یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 36653
سلامت نیوز: اكثر افرادی كه سردرد می‌گیرند، در همان لحظات اول به سراغ داروهای مسكن می‌روند‌ اما خیلی اوقات با پیدا كردن علت این سردردها، نه تنها می‌توان شدت درد را كاهش داد بلكه می‌توان از بروز آن‌ها در آینده نیز پیشگیری كرد.

وقتی موهای‌تان را كوتاه می‌كنید

در آرایشگاه سردرد می‌گیرید؟

یكی از دلایل عجیب ابتلا به سردرد در بعضی از مردم مراجعه به آرایشگاه و كوتاه كردن موهای سرشان است. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد كه شما مجبور هستید سر خود را هنگام شست‌وشوی موها خم كنید. در این هنگام فشار زیادی به‌گردن وارد می‌شود و باعث تحریك یكی از عصب‌هایی می‌شود كه در این مسیر قرار دارند.

در اثر این اتفاق یك یا 2 روز بعد سردرد به سراغ شما می‌آید اما از آن‌جا كه این اتفاق با تاخیر رخ داده است، شما متوجه علت اصلی آن نمی‌شوید. یكی دیگر از علت‌های عجیب سردرد زمانی است كه شما روی صندلی نشسته‌اید و گوشی تلفن را بین شانه و گوش خود نگاه داشته‌اید.

در این هنگام نیز فشار زیادی به عصب‌های گردن وارد می‌شود كه بعد از مدتی خود را با سردرد نشان می‌دهد.

سرفه كردن

دردتان از سرفه است

شاید باورتان نشود اما در دنیای پزشكی نوعی سردرد وجود دارد كه از آن‌ها به‌عنوان سردردهای سرفه‌ای یاد می‌شود. این سردردها بر اثر عواملی مانند سرفه كردن، عطسه كردن، خالی كردن محتوای بینی یا خم شدن به جلو به‌وجود می‌آید.تقریبا یك درصد سردردهای جهان در اثر سرفه كردن به‌وجود می‌آید و البته این نوع سردردها در بین مردان شایع‌تر است. علت اصلی این دردها فشاری است كه در داخل مغز به‌وجود می‌آید. این دردها كه اغلب شدید و تكرار شونده هستند ممكن است بین چند ثانیه تا چند دقیقه به طول بینجامند و در بیشتر مواقع هم در قسمت پشت سر احساس می‌شوند.درحالی‌كه در اكثر موارد علت این موضوع ناشناخته است اما بعضی تحقیقات دانشگاهی نشان می‌دهد، نزدیك به 10 درصد از سردردها بر اثر ناهنجاری آرنولد - كیاری به‌وجود می‌آیند؛ در این حالت هنگام سرفه، فشاری به قسمت پشت مغز و به سمت بخش بالای ستون فقرات وارد می‌شود كه عامل بروز سردرد است. این نوع از سردردها اغلب با علائم دیگری مانند دردهای ناحیه گردن، ‌توانایی‌نداشتن در حفظ تعادل، مشكلات بینایی، كم‌شنوایی، فراموشی و شنیدن صدای زنگ در گوش‌ها همراه هستند.

وقتی به باشگاه می‌روید

سردرد‌های ورزشی

بعضی از ورزشكاران بعد از راه رفتن یا دویدن روی تردمیل دچار سردرد می‌شوند. در این افراد هر گونه فعالیت ورزشی از جمله راه رفتن روی تردمیل باعث ایجاد تورم در رگ‌های خونی ناحیه سر، گردن و جمجمه می‌شود كه این عوامل می‌تواند در نهایت به سردرد منجر شود. این دردها معمولا چند ثانیه بعد از شروع ورزش‌كردن ظاهر می‌شوند و ممكن است در هر قسمت از سر خود را نشان بدهند. معمولا افرادی كه مستعد ابتلا به میگرن هستند بیشتر از دیگران این نوع از سردردها را تجربه می‌كنند.

البته برای رفع این مشكل راه حل‌های ساده‌ای وجود دارد. برای مثال می‌توان نوع ورزش را تغییر داد و به جای دویدن روی تردمیل، شنا‌كردن را انتخاب كرد. همچنین مصرف داروهای ضد التهابی (مثل ایبوپروفن و ایندومتاسین) نیم ساعت قبل از شروع ورزش تا حد زیادی می‌تواند از بروز این سردردها پیشگیری كند. اگر شما هم در حال ورزش‌كردن، ناگهان دردی را در سر خود حس كردید حتما به پزشك مراجعه كنید. در موارد نادر این نوع سردردها می‌توانند نشان‌دهنده رشد تومورهای مغزی یا پاره شدن رگ‌های خونی باشند.

روابط زناشویی

سردرد خاص متاهل‌ها

روابط زناشویی هم می‌تواند یكی از دلایل بروز سردرد در برخی از افراد باشد. دانشمندان دانماركی تخمین زده‌اند نزدیك به 3/1 درصد از مردم جهان به این حالت دچار هستند. این نوع دردهای میگرنی كه در بین مردان شیوع بیشتری دارند معمولا در قسمت پشت سر احساس می‌شوند و احتمالا به‌دلیل افزایش شدت فشار خون در مغز به‌وجود می‌آیند. در موارد بسیار نادر این سردردها می‌توانند در اثر خونریزی در مغز هم به‌وجود بیایند. در این حالت سطح هوشیاری كاهش پیدا می‌كند، فرد در صحبت كردن یا بلع غذا به مشكل برمی‌خورد و نمی‌تواند تعادل خود را حفظ كند. در این موارد باید هرچه سریع‌تر فرد را به مراكز درمانی منتقل كرد.

دوش آب گرم

سرما و گرما مشكل‌زا هستند

 در بعضی از مردم لذت یك دوش آب گرم هنگام صبح به سرعت جای خود را به سردردهای شدید می‌دهد. به‌نظر می‌رسد افزایش دمای بدن باعث افزایش سرعت جریان خون در تمام قسمت‌ها از جمله در سر می‌شود كه شدت آن بعد از 30 تا 60 ثانیه بعد از شروع درد به بالاترین حد می‌رسد. این دردها معمولا در ناحیه پیشانی احساس می‌شوند و به ندرت بیش از 5 دقیقه طول می‌كشند. البته سرمای شدید هم می‌تواند باعث بروز سردرد شود. برای مثال شنا كردن در آب سرد یا خوردن بستی می‌تواند بعضی از مردم را به دردهای ناحیه سر دچار كند.

كم‌خوابی

بداخلاقی، مشكل در حافظه و ‌توانایی‌نداشتن در تمركز از واضح‌ترین عوامل كم‌خوابی است‌ اما آخرین تحقیقات نشان می‌دهد سردردها هم یكی از علائم شایع كم خوابی هستند. این نوع سردردها ممكن است بین یك ساعت تا یك روز طول بكشند. كم‌خوابی باعث كاهش ترشح یك ماده شیمیایی به نام سروتونین در مغز می‌شود كه نقش مهمی در تنظیم چرخه خواب در بدن دارد. تحقیقات دیگر روی افراد مبتلا به میگرن هم نشان می‌دهد، اشخاصی كه حدود 6 ساعت در طول شب می‌خوابند بیشتر به سردرد دچار می‌شوند و البته شدت این دردها هم در آن‌ها بیشتر است.

سردردهای هوای گرم

معمولا با فرا رسیدن فصل تابستان تعداد افراد مبتلا به سردرد هم افزایش پیدا می‌كند. مشخص است كه دلیل اصلی این نوع سردردها افزایش دمای هواست. تحقیقات نشان می‌دهد به ازای هر درجه افزایش دمای هوا احتمال ابتلا به سردرد تا 5/7 درصد افزایش پیدا می‌كند. به‌نظر می‌رسد در این مواقع مغز تا حدی توانایی خود در تنظیم جریان خون از دست می‌دهد و به‌همین دلیل فرد دچار سردرد می‌شود.

دختر خانم‌ها حواس‌تان باشد

بستن موها به شكل دم اسبی معمولا بعد از چند ساعت باعث آشكار شدن علائم سردرد می‌شود. زمانی كه موهای سر به سمت عقب كشیده شده و به شكل دم اسبی بسته می‌شوند، فشار زیادی در بافت‌های روی جمجمه وارد می‌شود كه خود را به شكل درد نشان می‌دهند. بعضی دیگر از مدل‌های موی سر كه باعث ایجاد فشار در موها و كف سر می‌شوند می‌توانند همین دردها را به‌وجود بیاورند.

منبع: برترینها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha