سلامت نیوز: دبیر منطقه هفت کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران گفت: تلاش برای ایجاد بسترهای ازدواج جوانان، پیشکش مسئولان و متولیان امر. آنچه مورد انتظار است اینكه لااقل ازدواج‌های موجود، حفظ و از طلاق زودرس جوانان جلوگیری شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، وحید کاظم‌زاده در نشست کارگروه حمایت از حقوق جوانان شمال‌غرب کشور با ابراز نگرانی از رشد طلاق در استان‌های شمال غرب کشور تصریح كرد: مشکلات اقتصادی و عدم ثبات در اشتغال جوانان، از عوامل تاثیرگذار در وقوع پدیده طلاق در منطقه است.

وی رواج آموزه‌های غربی و تبلیغات منفی و مخرب ماهواره‌ها را در افزایش طلاق بی‌تاثیر ندانست و ادامه داد: این امر موجب جدایی از فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی و رشد طلاق است ولی نباید از نظر دور داشت که مشکلات اقتصادی و اجتماعی در درجه اهمیتی هم‌طراز با آن قرار گرفته‌اند.

دبیر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی با بیان اینکه طبق آمارهای موجود سالانه 30 تا 35 درصد ازدواج‌ها در ایران به طلاق ختم می‌شود، افزود: روابط درون خانواده‌ها، عدم تفاهم، کراهت، سوء رفتار زوجین و مداخله بی‌جای والدین و اطرافیان در زندگی از جمله عوامل درون‌خانوادگی در ازدواج‌های منجر به طلاق بوده و رشد بیکاری، تغییر قوانین و اعتیاد از جمله عوامل اجتماعی است که بر افزایش تعداد طلاق‌ها تاثیرگذار بوده است.

كاظم‌زاده با بیان اینکه نبود امنیت شغلی و اقتصادی و به دنبال آن مشکلات مسكن در کاهش نرخ ازدواج و افزایش طلاق در جامعه تاثیر گذاشته و روند رو به رشد جدایی در سال‌های ابتدایی زندگی مشترک را سبب شده است، اظهار كرد: اعتیاد، بیماری‌های خاص، ناتوانی جنسی مردان، چشم و هم چشمی، عدم ثبات در اشتغال، تحصیلات، ازدواج‌های اجباری، مهریه بالا و ازدواج‌هایی كه برای مهریه است از دیگر عوامل افزایش طلاق در بین جوانان است.

وی با بیان اینکه یکی از دستورات موکد اسلام تشکیل خانواده است، خاطرنشان كرد: در حال حاضر نه تنها شاهد گسترش ازدواج جوانان نیستیم بلکه افزایش میزان طلاق در بین جوانان به یکی از دغدغه‌های فکری خانواده‌ها تبدیل شده است.

دبیر منطقه 7 كمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران با بیان اینکه اصول زندگی در حال حاضر تحت تاثیر محیط قرار گرفته و بسیاری از جوانان و والدین مانند گذشته درباره زندگی مشترک فکر نمی‌کنند، یادآور شد: در گذشته بسیاری از افراد به زندگی خود پای‌بند بودند و با همه گونه سختی آن کنار می‌آمدند اما اکنون جوانان با ایجاد کوچک‌ترین مشکلی، راه جدایی را در پیش می‌گیرند.

كاظم‌زاده عمده‌ترین دلیل طلاق را بعد از انتخاب نادرست، خواسته‌های بی‌مورد طرفین دانست و اضافه كرد: زمانی که خواسته‌ها و نیازها درست نباشد یا طرفین پاسخگوی نیازهای یکدیگر نباشند، مشکل ایجاد می‌شود و در این مسیر، خواسته‌های نابه‌جای والدین دو طرف آن را حادتر می‌كند زیرا طبق گفته مشاوران خانواده 20 درصد طلاق‌ها را دخالت خانواده‌ها و دیگران در امور جوانان سبب می‌شوند و این قضیه تا آنجا پیش رفته که خانواده‌ها با هم ازدواج می‌کنند، نه دو جوان زیرا اختلافات خانواده‌ها آن‌چنان زیاد شده که اجازه زندگی به زوج را نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه مسئولان برای عواقب وحشتناک طلاق در جامعه باید چاره‌ای بیندیشند، گفت: امروز طلاق قباحت خود را در جامعه از دست داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha