سلامت نیوز: فعالیت بدون مجوزمراكزمدعی درمان تخصصی وسواس را پیگیری می‌كنیم    

رییس اداره سلامت روان وزارت بهداشت با بیان این‌ كه در روانپزشكی برای یك بیماری خاص، مركز تخصصی دایر نمی‌شود، اظهار كرد: فعالیت بدون مجوز مراكز مدعی درمان تخصصی وسواس را پیگیری می‌كنیم.

دكتر احمد حاجبی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نحوه نظارت بر فعالیت مراكزی نظیر كلینیك‌های تخصصی درمان وسواس، توضیح داد: متاسفانه افرادی وجود دارند كه عنوان می‌كنند قادر به درمان وسواس هستند با این وجود مجوز ندارند.

وی اضافه كرد: از نظر ما شخصی صلاحیت درمان وسواس را دارد كه روانشناس یا روانپزشك باشد و از نظر آكادمیك دوره‌های لازم را طی كرده، دارای مدرك دانشگاهی و مجوز باشد. به طور معمول یك روانپزشك از سازمان نظام پزشكی و یك روانشناس از سازمان روانشناسی مجوز دریافت می‌كند.

حاجبی با بیان این كه گاهی برخی از این افراد در لوای مجوزها، دست به انجام فعالیتهایی می‌زنند كه شاید چندان علمی نباشد، عنوان كرد: در روانپزشكی برای یك بیماری خاص یك مركز تخصصی دایر نمی‌كنند با این حال برخی این ادعا را دارند در حالی كه از نظر ما یك روانپزشك می‌تواند تمام اختلالات را درمان كند.

عمده‌ تمركز بر كاهش بار افسردگی‌ در كشور است

رییس اداره سلامت روان وزارت بهداشت، همچنین در خصوص شیوع اختلالات اضطرابی در كشور اظهار كرد: اختلالات اضطرابی از نظر شیوع پس از افسردگی‌ها در رده دوم اختلالات قرار دارند.

وی با اشاره به این‌كه همیشه در نظام سلامت براساس میزان بار و شیوع اختلالات و میزان اثربخشی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود، گفت: مقرر شده كه وزارت بهداشت تا پایان برنامه پنجم توسعه با در نظر گرفتن تمهیدات و برنامه‌هایی بار افسردگی‌ها را كم كند. به همین دلیل عمده‌ترین تمركز ما بر روی كاهش بار افسردگی‌ است.

رییس اداره سلامت روان وزارت بهداشت، در پاسخ به این پرسش كه آیا افسردگی یك بیماری روان‌تنی است، توضیح داد: افسردگی از جمله اختلالات روانپزشكی بوده و یك بیماری روان تنی نیست. البته این اختلال می‌تواند تظاهرات جسمی هم داشته باشد.

حاجبی در گفت‌و‌گو با ایسنا اضافه كرد: تشدید افسردگی، موجب افت عملكرد فرد می‌شود. در روانپزشكی زمانی از واژه «اختلال» استفاده می‌كنیم كه فرد دچار افت عملكرد شده باشد. افت عملكرد می‌تواند در حیطه‌های مختلف زندگی چون روابط شغلی، خانوادگی، اجتماعی و یا زمینه‌های تحصیلی خود را نشان دهد.

وی در ادامه به تبیین جایگاه درمان بیماری‌های روانی در كشور پرداخت و گفت: از نظر درمان‌های دارویی با آخرین متدهای روز دنیا پیش می‌رویم و تازه‌ترین داروهایی كه به بازار می‌آیند، وارد كشور می‌شود. البته مقادیر زیادی از این داروها در كشور خودمان تولید می‌شوند و از نظر دارو مشكلی نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha