شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۰
مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر رفع کسری اندیشه در عرصه کاهش تقاضا را منوط به مداخله مستمر مراکز علمی و دانشگاهی دانست و تاکید کرد: ادبیات و دانش تئوریک در امر پیشگیری از اعتیاد باید برای کانون‌های هدف تقویت شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری پلیس، حمید صرّامی در مراسم افتتاحیه همایش ملی سوء مصرف مواد که در دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان ابهر برگزار شد، گفت: مواد مخدر و روان‌گردان‌ها به‌عنوان یکی از ابزارهای تهدید نرم، ستیز دائمی بلندمدتی هستند که همواره سعی در جذب مشتریان جدید دارند، به‌طوری‌که امروزه در سطح جامعه جهانی حدود 250 میلیون نفر به نوعی گرفتار این پدیده شوم هستند.

وی ادامه داد: بر این اساس سونامی موادمخدر و روان‌گردان‌ها از بزرگترین تهدیدات علیه سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی بشریت هزاره سوم به شمار می‌رود و موجبات دگرگونی در هویت و بسترهای فرهنگی و الگوهای رفتاری، تضعیف عزم و اراده ملت‌ها و فروپاشی باورها، اخلاق و ارزش‌ها را در جوامع مهیا ساخته است.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد اظهار داشت: بر اساس طراحی‌های استکبار جهانی، ترویج رنگین‌ کمانی از خرده‌فرهنگ‌های موادمخدر و روان‌گردان‌ها، سبب درگیر شدن بخش‌های وسیعی از جغرافیای انسانی و محیطی در سطح کشور گردیده و به‌عنوان زلزله خاموش، هوشمندانه مراکز حیات اجتماعی یعنی خانواده، مدارس، دانشگاه‌ها، محیط‌های کاری و محله‌های شهری و روستایی را مورد هدف و نشانه‌روی قرار داده است.

صرّامی در ادامه، تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در ابعاد کاهش عرضه طی سه دهه گذشته اعم از ایجاد موانع فیزیکی در مرزهای شرقی کشور و کنترل بر مرز، کشف بیش از 6 هزار تن انواع مواد مخدر، دستگیری تعداد زیادی از عوامل تهیه، توزیع و قاچاق مواد مخدر و تقدیم 3 هزار 671 شهید و 12 هزار جانباز را به‌عنوان افتخار و کسب پرچمداری در امر مبارزه جهانی برشمرد.

وی بر ضرورت تقویت و توسعه برنامه‌های کاهش تقاضا به‌عنوان بال دیگر امر مبارزه در ابعاد پیشگیری اولیه از اعتیاد برای مصون‌‌سازی 70 میلیون نفر جمعیت سالم و در معرض خطر کشور، درمان، بازتوانی و حمایت‌های اجتماعی برای دو میلیون نفر معتاد قطعی و تفننی و توجه به برنامه‌های کاهش آسیب برای معتادان دارای رفتار پرخطر تاکید کرد و توجه به آنها را امری مهم دانست.

این مقام مسوول  ضمن تشریح سبب‌شناسی و متغیرهای مداخله‌گر در امر اعتیاد، به مقوله تغییر الگوی مصرف به مواد صنعتی و شیمیایی، تغییر سن، جنسیت، تحصیلات و بروز رفتارهای تکانشی در عرصه اعتیاد پرداخت و تأکید کرد: امروز هیچ طبقه و لایه اجتماعی از این تهدید مصون نیست.

صرامی در ادامه با تبیین باورهای غلط در عرصه اعتیاد که منجر به هنجار ذهنی مثبت و به‌عنوان جزئی از سبک زندگی و عادت اجتماعی گروهی از افراد سوء مصرف‌کننده مواد قرار گرفته است، بر لزوم دوری از هرگونه کتمان، انکار، سکوت و اغراق در خصوص اعتیاد تأکید کرد.

وی بیان داشت: در عرصه کاهش تقاضا نیازمند درک صحیح از شرایط، هدف‌گذاری و جهت‌گیری مشخص، اتخاذ نگاه واقع‌بینانه و دوری از نگاه‌های آرمانی و دست‌نیافتنی، خلاقیت و نوآوری در برنامه‌ها و تولید محصولات فرهنگی متنوع مناسب با ذائقه نسل حاضر، اطلاع‌رسانی مستمر و آرام در خصوص عوارض و پیامدهای سوءمصرف مواد، توانمندسازی روانی و اجتماعی نوجوانان و جوانان از طریق آموزش مهارت‌های زندگی به‌منظور تربیت انسان‌های حرفه‌ای برای رویارویی با مسائل و مشکلات زندگی، توجه به معنویت و تقویت باورهای دینی و مذهبی به‌عنوان مهمترین عامل خودکنترلی، تقویت فعالیت‌های جایگزین هدفمند و توسعه مراکز مشاوره حضوری و تلفنی در سطح کشور هستیم.

صرامی رفع کسری اندیشه در عرصه کاهش تقاضا را منوط به مداخله مستمر مراکز علمی و دانشگاهی به ویژه مشارکت مؤثر اعضای هیأت‌های علمی دانشگاه‌ها دانست و بر لزوم تقویت علم سازمان‌یافته و همچنین تدوین ادبیات و دانش تئوریک در امر پیشگیری برای کانون‌های هدف تأکید کرد.

وی مشارکت کلیه اقشار جامعه بالاخص دانشجویان در جهاد مقدس علیه موادمخدر و روان‌گردان‌ها را امری مهم برشمرد و یادآور شد: نتایج برنامه‌های پیشگیری دیر بازده بوده و بر این اساس نیازمند تعهد، هم‌گرایی، صبر، حوصله و جدیت در انجام برنامه‌ها هستیم.

صرامی در پایان خاطر نشان ساخت: امید می‌رود مقالات ارائه شده در حوزه پیشگیری، درمان و کاهش آسیب در این همایش ملی تبدیل به برنامه اقدام شده تا بدین ترتیب شاهد مهار و کنترل پدیده شوم اعتیاد در کشور اسلامی‌مان باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha