سلامت نیوز: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: بیماریهای جنسی و ایدز میزان امید به زندگی را در برخی کشورها تا20 سال پایین آورده و در برخی کشورها اولین علت مرگ در زنان در سنین باروری بیماریهای آمیزشی و ایدز است که متأسفانه بعد از آفریقا در آسیا نیز نفوذ کرده و در حال گسترش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمدمهدی گویا پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح کلینیک سلامت جنسی که در مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا برگزار شد اظهار داشت: حدود ۳ سال پیش وزارت بهداشت قصد داشت در مورد بیماریهای آمیزشی در هنگام بارداری مطالعه‌ای داشته باشد که خیلی انجام آن برای ما مشکل بود و شاید تشخیص نهایی با توجه به پیچیدگی‌های پیش‌رو در 90 درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی با دشواری فراوان انجام می‌شد و در این راستا با پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی توافق کردیم تا کار آزمایشگاهی انجام دهیم.

وی افزود: دانشمندان معتقدند جمعیت جهان طی 20 سال آینده به 8 میلیارد و 300 میلیون نفر می رسد که نخستین چیزی که باید برای آن راهی پیدا کرد سلامت این جمعیت است که الان هم با دشورای‌هایی روبه‌روست و از جنبه بیماریهای جنسی و ایدز تهدید کننده سلامت مردم جهان است.

وی گفت:  اگر به تحقیقات نگاه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که این دو بیماری میزان امید به زندگی را در برخی کشورها 20 سال پایین آورده و در برخی کشورها علت اصلی مرگ در خانم‌ها در سن باروری بیماری آموزشی و ایدز است.

گویا اظهار داشت:‌محققان اول فکر می‌کردند که این بیماریها فقط در قاره آفریقاست ولی امروز به این نتیجه رسیده‌اند که قاره‌های دیگر به خصوص قاره آسیا هم نفوذ کرده است. تشخیص این بیماریها کار ساده‌ای نیست و درمانش روز به روز پیچیده‌تر می‌شود که با آموزش صحیح و پیشگیری شاید مجبور نبودیم هزینه‌های سنگین را برای باردار شدن یک زوج بپردازیم.

رئیس مرکز مدیریت ببماریهای واگیر وزارت بهداشت راه اندازی کلینیک سلامت جنسی را راهکاری برای کاهش هزینه‌های باروری عنوان کرد و افزود: این کلینیک می‌تواند نقش موثری در پیشگیری از عفونت‌های دوران بارداری و عوارض آن در زایمان و پیشگیری از باروری‌هایی که منجر به سقط می‌شود موثر است.

وی گفت: راه‌اندازی این کلینیک حرکت نوینی است که دستاوردهای آن قطعاً به نفع مردم خواهد بود. در گذشته هر فردی که به عفونت HIV مبتلا می‌شد به محض باردار شدن پزشکان توصیه می‌کردند که باید جنین سقط شود. اما امروزه با روش‌های نوینی که به وجود آمده پیش از باردار شدن این دست از افراد با آموزش‌ها و مراقبت‌هایی که حین بارداری انجام می‌شود به بارداری بی‌خطر افراد مبتلا به HIV می‌رسیم که در حقیقت برای اولین بار است در کشور در این مرکز ارائه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha