سلامت نیوز: كارشناسان كودكان كاروخیابان سازمان بهزیستی با اعلام ساماندهی هفت هزار كودك كار و خیابان در سال گذشته گفت: 39 مركز ساماندهی كودكان كار وخیابان سازمان بهزیستی در سراسر كشور فعالیت می‌كنند.

فرانك ایمانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینكه مهمترین اقدام در حیطه ساماندهی كودكان كار و خیابان اصلاح نگرش مسئولان است، اظهاركرد: اقدام مسئولان بیشتر متوجه پاك كردن ظاهر شهرها از حضور كودكان كار و خیابان است، به همین خاطر از واژه‌هایی نظیر جمع‌آوری درباره این كودكان استفاده می‌كنند.

وی در ادامه با تاكید بر اینكه باید مشكل كودكان كار و خیابان را در قالب خانواده‌هایشان دید، عنوان كرد: باید پیگیری و حمایت و نظارت لازم نسبت به خانواده این كودكان انجام شود تا بتوان اقدامات موثری را در این حیطه شاهد بود و مشكل دیگردر این زمینه هم حس ترحم مردم نسبت به این كودكان است كه به خاطر این حس مبالغی را به این كودكان كمك می‌كنند و در حالی كه مردم اگر می‌خواهند كمك ایشان در زندگی این كودكان موثر باشد باید در قالب موسسه‌های خیریه و به گونه‌ای سازمان یافته كمك كنند.

كارشناس كودكان كار و خیابان سازمان بهزیستی همچنین با انتقاد از عملكرد خیرانی كه تنها به ایتام كمك می‌كنند، گفت: كودكان بدسرپرست از جمله اقشار ضعیف و نیازمند كمك در جامعه هستند كه به خاطر سوء نگرش مردم از دریافت كمك محروم می‌شوند.

ایمانی در ادامه آمار كودكان كار و خیابان را 20 هزار نفر اعلام كرد و گفت: بیش از 30 درصد از این كودكان، افغان هستند و بیش از نیمی از این كوكان هم در تهران به سر می‌برند.

به گفته‌ی وی در سال گذشته هزار كودك كار و خیابان ساماندهی شده و وارد مراكز بلندمدت سازمان بهزیستی شده‌اند.

كارشناس كودكان كار و خیابان سازمان بهزیستی افزود: وزارت آموزش و پرورش بیشترین همكاری را در زمینه باسواد كردن این كودكان با سازمان بهزیستی دارد و در سال گذشته برای سوادآموزی حدود 700 كودك اقدام شده و 500 مورد حرفه‌آموزی هم برای كودكان انجام شده است و چهارهزار كودك هم خدمت عمده دریافت كرده‌اند.

ایمانی در ادامه اظهاركرد: در بسیاری از موارد پس از جمع‌آوری كودكان افغان خانواده آنان با در دست داشتن برگه اقامت به مراكز مراجعه و قبل از ورود كودك به مراكز او را تحویل می‌گیرند.

كارشناشان كودكان كار و خیابان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تشكیل مراكز ساماندهی كودكان كار و خیابان به دنبال گسترش پدیده كودكان كارو خیابان در سال 78 اظهاركرد: تا پایان سال 79 در تمام مراكز استان‌ها مراكز ساماندهی كودكان كارو خیابان با هدف كنترل و كاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از زندگی و كار كودكان در خیابان ایجاد شدند.

وی افزود: این مراكز به دنبال پاك كردن صورت مساله نیستند بلكه هدف كاهش عوارض حضور در خیابان برای كودكان، خانواده و جامعه و پیگیری از آن است و به همین دلیل خانواده و جامعه را مدنظر قرار دادند.

ایمانی با اشاره به تصویب آیین‌نامه كودكان كار و خیابان در سال 84 عنوان كرد: 11 ارگان دولتی و غیر دولتی به موجب این آیین‌نامه مسلول ساماندهی كودكان كار و خیابان شدند و سازمان بهزیستی هم موظف شد تا نیروی انسانی مورد نیاز برای این منظور را تامین كند.

وی در ادامه تاكید كرد: تخصیص اعتبار دو میلیارد تومانی به سازمان بهزیستی در دوسال اولیه پس از تصویب آیین‌نامه كم‌كاری سایر دستگاه‌های متولی را به دنبال داشت این در حالی بود كه در دو سال نخستین سازمان بهزیستی به خاطر اعتبار داده شده توان پوشش كم‌كاری سایر ارگان‌ها مانند ارگان‌های بهداشتی و بیمه‌گذار را داشت.

كارشناس كودكان كار و خیابان سازمان بهزیستی افزود: با اختصاص سالانه دو میلیاردتومان در دوسال ابتدایی پس از تصویب این آیین‌نامه و تامین نیروی انسانی مورد نیاز آمار ساماندهی كودكان كار در سالهای 84 تا 86 از شش هزار نفر به 15 هزار نفر ارتقاء یافت اما پس از گذشت دو سال این اعتبار قطع شد و پرسنل قراردادی كه طی دو سال تجربیات ارزشمندی را در این طرح كسب كرده بودند پس از قطع اعتبار مربوطه به خاطر مشخص نبودن محل تامین حقوق ریزش پیدا كردند و به خاطر ریزش نیروها و نبود اعتبار كافی عملكرد ساماندهی كودكان كار و خیابان هم رفته رفته افت پیدا كرد و قطع اعتبار در كنار ضعف همكاری سایر ارگان‌های مسئول به اداره فعالیت ساماندهی كودكان كار و خیابان ضربه وارد كرد.

وی افزود: در سال گذشته سازمان بهزیستی هفت هزار كودك را ساماندهی كرد و اعتبار این امر هم از محل اعتبارات داخلی سازمان بهزیستی تامین شد.

كارشناس كودكان كار و خیابان سازمان بهزیستی همچنین با اشاره به فصل آخر آیین‌نامه ساماندهی كودكان كار و خیابان گفت: در این فصل آمده است كه كمیته‌ای به سرپرستی وزارت رفاه وقت با حضور دستگاه‌های مختلف برای این امر تشكیل شود و 18 ارگان هم به عنوان اعضای این كمیته ذكر شده‌اند اما این كمیته تاكنون حتی یك جلسه هم تشكیل نداده و اقدامات بهزیستی در این زمینه هم به نتیجه‌ای نرسیده است.

وی افزود: مقدار زیادی از این مشكل به خاطر ناهماهنگی‌های داخلی دستگاه‌ها و اشكالات قوانین و آیین‌نامه‌های داخلی است و لازم است بالاترین مقام این دستگاه‌ها دستورهای داخلی را به واحدهای تابعه بدهد تا این مساله حل شود.

ایمانی در پایان با بیان اینكه كودكان كار و خیابان معلول شرایط جامعه هستند خاطرنشان كرد: لازم است ستاد ساماندهی هر چه سریعتر تشكیل شود تا دستگاه‌ها بتوانند با هماهنگی با یكدیگر این مشكل را حل كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha