انجمن حمایت از بیماران تالاسمی با بیان اینكه در صورت ناموفق بودن پیوند مغز استخوان عوارض خطرناكی برای بیمار به دنبال دارد، ابراز عقیده كرد: در خصوص درمان تالاسمی از این روش نباید زیاد تبلیغ كرد.

پیوند مغز استخوان درصورت عدم موفقیت می‌تواند عوارض خطرناكی داشته باشد

 به گزارش سلامت نیوز دكتر مینا ایزدیار در گفت و گو با  ایسنا، ‌افزود: پیوند مغز استخوان بهتر است در بیماران با سن كم و از افراد خانواده صورت گیرد چرا كه گرفتن مغز استخوان از افراد غریبه احتمال پدید آمدن عوارض خطرناك را افزایش می‌دهد.

وی با تاكید برموفق بودن 70 درصد پیوندهایی كه تا كنون در كشور انجام شده، خاطرنشان كرد: فراموش نكنیم كه در 30 درصد باقی مانده علاوه بر رد پیوند عوارض خطرناكی برای بیمار به وجود می‌آید.

این عضو انجمن حمایت از بیماران تالاسمی،‌ مرگ و از دست دادن بینایی را از عوارض رد پیوند مغز استخوان عنوان و ابراز كرد: با وجودی كه این عوارض به ندرت اتفاق می‌افتد، اما در انجام عمل احتیاط ضروری است.


به گفته دكتر ایزدیار بیماران تالاسمی كه می‌توانند با تزریق خون و دسفرال به زندگی ادامه دهند،‌ نباید اقدام به انجام چنین عمل پرخطری كنند.

وی اظهار داشت: چنانچه قرص دسفرال به جای آمپول دسفرال در اختیار این بیماران قرار گیرد، درمان آنها راحت تر و میل به پیوند مغز استخوان كمتر می‌شود.

رییس انجمن حمایت از بیماران تالاسمی تاكید كرد: بیماران را باید از نزدیك با واقعیت‌ها و خطرات احتمالی این عمل آشنا كرد.

ایزدیار تعداد مبتلایان به تالاسمی ماژور را در كشورمان 18 هزار و 600 نفر عنوان كرد و گفت:‌ این افراد بیشتر بین سنین 10 تا 20 سال قرار دارند.

وی با اعلام اینكه در حدود 4 میلیون نفر از هموطنانمان به تالاسمی مینور مبتلا هستند، بر لزوم پیشگیری از تولد كودكان مبتلا به تالاسمی تاكید كرد.


گفتنی است، از آنجایی كه مغز استخوان حاوی سلولهای خون ساز قوی است، با انجام عمل پیوند مغز استخوان سعی در بهبود بیماران تالاسمی كه با مشكل خون سازی مواجه هستند، می‌شود.


اولین پیوند در سال 68 در كشور انجام گرفت و تاكنون بیش از یك هزار و 794 پیوند با بیش از 70 درصد موفقیت صورت گرفته است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • هلن ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    با سلام در شرايط سني ٣٣سال در بيماران تالاسمي اين عمل امكان پذير مى باشد احتمال ريسك ان چند درصد است با تشكر