سلامت نیوز: رییس انجمن دیابت گفت: دیابتی‌ها در ایران مشكل دارویی ندارند چرا كه دارو به اندازه كافی و به قیمت ارزان در دسترس آنان است ولی آنان به حمایت‌های روانشناختی و پوشش بیمه‌ای هم نیاز دارند.

دكتر اسدالله رجب در گفت وگو با ایسنا، افزود: درمان دیابت منحصر به دارو نیست در این شرایط قند خون دیابتی‌ها به خوبی كنترل نمی‌شود.

وی تاكید كرد:‌ برای رفع این مشكل لازم است در درجه اول به آموزش دیابتی‌ها سپس به حمایت‌های درمانی، روانشناختی و وسایل و امكانات مورد نیاز دیابتی‌ها در منزل كه با استفاده از آنها بتواند قند خون و قند ادرار خود را كنترل كنند توجه كرد اما متاسفانه به این سه اصل در ایران توجه نمی‌شود.

رجب تصریح كرد: در حالی به حمایت‌های روانشناختی از دیابتی‌ها تقریبا توجه نمی‌شود كه یك روانشناس در تیم درمانی این بیماران باید حضور داشته باشد.

رییس انجمن دیابت با بیان اینكه هزینه‌های آموزش دیابت‌ و تست قند خون و تست قند ادرار، سرنگ انسولین از سوی نهادهای دولتی باید پرداخته شود، گفت: در حال حاضر این هزینه‌ها را بیشتر صندوق‌های بیمه نمی‌پردازند بگونه‌ای كه دو بیمه اصلی - كه شامل خدمات درمانی و تامین اجتماعی می‌شود- آن‌ها را تحت پوشش قرار نداده‌اند و سایر صندوق‌های بیمه كم و بیش هزینه‌های آموزش دیابت‌ و تست قند خون و تست قند ادرار سرنگ انسولین را پرداخت می‌كنند.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا با وزارت بهداشت یا وزارت رفاه برای حل این مشكلات مذاكره كرده‌اید، اظهاركرد: با مسئولان صندوق‌های بیمه گفت‌وگو كرده‌ایم اما در عمل اتفاقی نیفتاده است. البته وزارت بهداشت هم در كمیته كشوری دیابت در این زمینه مذاكرات زیادی را با مسئولان دیگر كرده اما در نهایت مساعدت‌هایی برای پرداخت هزینه‌های درمانی دیابتی‌ها صورت نگرفته است.

رییس انجمن دیابت درباره هزینه‌های ماهانه یك بیمار مبتلا به دیابت گفت: دیابتی‌های بدون عارضه كه انسولین تزریق می‌كنند ماهانه باید بیش از 100 هزار تومان هزینه كنند اما اگر دچار عوارضی مانند بیماریهای قلبی و عروقی و چشمی شده باشند لازم است برای درمان خود چند برابر بیشتر پرداخت كنند.

رجب درپایان درباره میزان اثربخشی جوراب‌های مخصوص دیابتی‌های دچار زخم پا تاكید كرد: لازم است از ابتلا به زخم پای دیابتی پیشگیری كرد چون اگر بیماری دچار این عارضه شود استفاده از جوراب‌های حاوی الیاف نقره كمكی به درمان او نمی‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha