یکشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 36647
سلامت نیوز: یكی از عوارض جدی و ناخوشایند پرتودرمانی در مبتلایان به سرطان سر و گردن، خشكی مزمن دهان است كه تاثیر نامطلوبی روی زندگی عادی این بیماران دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پزشكان در یك مطالعه جدید دریافته‌اند كه طب سوزنی می‌تواند خشكی مزمن دهان را در این بیماران تا حد قابل ملاحظه‌ای كاهش دهد. خشكی شدید دهان ناشی از كاهش تولید بزاق است كه اغلب از پرتودرمانی ناشی می‌شود و در فعالیت‌های عادی مثل خوردن، صحبت كردن و حتی خوابیدن در این بیماران اختلال ایجاد می‌كند و درعین حال خطر ابتلا به عفونت‌های دهانی را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، دكتر لورنزو كوهن و تیم وی از مركز سرطان اندرسون در دانشگاه تگزاس و مركز سرطان شانگهای در دانشگاه فودان، 86 بیمار مبتلا به سرطان را مورد مطالعه قرار دادند كه با یك انتخاب تصادفی 40 نفر از آنها تحت طب سوزنی قرار گرفتند و 46 نفر باقی مانده نیز به روش استاندارد روند درمان را آغاز كردند.

نتایج آزمایشات دقیق نشان داد كه میزان تولید بزاق در بیمارانی كه با طب سوزنی معالجه شده بودند به میزان چشمگیری بیشتر بود و مشكل خشكی دهان در این بیماران تا حد قابل توجهی بهبود پیدا كرد.

جزئیات این آزمایشات در مجله «سرطان» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha