دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 36670
سلامت نیوز: معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با اعلام ممنوعیت ورود افراد غیر پزشک به عرصه طب سنتی اعلام کرد: بیشترین شکایات مردم از پزشکان مربوط به متخصصان زنان و زایمان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، غلامحسن نیک نژاد امروز در نشست خبری سومین همایش ملی مسئولان انتظامی نظام پزشکی که ۲۸ آبان در کتابخانه ملی برگزار می شود، افزود: طی ۶ ماه اول امسال در مجموع ۱۸۱۸ شکایت از پزشکان به دادسراهای انتظامی نظام پزشکی ارجاع شده است و حدود ۵۰۰ مورد از این شکایات به صلح و سازش رسید و به مرحله تشکیل پرونده نرسید.

وی ادامه داد:‌ با توجه به اینکه در کنار دادسراهای نظام پزشکی، شوراهای حل اختلاف امور پزشکی نیز با همکاری و دستور رئیس سابق قوه قضاییه تشکیل شده است حدود ۳۰ درصد از شکایات که بیشتر مسائل مالی و خانوادگی پزشکان است در شوراهای حل اختلاف حل و فصل می شود به همین میزان شکایت از پزشکان و تشکیل پرونده برای رسیدگی انتظامی کم شده است.

وی گفت: بر خلاف گفته رئیس سازمان پزشکی قانونی که اعلام کرده میزان شکایات مردم از پزشکان حدود ۱۲ درصد افزایش یافته است، بر اساس آمار سازمان نظام پزشکی این آمار در تهران به علت فعال تر بودن شورای حل اختلاف بین ۱۰ تا ۱۵درصد کاهش یافته و در کل کشور نیز حدود ۶ درصد کم شده است.

وی اضافه کرد: شوراهای حل اختلاف در مورد اختلافات مالی موارد تا ۵ میلیون تومان را می توانند رسیدگی کنند و در صورتی که شکایت به صلح و سازش بینجامد میزان رقم مالی شکایت تا هر چقدر باشد هم می تواند در شورای حل اختلاف رسیدگی شود البته بخش مهمی از مسائلی که در این شوراها رسیدگی می شود امور غیر پزشکی مانند اختلافات خانوادگی و مالی بین پزشکان و افراد دیگر است و حدود ۸۰ درصد موارد ارجاع شده به شوراهای حل اختلاف مربوط به دندانپزشکان است.

نیک نژاد افزود: از مجموع ۱۸۱۸ شکایتی که طی نیمه اول امسال به سازمان نظام پزشکی ارجاع شده بیشترین شکایت مربوط به گروه متخصصان زنان و زایمان است و بعد از آن پزشکان عمومی، دندانپزشکان، متخصصان ارتوپدی و جراحان عمومی در رده های بعدی هستند.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی از ذکر میزان و درصد شکایات هر یک از گروههای پزشکی خودداری کرد اما گفت: علت بالا بودن شکایت از متخصصان زنان و زایمان یکی این است که این افراد با سلامت دو نفر یعنی هم مادر و هم نوزاد درگیر هستند و یک زن باردار باید حداقل ۹ ماه از خدمات یک متخصص زنان استفاده کند ضمن اینکه مخاطرات زایمان نیز وجود دارد.

وی اضافه کرد: یکی از مسائلی که باعث افزایش شکایت از متخصصان زنان شده است، دستورالعمل وزارت بهداشت مبنی بر کاهش موارد سزارین است در صورتی که گاهی متخصصان زنان به خاطر مسائل اورژانسی مجبورند در لحظات آخر تصمیم به سزارین بیمار بگیرند که این مسئله گاهی منجر به صدمه به مادر یا ناهنجاری نوزاد می شود.

نیک نژاد گفت:‌ علت بالا بودن شکایت از پزشکان عمومی نیز تعداد زیاد آنان است به خصوص اینکه این پزشکان در اکثر اورژانسهای بیمارستانی و پزشکی خانواده در خط اول خدمات رسانی به مردم هستند و نه به خاطر ضعف دانش بلکه به خاطر شلوغ بودن سرشان و تعداد زیاد مراجعان خواه نا خواه ممکن است اشتباه کنند.

معاون سازمان نظام پزشکی افزود: در مورد متخصصان ارتوپدی هم مشکل این است که افرادی به این پزشکان مراجعه می کنند که به علت تصادف، سقوط یا نزاع دچار انواع تروما و ضربه شده اند و هر چقدر نیز متخصص ارتوپدی برای بهبود وضع وی تلاش کند باز هم یک فرد تصادفی مثل یک فرد سالم نمی شود.

وی ادامه داد:‌ از مجموع ۱۸۱۸ شکایت ارجاع شده به سازمان نظام پزشکی برای ۵۹ درصد قرار منع تعقیب صادر شد، برای ۳۸ درصد کیفرخواست صادر شد، ۳ درصد عدم سلامت مرجع رسیدگی داشتند و ۱.۵ درصد نیز به علت فوت یا نبود پزشک حکم موقت توقف رسیدگی گرفتند.

نیک نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس گفت: از مجموع احکام صادر شده برای پزشکان طی نیمه امسال برای هیچ فردی حکم لغو دائم پروانه صادر نشد اما ۱۲ درصد احکام صادر شده ۳ تا یکسال محرومیت از طبابت در محل، ۳ درصد ۳ ماه تا یکسال محرومیت از طبابت در کشور و برای یک نفر نیز ۵ سال محرومیت از طبابت حکم صادر شد.

معاون انتظامی نظام پزشکی افزود: اکثر مواردی که در سازمان نظام پزشکی به آنها رسیدگی می شود مواردی است که شاکی وجود دارد، البته به جز شاکی خصوصی دانشگاههای علوم پزشکی، تأمین اجتماعی و سازمانهای وابسته به امور پزشکی نیز می توانند شاکی باشند و در موارد معدودی نیز که موضوع به اطلاع اعضای هیئت بدوی انتظامی برسد با همکاری مأموران شبکه بهداشتی وزارت بهداشت رأساً در محل حاضر شده به موضوع رسیدگی می شود از جمله اینکه متوجه شویم در جایی یک ماما به طور غیر قانونی کورتاژ می کند.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه اگر فرد پزشک نباشد مانند افراد غیر پزشکی که در حوزه طب سنتی کار می کنند، سازمان نظام پزشکی چگونه رسیدگی می کند ادامه داد: در هر صورت وظیفه سازمان نظام پزشکی رسیدگی به شکایت از کادر پزشکی آکادمیک است و از نظر ما ورود افراد غیر پزشک به حوزه طب سنتی غیر مجاز است اما رسیدگی به این مسئله جزء وظایف سازمان نظام پزشکی نیست و وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان مسئول نظارت بر درمان کشور باید به این مسئله رسیدگی کنند.

نیک نژاد در مورد شکایت از جراحان زیبایی گفت: ۵۰ درصد افرادی که برای انجام یک عمل جراحی زیبایی از جمله زبیابی بینی به پزشک مراجعه می کنند اگر قبل از آن به یک روانشناس مراجعه کنند از این کار منصرف می شوند.

وی افزود: به جز ورود افراد غیر صلاحیت دار به عرصه جراحی زیبایی، مواردی هم وجود دارد که پزشکان برای ترغیب فرد به جراحی زیبایی آلبومهایی را به فرد نشان می دهند و می گویند مثل این می شوید در حالی که هرگز چنین چیزی صحت ندارد و فرد بعد از ماهها مراجعه مستمر به پزشک برای پانسمان و خوابیدن ورم بینی در نهایت به بینی می رسد که از آن ناراضی است که یا مشکل عدم تقارن دارد یا مشکل تنفسی و به این ترتیب به سازمان نظام پزشکی برای شکایت مراجعه می کند.

معاون سازمان نظام پزشکی گفت: برای جلوگیری از خطای افراد و متخصصان در دادسراهای انتظامی نظام پزشکی و هیئت های بدوی انتظامی و در مراحل بعدی هیئت های تجدید نظر و هیئت عالی انتظامی کادر این مراکز را در همایش سالانه آموزش می دهیم.

وی ادامه داد: طبق قانون در صورت اثبات تخلف و تقصیر پزشک در مرحله اول به پزشک تذکر شفاهی یا توبیخ کتبی داده می شود، مرحله بعد توبیخ کتبی با درج در پرونده یا تابلو اعلانات است. مرحله بعد ۳ ماه تا یکسال محرومیت از طبابت در محل، مرحله بعد ۳ ماه تا یکسال محرومیت از طبابت در کشور است، مرحله چهارم نیز یک تا ۵ سال محرومیت از طبابت در کشور و بالاخره مرحله آ‌خر محرومیت دائم از طبابت و لغو پروانه طبابت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha