یکشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 36602

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش صنعت، تغییرات گسترده و عظیمی در شیوه زندگی و تغذیه افراد ایجاد شده است. نحوه تغذیه، الگوی غذای مصرفی و رفتارهای تغذیه‌ای، دستخوش دگرگونی‌های وسیعی شده که به بروز تفاوت‌های فاحشی با گذشته منجر شده است

از بروز فاجعه پیشگیری كنید
سلامت نیوز : امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش صنعت، تغییرات گسترده و عظیمی در شیوه زندگی و تغذیه افراد ایجاد شده است. نحوه تغذیه، الگوی غذای مصرفی و رفتارهای تغذیه‌ای، دستخوش دگرگونی‌های وسیعی شده که به بروز تفاوت‌های فاحشی با گذشته منجر شده است و در این میان استرس، تنش و اضطراب روزانه علاوه بر کم‌تحرکی و پشت میزنشینی مزید علت شده و بیماری‌های مختلف و نوظهوری به بشر رخ نشان داده‌اند که در این میان دیابت یکی از مهلک‌ترین آنهاست. دیابت، از آن اسم‌هایی است كه زیاد به گوشمان خورده است.به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزامه شرق در حال حاضر دیابت چهارمین علت مرگ‌ومیر در بیشتر كشورهای توسعه‌یافته است. روز جهانی دیابت (14 نوامبر/22 آبان) فرصتی است برای فراهم کردن همكاری‌هایی كه می‌تواند سبب تغییرات مثبتی در زمینه مقابله با این بیماری و عوارض آن شود.

در حال حاضر در دنیا چیزی حدود 245‌میلیون بیمار دیابتی داریم و تخمین زده می‌شود كه تا سال 2025 حدود 380‌میلیون بیمار دیابتی در دنیا وجود داشته باشد. این به معنای آن است كه دیابت در حال تبدیل شدن به یك اپیدمی جهانی است كه عواقب اجتماعی، اقتصادی و انسانی آن بر كسی پوشیده نیست.

كوری، نارسایی كلیه، دیالیز، قطع عضو، بیماری‌های قلبی و عروقی را می‌توان از جمله مهم‌ترین عوارض بلندمدت عدم توجه به دیابت دانست كه ابتلا به هركدام از آنها می‌تواند علاوه بر آنكه برای بیمار یك فاجعه تمام‌عیار محسوب شود، برای جامعه نیز بحران‌آفرین و هزینه‌ساز باشد.

تحقیقات موید آن است كه برخورداری از یك زندگی پرنشاط و همراه با موفقیت در انجام امور روزانه برای مبتلایان به دیابت تنها به سعی و كوشش پزشكان و كادر درمان بستگی ندارد، بلكه بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بخش كنترل این بیماری در همراهی خانواده بیمار است كه از هر فرصتی برای تقویت روحیه و ایجاد آمادگی در وی برای آموزش مهارت‌های سازگاری با دیابت استفاده می‌كنند.

در طول زندگی روزانه، قند خون بر اثر عوامل مختلف، به صورت متوالی بالا و پایین می‌رود، پس بیمار دیابتی كه فاقد سیستم خودكار تنظیم قند خون در بدن است، باید بتواند بر اساس آموزش‌های قبلی، به صورت دستی نسبت به تنظیم قند خون خود اقدام كند.
از آنجا كه بررسی‌های علمی بیانگر آن است كه تنظیم رژیم غذایی، تعادل در تحرك بدنی، مصرف مناسب داروها و اندازه‌گیری مستمر قند خون، چهار جزو اصلی كنترل دیابت هستند، باید اذعان كرد كه پیشگیری از عوارض جبران‌ناپذیر دیابت و تامین زندگی شایسته فقط از طریق آموزش و ایجاد انگیزه در بیمار به منظور رعایت اجزای اصلی كنترل دیابت، امكان‌پذیر است.

توصیه فدراسیون بین‌المللی دیابت آن است كه هر بیمار دیابتی حداقل هر دو سال به 15 ساعت كلاس آموزشی نیاز دارد. بدون تردید اولین گام در هر كشوری كه به طور جدی خواهان مقابله با این بیماری مهلك و مخرب است، آن است كه برای آموزش ساختارمند، مستمر و مبتنی بر استانداردهای علمی، ارزش و اعتنایی كه شایسته آن است، قایل شود.

مولفه‌های اصلی محتوای دوره‌های آموزشی


1- ایجاد انگیزه و پشتكار: داشتن انگیزه كافی در درمان دیابت از مهم‌ترین ضرورت‌هاست. انگیزه و اراده باید آنقدر قوی باشد كه فرد دیابتی بتواند بر افسردگی‌های ناشی از بیماری مزمن غلبه كند. همانند سایر همسالان خود به امور روزانه و شغلی خود رسیدگی كند، ورزش كند، درس بخواند، در زندگی اجتماعی پیشرفت كند و از زندگی روزمره لذت ببرد و در كنار همه این امور، برنامه‌های مراقبتی خود را نیز مراعات كند.

2- شناخت اصول تغذیه صحیح و رعایت رژیم غذایی مناسب: اطلاع بیمار و خانواده وی از میزان كالری غذاهای روزمره خصوصا در رابطه با تنظیم مقدار كربوهیدراتی كه یك فرد دیابتی در هر وعده غذایی می‌خورد، از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است. همچنین ایجاد عادت غذایی صحیح و تشویق به استفاده از برخی اقلام غذایی همواره مورد توجه است. به طور نمونه بسیاری از متخصصان استفاده از جلبك‌های دریایی «كلرلا» را در رژیم غذایی افراد دیابتی موثر و مفید می‌دانند. بر این اساس توجیه فرد و خانواده وی در خصوص ارزش تغذیه‌ای جلبك‌ها و سایر اقلام تغذیه‌ای ضروری است.

3- كنترل صحیح و مرتب قند‌خون: اهمیت استفاده از گلوكومتر در پیشگیری از عوارض دیابت در تحقیقات متعدد و در سطح جهانی به اثبات رسیده است. بر این اساس آموختن شیوه صحیح استفاده از گلوكومتر و ایجاد عادت و ملكه برای انجام مستمر تست قند خون، نقش حیاتی در سلامت وی دارد.

4- روش صحیح تزریق انسولین: هدف از كنترل قند خون در دیابت نوع یك، این است كه مقدار انسولین مورد نظر را مشخص كنیم. بنابراین آموختن نحوه تخمین میزان انسولین مورد نیاز و همچنین نحوه تزریق آن ضروری است.

5- فعالیت‌های پرتحرك: از آنجایی‌كه انجام فعالیت‌های پرتحرك و ناگهانی و همچنین برنامه‌های ورزشی باعث افزایش مصرف قند در بدن و در نتیجه كاهش قند خون می‌شود، لازم است به جهت مقابله با افت شدید و ناگهانی قند خون، هشدارهای آگاهی‌بخش در خصوص انجام فعالیت‌های پرتحرك به فرد دیابتی ارایه شود.

6- روش‌های كنترل دیابت در هنگام بیماری: نیاز به انسولین در فرد دیابتی در زمان بیماری با شرایط معمولی متفاوت است. در بعضی موارد باید در زمان بیماری انسولین بیشتری استفاده كرد و در بعضی بیماری‌ها مثل اسهال و استفراغ، نیاز به انسولین كم می‌شود.

7- علایم و نحوه برخورد با كاهش قند‌خون: درمان مناسب حملات هیپوگلیسمی، مصرف كربوهیدرات‌های ساده و با جذب سریع است. بر این اساس آموزش علایم و ویژگی‌های افت ناگهانی و شدید قند خون و چگونگی مقابله با آن از اساسی‌ترین نكات آموزشی به فرد دیابتی است.

8- روش‌های كنترل دیابت در مسافرت: هنگام مسافرت به علت تغییر برنامه‌های روزانه و احتمال رویارویی با حوادث غیرمنتظره، كسب آمادگی لازم برای پیشگیری از مشكلات احتمالی ضروری است. با توجه به استرس‌های مسافرت، تغییر میزان فعالیت، تغییر عادات زندگی و نیز تغییر نوع تغذیه، آموزش مهارت‌های سازگاری با دیابت ضروری است.
بر این اساس باید گفت هرچند آموزش بیماران دیابتی، هزینه‌هایی را برای دولت یا سازمان‌های بیمه‌گر به دنبال خواهد داشت، ولی سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند علاوه بر آنكه بیمار را از ابتلا به عوارض بلندمدت دیابت برهاند، جامعه را نیز از مواجهه با هزینه‌های سنگین درمانی همچون دیالیز، قطع عضو وكوری زودرس نجات بخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha