سلامت نیوز: معاون فنی و كنترل كیفی سازمان انتقال خون از خریداری یخچال‌های پرتابل مخصوص حمل خون و ارتقای تجهیزات سیستم‌های زنجیره سرد از پایان سال 90 خبر داد.

دكتر صدیقه امینی در گفت وگو با ایسنا، ضمن اعلام این خبر، افزود: وضعیت زنجیره سرد انتقال خون در کشور خوب است اما ارتقای آن موجب تسریع و تسهیل امور می‌شود.

وی افزود: تولید محصول، انتخاب صحیح اهدا کننده و كنترل دما در پروسه انتقال خون حائز اهمیت هستند. باید مطمئن شویم که خون از زمانی که از سوی اهدا كننده به داخل کیسه خون منتقل می‌شود تا بیمارستان سالم می‌رسد.

معاون فنی و كنترل كیفی سازمان انتقال خون، هدف اصلی استقرار زنجیره سرد را حفظ کیفیت خون و محصولات خونی دانست و عنوان كرد: به هر میزان دما بهتر نگه داشته شود خون، پلاسما، پلاکت و سایر محصولات خونی ماندگاری بهتری خواهند داشت.

امینی با بیان این كه اکنون كیسه‌های خون در یخدان‌های ویژه و در کنار کیسه‌های یخ حمل می‌شوند، گفت: استفاده از یخچال‌های پرتابل مخصوص حمل خون، موجب تسریع و راحتی حمل خون می‌شود. البته در حال حاضر هم تمام خون‌های ما «شناسنامه دمایی» دارند.

معاون فنی و كنترل كیفی سازمان انتقال خون، اضافه كرد: در حال ارزیابی محصولات شرکت‌های داخلی و خارجی هستیم.

وی با اشاره به این ‌كه کیفیت محصول انتخابی برای سازمان اهمیت دارد، اظهار كرد: بودجه لازم به منظور ارتقای سیستم زنجیره سرد در ستاد مركزی در نظر گرفته و دستورالعمل‌های مناسب تدوین شده است.

امینی تاكید كرد: بسترسازی مناسب فرهنگی نیز برای این امر لازم است. اغلب تا احساس نیاز نكنیم به دنبال تامین آن نمی‌رویم. اکنون این احساس نیاز برای ارتقای سیستم‌های زنجیره سرد به وجود آمده است.

معاون فنی و كنترل كیفی سازمان انتقال خون، با بیان این ‌كه هنوز اول راه بهره مندی از تكنولوژی نوین سیستم زنجیره سرد هستیم، عنوان كرد: انتظار داریم تا پایان سال 90 بتوانیم خریداری یخچال‌های پرتابل مخصوص حمل خون را شروع كنیم. البته تعدادی خریداری شده و در حال حاضر پایگاه تهران به این یخچال‌ها مجهز شده است اما ترجیح می‌دهیم عمومی‌تر شود. امكان فراهم كردن این تعداد یخچال پرتابل برای همه پایگاهها در یك زمان واحد وجود ندارد چرا كه بودجه عظیمی را می‌طلبد. امیدواریم مرحله به مرحله تجهیزات را ارتقا دهیم.

امینی ضمن تاكید بر این كه منظور از سیستم زنجیره سرد، فقط یخچال‌های پرتابل نیستند، گفت: تولید و بازسازی یخچال‌های ویژه بانک خون و سردخانه‌ها نیز در دست اقدام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha