پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3657

ستاره شناسان موفق شدند سن ستاره ای در کهکشان راه شیری را که کمی پس از تشکیل جهان، متولد شده است اندازه گیری کنند.

کشف فسیل کهکشان راه شیری


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، گروه دانشمندان رصدخانه مک دونالد تکزاس با استفاده ازVlt (تلسکوپ خیلی بزرگ) رصدخانه جنوب اروپا، سن ستاره HE 1523-0901 را اندازه گیری کردند.

این ستاره که در کهکشان ما حضور دارد در حقیقت یک فسیل کهکشانی است. سن این ستاره 2/13 میلیارد سال نوری است و از نظر سنی فاصله زیادی با زمان تشکیل جهان در 7/13 میلیارد سال پیش ندارد.

در این خصوص آنا فربل سرپرست این تیم تحقیقاتی اظهار داشت : "تکنیک استفاده شده برای اندازه گیری سن این ستاره تقریبا شبیه به تکنیک استفاده از کربن 14 برای اندازه گیری سن آثار باستانی در باستان شناسی است. با این تفاوت که در ستاره شناسی این تکنیک در دوره های زمانی بسیار طولانی تر بوده و انتخاب  ایزوتوپ  ماده رادیواکتیوی باید با دقت بیشتری انجام شود."

بنابراین گزارش، مقدار آزاد شدن انرژی یک عنصر رادیو اکتیو منطبق با زمان آزاد شدن آن است، بنابراین در مورد ستاره ها باید عنصری انتخاب شود که زمان آزاد شدن انرژی اش خیلی سریعتر از زمان دوره های کیهانی نباشد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری CNN Magazine، کشف این ستاره از این نظر با اهمیت است که تنها نیم میلیارد پس از انفجار بزرگ (Big Bang) تشکیل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha