشم انداز 1404 میزان پوسیدگی دندان گروه‌های هدف به میزان زیادی كاهش پیدا می‌كند.

وی تاكید كرد: در صورت تحقق این امر فرصت كافی داریم كه در زمینه سرمایه‌گذاری برای درمان با صندوق‌های بیمه‌ مذاكره و بودجه را در این زمینه هدفمندتر سرمایه‌گذاری كنیم.

فاضل در پایان گفت: صندوق‌های بیمه‌ به جای پرداخت هزینه‌های درمانی دهان و دندان مانند معالجه عصب دندان، ارتودنسی و روكش می‌توانند سلامت محور شوند وهزینه‌های بهداشت و دهان، فلورایدتراپی، جرم‌گیری و بروساژ، غربالگری و ارجاع را بپردازند سپس خدمات ابتدایی معالجه لثه و پركردگی‌های به عصب نرسیده را به تعهدات خود اضافه كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha