یکشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۳
کد خبر: 36651
سلامت نیوز: یك فوق تخصص غدد گفت: اگر هم پدر و هم مادر به دیابت نوع دو مبتلا باشند40 درصد احتمال دارد كه فرزندان آنان نیز به این بیماری دچار شوند و اگر یكی از فرزندان یك خانواده به دیابت نوع یك مبتلا باشند 5 تا 6 درصد احتمال دارد كه فرزندان بعدی این خانواده نیز به این بیماری دچار شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر علیرضا استقامتی در نشست خبری انجمن اطلاع رسانی دیابت ایران كه امروز در سرای روزنامه نگاران ایران برگزار شد، افزود: عوامل ژنتیك در انتقال دیابت نوع یك و نوع دو به فرزندان نقش دارند البته ابتلا به چاقی تاثیر زیادی بر ابتلا به دیابت نوع 2 دارد.

این عضو هیات مدیره انجمن اطلاع‌رسانی دیابت (گابریك) درباره وضعیت غربالگری دیابت در ایران گفت:از سال گذشته در تهران و شش شهر بزرگ كشور افراد با ریسك بالا در زمینه ابتلا به دیابت غربالگری می‌شوند.

وی درباره آمار قطع عضو براثر ابتلا به دیابت اظهار كرد: آمار دقیقی در این زمینه در ایران وجود ندارد اما قطعا این میزان زیاد است چرا كه بسیاری از مبتلایان به دیابت، بیماری خود را به خوبی كنترل نمی‌كنند.

این عضو هیات مدیره انجمن اطلاع رسانی دیابت تاكید كرد: لازم است در زمینه دیابت اطلاع رسانی كافی صورت گیرد و به مردم آموزش داده شود. از سوی دیگر دولت وضعیت تغذیه را اصلاح و به گونه‌ای عمل كند كه موادی مانند نوشابه‌ها و روغن‌های سالم در اختیار مردم قرار گیرد. لازم است هرچه زودتر این كار انجام شود.

استقامتی با اشاره به تاثیر تغذیه از دوران كودكی اظهار كرد: اگر ذائقه كودك به غذاهای ناسالم عادت كند، به سختی به خوردن غذاهای سالم تمایل نشان می‌دهد و بیشتر ممكن است كه درآینده به عوارض ناشی از تغذیه ناسالم مانند دیابت دچار شود.

وی درباره تاثیر پیاده روی بر كاهش وزن گفت: پیاده روی برای سلامت قلب مفید است اما انجام این كار به مدت كوتاه باعث كاهش وزن نمی‌شود.

استقامتی افزود: ما سالانه 9 هزار كالری انرژی مصرف می‌كنیم و اگر دو درصد در هر سال به این میزان افزوده شود پس از 5 سال دچار چاقی می‌شویم.

وی با بیان اینكه یكی از پایه‌های درمان دیابت تغذیه مناسب است، تاكید كرد: لازم است دولت كارخانه‌های تولید مواد غذایی را موظف كنند كه روی جلد محصولات خود میزان كالری را درج كنند تا مردم از جمله دیابتی‌ها بدانند كه با مصرف هر ماده چقدر كالری دریافت می‌كنند.

وی با بیان اینكه بیش از 90 درصد از دیابتی‌های ایران به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، گفت: تغییر شیوه زندگی، رژیم‌های غذایی نامناسب، كم تحركی و چاقی از علل شیوع دیابت در ایران است. براساس تحقیقی كه از سال 1998 تا 2007 در ایران انجام شد مشخص شد كه دیابت حدود دو برابر در ایران افزایش یافته است و در صورت ادامه روند موجود تا یك دهه دیگر این آمار به دو برابر افزایش پیدا می‌كند. این امر هم باعث تاثیر منفی بر سلامت افراد می‌شود و هم هزینه‌هایی را به اقتصاد خانواده و جامعه تحمیل می‌كند. در این شرایط برای كنترل دیابت نیاز به عزم ملی برای آموزش، پیشگیری، درمان و تهیه وسایل كمك درمانی دیابت داریم.

در ادامه این نشست هرمز كیخان زاده- مدیرعامل انجمن اطلاع رسانی دیابت- اظهار كرد: یكی از عوارض خطرناك دیابت قطع عضو است به گونه‌ای كه سالانه حدود یك میلیون نفر در دنیا به علت ابتلا به دیابت قطع عضو می‌شوند ودر هر 6 ثانیه یك نفربه علت ابتلا به دیابت در جهان فوت می‌كند.

وی با اشاره به برنامه این انجمن با نام «دوست من،انسولین» اظهار كرد: این برنامه ویژه كودكان دیابتی نوع یك در مناطق محروم است و به آنان آموزش‌های لازم در زمینه درمان دیابت و تزریق انسولین داده می‌شود.

وی در ادامه گفت: برای نخستین بار و به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی دیابت دوره آموزش ویژه كودكان دیابتی برگزار می‌كنیم و این كار را از ماه جاری آغاز كرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، نازلی سیدخویی كارشناس ارشد تغذیه در این نشست اظهار كرد: لازم است افراد برای پیشگیری از چاقی به عنوان یكی از عوامل مهم در زمینه ابتلا به دیابت علاوه بر مصرف وعده‌های اصلی غذایی دو میان وعده در طول روز مصرف كنند البته لازم است همراه با وعده‌های اصلی غذایی مواد حاوی فیبر استفاده كنند.

وی با اشاره به تاثیر حذف وعده‌های اصلی غذایی بر كاهش وزن گفت: حذف صبحانه در طولانی مدت موجب لاغری نمی‌شود و ممكن است عوارضی را برای بیمار در پی داشته باشد.

سیدخویی در پایان گفت: لازم است اگر در یكی از وعده‌های غذایی بیش از حد نیاز خود غذا خوردیم برای پیشگیری از چاقی، ورزش یا پیاده روی كنیم البته فردی70 كیلوگرمی برای مصرف 300 كالری لازم است دو ساعت پیاده‌روی كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha