سلامت نیوز: مسئول ایدز مركز بهداشت جنوب تهران با بیان این كه روند ابتلا به ایدز در حال جابه‌جایی و تغییر است، گفت: از سال 89 تا امروز، روش شایع ابتلا از تزریق به مقاربت جنسی در حال افزایش است به طوری كه طبق آمارها در سال 1389 ، 66 درصد ابتلا به وسیله تزریق، 1 /21 درصد از طریق مقاربت جنسی، 5/2 درصد از راه مادر به فرزند،10 درصد نامشخص و نیز از طریق انتقال خون و فرآورده‌های خونی هیچ موردی گزارش نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مرتضوی مسئول ایدز مركز بهداشت جنوب تهران در كارگاه آسیب شناسی تخصصی ایدز و رسانه از آخرین آمارهای مركز مدیریت بیماری‌ها خبر داد و گفت:‌ طبق آمارهای این مركز در كشور از سال 1365 تا اول تیر1390، ‌23 هزار و 125 نفر آلوده به ویروسHIV داشته‌ایم كه 5/91 درصد آن‌ها را مردان و 5/8 درصد زنان تشكیل می‌دهند كه از این میان 3 هزار و 54 نفر وارد فاز بیماری ایدز شده‌اند، یعنی كسانی كه باید تحت درمان قرار بگیرند و 4 هزار 311 نفر از كل مبتلایان فوت شده‌اند.

وی در ادامه گفت: متاسفانه 5/46 درصد مبتلایان افراد 25 تا 34 سال هستند و كل مبتلایان از روش‌های مختلفی آلوده شده‌اند كه آمارها نشان می‌دهد طی سال‌های مذكور 8/69 درصد از طریق تزریق و سرنگ آلوده، 10 درصد از طریق رابطه جنسی،‌ 1/1 از طریق تزریق خون و فرآورده‌های آن و 8/0 درصد از راه انتقال مادر مبتلا به فرزند در حین بارداری و در نهایت 3/18 درصد مبتلایان از طریق نامشخص دچار شده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان كرد: مراكز مشاوره بیماریهای رفتاری در تمام كشور و نیز در دانشگاه‌ها وجود دارند كه خدماتی از جمله مشاوره، آزمایش و تشكیل پرونده را به صورت رایگان به مبتلایان ارائه می‌دهند و در بعضی از آنها مراحل بستری و درمان نیز به صورت رایگان انجام می‌شود.

نماینده دانشگاه تهران در رسیدگی به امور مبتلایان به ایدز همچنین از احداث مركز مشاوره ویژه زنان آسیب دیده اجتماعی در تهران خبر داد و گفت: این مركز در خیابان شوش تحت عنوان مركز مشاوره شهید امامی راه‌اندازی شده است كه درمان‌های سرپایی را به صورت رایگان برای این دسته از زنان انجام می‌دهد.

مرتضوی در پایان عنوان كرد: دانشگاه تهران در حال حاضر دو مركز مشاوره بیماری‌های رفتاری در منطقه قلعه مرغی (زمزم) و در بیمارستان امام خمینی (ره) دارد.

گفتنی است، در كارگاه آسیب شناسی تخصصی ایدز و رسانه موضوعاتی چون بررسی عملكرد ویروس ایدز در بدن، راه‌های جلوگیری و درمان آن،‌ برخورد اجتماعی با مبتلایان به ایدز، آمارهای موجود در این خصوص در كشور و نیز فعالیت‌های اعضای این انجمن مطرح شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha