یکشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 36605
سلامت نیوز : محققان به‌تازگی اعلام كرده‌اند كه می‌توان از نور به‌عنوان ابزار نویدبخشی برای مبارزه با سرطان استفاده كرد. محققان موسسه ملی سرطان در مریلند آمریكا دارویی تولید كرده‏اند كه به تومورها می‏چسبد و فقط زمانی فعال می‌شود كه نورهایی با طول موج خاص، به آن تابانده شود. به بیان دیگر با این روش می‌توان بافت بیمار را طوری هدف گرفت كه به بافت‏های سالم اطراف آن آسیبی وارد نشود.

در حال حاضر درمان سرطان به سه شیوه انجام می‌شود كه شامل پرتودرمانی، برداشتن تومور با جراحی و مصرف دارو برای كشتن سلول‏های سرطانی است. همه این روش‌ها، عوارض جانبی دارند و دانشمندان در تلاش هستند درمان‏های دقیق‌تری ارایه كنند كه عوارضی برای بیمار نداشته باشد. محققان موسسه ملی سرطان در مریلند به سرپرستی «هیساتاكا كوبایاشی»، در تحقیق خود از یك آنتی‏بادی استفاده كردند كه پروتئین‏های موجود در سطح خارجی سلول‏های سرطانی را شناسایی می‌كند و آنها را هدف می‏‌گیرد. آنها در ادامه، ماده شیمیایی موسوم به IR700 را به این آنتی‏بادی اضافه كردند. این ماده شیمیایی زمانی كه نور نزدیك به مادون قرمز به آن تابانده شود، فعال می‌شود. این طول‏ موج نور می‌تواند چندین سانتی‌متر به درون پوست نفوذ كند.
محققان برای آزمایش تركیب آنتی‏بادی–ماده شیمیایی، سلول مبتلا به سرطان سلول‏های سنگفرشی مری را در پشت موش‏ها كاشتند و در ادامه موش را در معرض دارو و نور مادون قرمز قرار دادند. محققان مشاهده كردند اندازه تومور به‌طور قابل‏توجهی در موش‏ها كاهش و طول عمر آنها افزایش یافت. این درمان انتخابی، آسیب وارده به سلول‏های طبیعی و سالم را به كمترین میزان كاهش می‌دهد.
محققان می‏گویند اگرچه هیچ مسمومیتی را در آزمایش‌های خود مشاهده نكرده‌اند، اما برای آزمایش‌های بالینی باید بررسی‌هایی در زمینه سمی بودن این مواد انجام شود. نتایج این تحقیقات در نشریه Nature Medicine منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha