شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۶
کد خبر: 36546
سلامت نیوز: عضو هیئت علمی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی با اشاره به خواص شكلات‌ها، اظهار كرد: شكلات و حتی بستنی گاهی برای تغییر حالات روحی مفید هستند و فرد را از افسردگی خارج می‌كنند زیرا این مواد موجب ترشح هورمون «بتاآندورفین» در بدن می‌شوند كه شادی بخش است.

دكتر مسعود كیمیاگر در گفت وگو با ایسنا، افزود: باید مواد غذایی را بشناسیم و بدانیم از هر كدام چه انتظاری داریم. به عنوان مثال اگر شكلات را به منظور تامین «پلی فنول» - كه یك آنتی اكسیدان قوی است- مصرف می‌كنیم باید بدانیم كه بهترین فنول‌ها در سبزی‌ها، گوشت‌ها و میوه‌ها وجود دارند.

وی ادامه داد: شما برای این‌ كه تركیبات فنولی دریافت كنید، ناچار نیستید به شكلات پناه ببرید. صحیح است كه شكلات یكی از منابع تامین فنول است اما عیب بزرگ آن پركالری بودنش است. اما حسن سبزی‌ به كم كالری بودنش است.

كیمیاگر ادامه داد: مصرف یك یا دو تكه كوچك از شكلات در طول شبانه روز مشكل ساز نیست. اما اگر شخصی بخواهد مجوز مصرف آزاد شكلات را از ما دریافت كند، این گونه نیست بلكه می توانند موادی چون فنول را از سبزی‌ها تامین كنند.

استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، در پاسخ به این پرسش كه آیا صحیح است كه در تولید شكلات از «لستین»‌های صنعتی كه سرطان زا هستند، استفاده كنند یا خیر، گفت: متاسفانه به جای لستین واقعی و طبیعی از تركیبات شیمیایی در ساخت شكلات بهره می‌گیرند. در صنعت كارهای عجیب زیادی انجام می‌دهند با این حال مصرف شكلات‌هایی كه «لستین» طبیعی ندارند را توصیه نمی‌كنیم.

وی ادامه داد: رسیدگی به این مسئله بر عهده سیستم نظارتی است. به هر روی برای مصرف شكلات باید به شركت‌های معتبر اعتماد كرد.

این متخصص تغذیه همچنین در توضیح تمایز میان شكلات شیرین با شكلات تلخ اظهار كرد: شكلات تلخ قند ندارد، اما كالری‌ آن از شكلات معمولی كمتر نیست. این تصور كه مصرف شكلات تلخ، موجب چاقی نمی‌شود، اشتباه است. تصور كنید در یك شكلات معمولی50 گرمی، 20 گرم شكر اضافه می‌كنند، اما در یك شكلات تلخ با همان وزن، به جای شكر، 50 گرم شكلات وجود دارد. در حالی كه هر گرم شكر 4 كالری ولی هر گرم شكلات 5 گرم كالری دارد.

كیمیاگر در پایان درباره تاثیر مصرف شكلات بر پوست و بروز آكنه گفت: بستگی به طبع افراد دارد برخی با مصرف شكلات دچار ناراحتی های پوستی چون آكنه می‌شوند برخی هم خیر. به طور كلی تغذیه در سلامت پوست افراد تاثیر دارد. به عنوان مثال مصرف برخی مواد افزودنی در تركیباتی چون سوسیس و كالباس برای پوست مضر هستند اما مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها به طراوت پوست كمك می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha