یکشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۲۱:۳۳
کد خبر: 36658
سلامت نیوز: واردات گوشت گاومیش هندی كه هفت سال قبل آن همه داستان پرماجرا و جنجالی آلودگی را ایجاد كرد، دوباره از سر گرفته شد. رقابت برای به دست آوردن سود بیشتر و تصاحب سهم بالاتری از بازار مصرف بین تعاونی تولید فرآورده‌های گوشتی و اتحادیه تازه تاسیس واردكنندگان گوشت كه ازكارتل‌های اصلی واردات گوشت كشور به‌شمار می‌روند موجب گرایش به تامین این كالای پروتئینی از مبدا كشور هندوستان شده است. تعاونی فرآورده‌های گوشتی كه تامین‌كننده اصلی گوشت مصرفی كارخانجات سوسیس و كالباس است، صبر كرد تا خاطره گوشت‌های آلوده فراموش شود و حالا پس از چند سال دوباره واردات گوشت ارزان گاومیش هندی را كلید زد. سایر واردكنندگان نیز در حال دنباله روی از این موضوع هستند و در تلاشند تا واردات گوشت به كشور را از مبدا هند متمركز كنند. قیمت لاشه گاومیش‌های هندی كه به دلیل اعتقادات مردم این كشور تنها در حالت پیری و ضعف مفرط كشتار می‌شوند و از كیفیت پایینی برخوردارند در گروه ارزان‌ترین گوشت‌های جهان طبقه‌بندی می‌شود.

كالایی كه با وجود ارزانی بیش از حد به دلیل احتمال مشكلات بهداشتی تا پیش از این چندان خریداری در خارج از كشور تولید‌كننده نداشته، اما حالا بخت به آن روی كرده و ایرانی‌ها برای خرید آن سر و دست می‌شكنند. قیمت ارزان این فرآورده اصلی‌ترین انگیزه وارد‌كنندگان برای فشار به بازگشایی این بازار پرابهام است. موضوعی كه حتی واكنش نمایندگان مجلس را هم به‌دنبال داشته است. بر این اساس سخنگوی كمیسیون كشاورزی با اشاره به اینكه دست‌های پنهانی در كار است كه از سودهای كلان نمی‌گذرند، اعلام كرده كه برخی‌ها، مسوولان را مجاب به واردات گوشت می‌كنند. عیسی جعفری تاكید كرده كه حجم واردات بیش از نیاز داخل است. نایب‌رییس هیات تحقیق و تفحص واردات دام زنده هم از واردات نابجای گوشت و دام زنده به كشور انتقاد كرده است.
 
اقبال محمدی گفته كه سیاست‌ها مزیت رقابتی تولید گوشت را تهدید می‌كند. سازمان‌های مربوطه هم به نظر می‌رسد بر اثر همین فشار‌ها با ورود گوشت از هند موافقت كرده‌اند اما در عین حال برای حفظ سلامت مصرف‌كنندگان مجبور شده‌اند تا مجوز‌ها را مشروط صادر كنند. مشروط بودن واردات موضوعی است كه واردكنندگان علاقه‌ای به علنی شدن آن ندارند. شرط برقرارشده برای واردات گوشت از هند تنها استفاده در فرآورده‌هایی است كه حرارت كامل ببینند. مجوزهای مشروط هرچند در صدور آنها سعی شده بیشترین دقت صورت گیرد، اما تضمینی برای اجرایی شدن آن وجود ندارد.
 
تفاوت بیش از 500‌درصدی قیمت گوشت گاومیش‌های پیر هندی با گوشت در بازار مصرف كشور آنقدر وسوسه ‌برانگیز است كه می‌شود سرو گوشت گاومیش‌های هندی را در هر رستورانی پیش‌بینی كرد. مدیران اتحادیه تعاونی فرآورده‌های گوشتی برای حفظ بازار پر منفعت خود، انتقادها در مورد بی‌كیفیت بودن گوشت هندی را نفی می‌كنند و معتقدند كه گوشت گاومیش هندی براساس قوانین بهداشتی كشور و تحت‌نظارت سازمان دامپزشكی وارد می‌شود، هرچند آنها توضیح نمی‌دهند كه دلیل اینكه اغلب كشورها حتی برخی ممالك آفریقایی با وجود در نظر گرفتن همین بازرسی‌ها حاضر نیستند كه گوشت هندی را وارد كنند، چیست؟ واردكنندگان گوشت برخی از كارشناسان صنعت غذا را به خدمت گرفته‌اند كه در دفاع از این واردات پر سود اقدام كنند. مدیر تحقیق و توسعه و رییس آزمایشگاه تعاونی فرآورده‌های گوشتی كه تا چند سال قبل كارشناس دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشكی بود، از جمله حامیان واردات گوشت گاومیش هندی به كشور است.

وی در این‌باره می‌گوید تمامی گوشت‌ها با مجوز دامپزشكی و نظارت كامل به كشور وارد می‌شود. فرزاد طلاكش به‌طور ضمنی مخاطرات گاومیش‌های هندی را تایید می‌كند و یادآور می‌شود گوشت گاومیش‌های هندی فقط باید در فرآورده‌های گوشتی كه حرارت می‌بینند، استفاده شود.

او درباره اینكه چه تضمینی وجود دارد كه این لاشه‌های پیر، سر از بازار مصرف در نیاورند، توضیحی نمی‌دهد. رییس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران نیز با تكذیب مطالبی كه در مورد تولید ناسالم و غیربهداشتی گوشت‌های فرآوری‌شده مانند سوسیس و كالباس وجود دارد، گفت: تمامی كارخانه‌های تولید این محصولات با استاندارد وزارتخانه‌های بهداشت و صنایع به فعالیت خود ادامه می‌دهند. حسینی در پاسخ به اینكه برخی افراد معتقدند شاهد تولید ناسالم این نوع گوشت‌ها بوده و شایعات زیادی در این‌باره وجود دارد، گفت: نمی‌گوییم كه هیچ‌گاه تخلف صورت نمی‌گیرد و در هر حال برخی افراد ممكن است اقدام به تخلف كنند اما این شامل تمامی كارخانه‌ها و تولید‌كنندگان نمی‌شود.

از سوی دیگر رییس جامعه دامپزشكان ایران با زیر سوال بردن واردات از هند به « شرق» گفت: بی‌كیفیت بودن گوشت گاومیش‌های پیر هندی موضوعی نیست كه بتوان آن را انكار كرد. ناصر نبی‌پور با اشاره به اینكه تولید‌كنندگان سوسیس و كالباس هفت سال پیش زمانی‌كه مورد انتقاد جامعه برای استفاده از گوشت‌های آلوده شدند، در دفاع از خود بر طبل بی‌اطلاعی از آلوده بودن گوشت‌ها كوبیدند و همه مسوولیت‌ها را متوجه سازمان مسوول نظارت بر واردات گوشت ‌به كشور كردند، افزود: واردات فرآورده‌های دامی نیازمند بررسی‌های زیاد است و اكتفا به حضور چند دامپزشك در كشتارگاه نمی‌تواند توجیهی قابل قبول در این زمینه باشد. وی قیمت را آخرین معیار برای بررسی واردات این محصولات دانست كه متاسفانه اكنون به‌عنوان گزینه اول مورد بررسی قرار می‌گیرد و موجب شده بازار پر از مشكل هندوستان مورد قبول واقع شود.

جالب اینكه دبیر اتحادیه فرآورده‌های گوشتی نیز با تایید این اظهارات به صراحت موضوع تفاوت قیمت را دلیل اصلی واردات گاومیش هندی می‌داند و می‌گوید: قیمت گوشت وارداتی از برزیل از سال 88 تاكنون رشد 200‌درصدی داشته است و باید به سوی بازار‌های ارزان‌قیمت رفت. وی با اشاره به اینكه نیازمند ایجاد یك رقیب برای برزیل بودیم، اضافه می‌كند كه اگر هند می‌تواند با حداقل‌های استاندارد مورد قبول و با نصف قیمت برزیل، گوشت تولید كند عقل حكم می‌كند كه به واردات گوشت از هند ادامه دهیم.

در 10سال گذشته بیش از 470‌هزار تن گوشت به كشور وارد شده است. آمارها نشان می‌دهد میزان ارزی واردات یك دهه گذشته بیش از یك‌ونیم میلیارد دلار بوده است. حجم واردات در پنج سال گذشته با وجود وعده‌های فراوان مسوولان رو به افزایش بوده است. امسال هم با وجودی‌كه قرار بود تنها صد‌هزار تن گوشت به كشور وارد شود اما آمار‌های غیررسمی نشان می‌دهد حجم واردات در هفت‌ماهه ابتدای سال از این رقم فرا‌تر رفته است. واردكنندگان سعی دارند با كوبیدن بر طبل ارزانی گوشت به اهداف خود برسند. این در حالی است كه مصرف‌كنندگان شاهدند كه حتی با وجود واردات لاشه‌های بسیار ارزان گاومیش‌های هندی اندك‌كاهشی در قیمت فرآورده‌های گوشتی همچون سوسیس و كالباس به وجود نیامده است.
مرجع : شرق


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha