سلامت نیوز: یك روانشناس گفت: تصور رسیدن به آرامش، نوجوان را تشویق به كشیدن سیگار می كند و دوستان سیگاری، بالاترین نقش را در شروع مصرف سیگار هر فرد دارد.

مریم محمدی زاده در گفت و گو با ایرنا افزود: نخستین تجربه ‌سیگار كشیدن در دوره نوجوانی بخاطر عواملی نظیر تصور رسیدن به آرامش، تقلید از بزرگ‌ترها و جمع‌های دوستانه، مشكلات عاطفی و عدم‌ موفقیت تحصیلی شروع می شود.

وی با بیان اینكه دوستان سیگاری، بالاترین نقش را در شروع مصرف سیگار هر فرد دارد، اظهار داشت: خانواده نیز در گرایش نوجوانان به مصرف سیگار نقش مهمی دارد.

محمدی زاده تصریح كرد: سرگرم‌كردن نوجوان به ورزش، مطالعه، تفریح‌های مفید و نشاط‌آور، بهترین و مؤثرترین راه جلوگیری از اعتیاد به دخانیات است.

وی با اشاره به اینكه هرگونه برخورد لفظی، تنبیه، لجاجت و مخالفت بی‌منطق با نوجوان، تحریك‌كننده وی به سمت كشیدن سیگار است، گفت: اختلالات روحی و روانی و احساس افسردگی در سیگاری‌ها بیش‌تر است.

این روانشناس، با تاكید بر اینكه آموزش و ایجاد نظم و انضباط به نوجوان كمك می‌كند تا نوسان‌های روانی را راحت‌تر پشت‌سر بگذارد، افزود: والدین باید در دوره نوجوانی وقت بیشتری را صرف فرزندانشان كنند، تا به سمت اعتیاد كشیده نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha