سلامت نیوز:  با وجود کمبود ۱۴ هزار نیروی متخصص در اورژانس های پیش بیمارستانی تنها ۷ هزار نفر از ۱۴ هزار نیروی مشغول به کار در اورژانس های پیش بیمارستانی تحصیلات دانشگاهی دارند.

دکتر غلامرضا معصومی رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی با اعلام این خبر به خراسان گفت: در حال حاضر ۱۴ هزار نفر در اورژانس های پیش بیمارستانی اشتغال دارند و به همین تعداد نیز کمبود نیرو در بخش اورژانس پیش بیمارستانی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات پیش روی اورژانس های پیش بیمارستانی کمبود نیروی متخصص دانشگاهی است و از بین نیروهای شاغل در اورژانس پیش بیمارستانی تنها نیمی از آن ها تحصیلات دانشگاهی دارند. وی تصریح کرد: ۷ هزار نفر از نیروهای اورژانس دیپلمه هایی هستند که پس از استخدام آموزش فوریت های پزشکی دیده اند.

معصومی دلیل کمبود نیروی متخصص در اورژانس های پیش بیمارستانی را نبود رشته دانشگاهی فوریت های پزشکی در سال های گذشته دانست و گفت: متاسفانه با وجود راه اندازی این رشته در مقطع کاردانی طی چند سال گذشته، تعداد دانش آموختگان این رشته جوابگوی نیازهای مرکز فوریت های پزشکی نیست و مجبوریم نیروی انسانی مورد نیاز را از بین دیپلمه ها تامین کنیم. وی خاطرنشان کرد: دانشگاه ها از سال جاری در مقطع کارشناسی اقدام به پذیرش دانشجو در رشته اورژانس پیش بیمارستانی کردند که امیدواریم دانش آموختگان این رشته بتوانند ظرفیت های خالی اورژانس را تا پایان برنامه پنجم توسعه پر کنند.

درهمین رابطه امیرحسین قاضی زاده عضو کمیسیون بهداشت مجلس به خراسان گفت:درحوزه اورژانس های پیش بیمارستانی و فوریت های پزشکی مشکلات ساختاری وجود دارد به نحوی که درحال حاضر بخشی از کار امداد رسانی برعهده آتش نشانی، بخشی برعهده هلال احمر وبخشی نیز به مرکز فوریت های پزشکی واگذار شده است.

وی درخصوص کمبود نیروی متخصص ودارای تحصیلات دانشگاهی دراورژانس های پیش بیمارستانی نیز گفت:نگاه علمی صرف در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز دراورژانس های پیش بیمارستانی اشتباه است و باید نظام پذیرش و آموزش خاصی برای تربیت این افراد درنظر گرفته شود تا افرادی با توانایی های فیزیکی خاص که آموزش های بدنی را درکنار آموزش های علمی دریافت کرده اند دراین حرفه مشغول به کار شوند.

وی تاکید کرد: برای رفع مشکلات پیش رو باید نظامی تحت عنوان نظام ارائه خدمات اورژانس ایجاد شود وکلیه مراحل کار از آموزش نیروی متخصص گرفته تا فرماندهی بحران درستادی مستقل انجام پذیرد.وی خاطرنشان کرد: این مشکل می تواند با همکاری دولت و مجلس برطرف شود که البته لازمه شروع کار مصوبه شورای عالی اداری کشور به ریاست رئیس جمهور است و مجلس شورای اسلامی نیز آمادگی دارد درمواردی که نیاز به اصلاح قوانین باشد وارد کارشود وبه سامان یافتن اورژانس های پیش بیمارستانی کمک کند.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha