سلامت نیوز: یک فوق‌تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم گفت: اگر روند فعلی با همین شتاب ادامه پیدا کند، ممکن است 15 تا 20 درصد از جمعیت کشور به دیابت مبتلا شود و از هر 4 یا 5 نوزادی که در آینده به دنیا می‌آیند، یک نفر مبتلا به دیابت باشد که این موضوع فاجعه است.

علیرضا استقامتی در گفت‌وگو با فارس در مورد میزان شیوع دیابت اظهار داشت: در آخرین مطالعات کشوری دیابت که در مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت انجام شده است، مشخص شد که شیوع دیابت در جمعیت بالای 20 سال حدود 9 درصد کل کشور است.

وی افزود: طی 10 سال اخیر شیوع دیابت در کشور حدود 2 برابر افزایش یافته که این موضوع قابل تأمل است؛ اگر این روند با همین شتاب ادامه پیدا کند، ممکن است 15 تا 20 درصد از جمعیت کشور به دیابت مبتلا شود و در آینده از هر 4 یا 5 نوزادی که به دنیا می‌آید، یک نفر به دیابت مبتلا باشد که این موضوع فاجعه است.

این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم، دیابت را یک بیماری غیر قابل درمان دانست و تأکید کرد: دیابت صرفاً قابل کنترل است و متأسفانه عوارض این بیماری اعضای مختلف بدن را درگیر می‌کند؛‌ این بیماری هزینه‌های زیادی را بر دوش جامعه و نظام سلامت کشور می‌گذارد، حال اگر قرار باشد در آینده تا یک پنجم جمعیت کشور به دیابت مبتلا شوند، هزینه سرسام آور آن بر نظام سلامت تحمیل می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر یک فرد دیابتی کارش به دیالیز بکشد یا دچار زخم پا یا بیماری قلبی شود، جامعه را دچار مشکل فراوان می‌کند؛ مسئولان کشور نیز همان گونه که برای نان مردم برنامه‌ریزی می‌کنند باید برای سلامتی مردم که یکی از مقولات فوق‌العاده مهم جامعه است، برنامه ریزی کنند.

استقامتی، آگاهی بخشی به مردم را باعث کمک به حاکمیت جهت کنترل بیماری‌های غیرواگیر دانست و تصریح کرد: تغییر در شیوه زندگی مهمترین عامل کاهش روند رو به رشد در بیماری‌های غیرواگیر است؛ ارائه الگوهای خوب به منظور فرهنگسازی می‌تواند جامعه را به سوی رفتارهای سلامت‌محور رهنمون سازد.

وی خاطرنشان کرد: در اختیار گذاشتن غذاهای سالم برای استفاده جامعه نیز راهکار دیگری است که می‌تواند کاهش بیماری‌های غیرواگیر را در پی داشته باشد؛ مسئولان نمی‌توانند شعار جامعه سالم بدهند و تبلیغات مواد غذایی ناسالم مانند نوشابه‌ها، روغن‌های ناسالم و بها دادن به فست‌فودها را در دستور کار خود قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha