سلامت نیوز: وزیر بهداشت امروز از تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای نیمی از ایرانیان، ایجاد ۵۰۰ پایگاه جدید اورژانس جاده ای تا پایان امسال و افزاییش رتبه جهانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، شیراز و شهید بهشتی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مرضیه وحید دستجردی پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از نقشه علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تبریک کسب رتبه برتر در دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی به دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: هم ارتقای رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران از سومین دانشگاه به دومین دانشگاه در سایت ISI مایه مباهات است و هم انتخاب رئیس این دانشگاه به عنوان یکی از 5 نفر از دانشمندان دنیا در رشته آندوتیروئید.

وی افزود: سلامت یکی از نیازهای اساسی دانش بشری است که شاید وزارت بهداشت به عنوان یکی از مؤلفه‌های مؤثر بر سلامت فقط 25 درصد آن را در دست داشته باشد و ما به همین میزان باید نظام مراقبت را ارتقا دهیم. 50 درصد سلامت مردم به مسائل اجتماعی مربوط می‌شود و 25 درصد بقیه شامل مسائل ژنتیک و بیولوژیک است.

وحید دستجردی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در جهت بهبود سلامت مردم پس از انقلاب گفت: قبل از انقلاب و در سال 56 سن امید به زندگی مردم کشور حدود 57 سال بود و امروز به متوسط 72 سال رسیده از سوی دیگر در شاخص‌های دیگر سلامتی نیز رشد خوبی داشته‌ایم به عنوان مثال مرگ و میر نوزادان به 10 در یک هزار تولد رسیده و مرگ و میر کودکان زیر 5 سال به حدود 18 در یک هزار تولد زنده کاهش یافته، همچنین مرگ و میر مادران ما از 240 در 100 هزار تولد زنده در30 سال پیش به رقم 24 در 100 هزار رسیده که نشان می‌دهد روند نزولی خوبی با شیب تند داشته‌ایم.

آغاز سیر پیری مردم ایران

وی با اشاره به اینکه در عین حال باید مسائل جمعیتی را مدنظر داشته باشیم افزود: اگر چه امروز جوان‌ترین جمعیت جهان را داریم ولی در سال 2025 جمعیت میانسالان ما از جوانان بیشتر خواهد شد و جمعیت نسبی کهنسالان نیز افزایش خواهد داشت که از اکنون برای آن باید برنامه‌ریزی کنیم.

تصادف، بیماری قلبی و روانی بیشتر بار بیماریها

وحید دستجردی تصریح کرد: بار بیماری‌ها برای 21 بیماری اول در کشور نشان می‌دهد از بیماری‌های عفونی گذر کرده و به بیماری‌های غیر واگیر رسیده‌ایم که با توجه به حوادث ترافیکی و غیر مترقبه بیماری‌های قلب و عروقی و روانی بیشترین بار بیماری را به خود اختصاص داده‌اند که باید در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشیم.
 
نباید به سلامت نگاه هزینه‌ای و سرباری داشته باشیم

وزیر بهداشت افزود: حساب‌های ملی سلامت در کشور نشان می‌دهد سرانه هزینه‌های سلامت به شدت رشد کرده و شیب تندی را طی می‌کند و امسال که سال جهاد اقتصادی نامگذاری شده باید در زمینه اقتصاد سلامت به شدت باید مراقبت کنیم و آن را جزو اولویت‌های کاری خودمان قرار دهیم. مسئله سلامت مسئله سرباری نیست و نباید به آن نگاه هزینه‌‌ای در کشور داشته باشیم بلکه سلامت یک سرمایه‌گذاری زیر ساختی است.
 
رشد اقتصادی کشورها با سرمایه گذاری بر سلامت مردم

وی گفت: تحقیقاتی که در 100 سال اخیر در 9 کشور دنیا انجام شده نشان می‌دهد که این کشورها از سرمایه‌گذاری بر سلامت 26 تا 40 درصد رشد اقتصادی داشته‌اند که نگاه جدیدی را در کشور می‌طلبد که به سلامت نگاه سرمایه‌گذاری داشته باشیم نه هزینه‌ای.  و سازمان بهداشت جهانی هم از آن به عنوان سرمایه‌گذاری  (health& investment) یاد می‌کند.

* تغییر رویکرد وزارت بهداشت از بیمار محوری به سلامت محوری

وحید دستجردی با اشاره به تغییر رویکرد وزارت بهداشت از بیمار محوری به سلامت محوری گفت: این رویکرد در گسترش بازار ارائه خدمات و پیشرفت تکنیک‌های درمانی مانند سلولهای درمانی و پیوند اعضا تأثیرگذار است همچنین در این راستا باید به گردشگری سلامت هم توجه می‌کنیم.

وزیر بهداشت افزود: از سوی دیگر تأمین منابع انسانی مورد نیاز در نظام سلامت باید با ایجاد رشته‌های تحصیلی جدید در مقاطع مختلف دیده شود استفاده از اساتید در تأسیس شرکت‌های دانش بنیان مجالی است که اساتید در دانشگاه‌ها بتوانند دانش را به ثروت تبدیل کنند.

وی یکی از اهر‌م‌های خدمات نظام سلامت را تدوین تعرفه نظام سلامت عنوان کرد و گفت: تدوین راهنمای بالینی، سطح‌بندی خدمات سلامت، اصلاح نظام پرداخت، تدوین نظام خدماتی و سلامت، نظام ارجاع و طرح پزشک خانواده از برنامه‌های ما در این راستا است.

 ارتقای ضریب نفوذ بیمه‌ها و کیفیت بیمه‌ها

وزیر بهداشت تصریح کرد: ما باید ضریب نفوذ بیمه‌ها را در کشور توسعه دهیم و در عین حال ارتقای کیفیت بیمه‌ها را داشته باشیم. ما تحول در بخش سلامت را هدفمند و بنیادین دیده‌ایم نه قطعی و زودگذر که سند راهبردی ارتقای سطح شاخص توسعه انسانی، شورای عالی سلامت، پرونده الکترونیک سلامت و بیمه سلامت از اقدامات کلیدی در این راستا است.

وی تصریح کرد: در وزارت بهداشت به دنبال هزاران نفر ساعت کار 7 هدف کلان را برگزیدیم که در این راستا 85 هدف راهبردی تعیین کردیم و 800 پروژه در آن دیده شده که باید در ستاد راهبردی وزارت بهداشت انجام شود و به عنوان تنها دستگاه کشور فوراً پس از تصویب قانون پنجم برنامه ریزی عملیاتی را آغاز کردیم که محور و مبدا بودجه‌ریزی است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در زمینه آموزش و تحقیقات کارهای خوبی انجام شده گفت: افزایش تعداد قطب علمی از 22 به 30، افزایش تعداد دستیاران تخصصی از 1800 نفر به 2800 نفر، تشکیل شورای عالی پزشکی، رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و سند آمایش سرزمینی  از جمله این کارهاست.

وی خاطرنشان کرد: ما بر اساس نقشه جامع علمی کشور باید 700 مرکز پژوهشی داشته و سالانه 850 دانش آموخته را با عنوان پژوهشگر جذب کرده و حداقل در مورد علوم پزشکی 20 هزار مقاله را تولید کنیم و فناوری های مورد نیاز کشور را در داخل تولید کنیم و دانش ما دانش تئوریک نباشد بلکه در راستای پاسخگویی به نیازهای مردم باشد.

ارتقای رتبه دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شیراز و شهید بهشتی

وزیر بهداشت با اشاره به ارتقای سطح دانشگاه‌ها گفت: در طی سه سال گذشته رتبه‌های دانشگاه برتر ما در جهان افزایش پیدا کرده است. از سال 2010 تا 2011 رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران از 767 به 686 رسیده، دانشگاه شیراز از 1594 به 1497 و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 1655 به 1639 ارتقا یافته است. در سال 2005 فقط دو نشریه پژوهشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی داشتیم که در نمایه‌های بین‌المللی نمایش داده می‌شد و اکنون این رقم به 108 رسیده است.

وحید دستجردی در مورد فعالیت وزارت بهداشت در فناوری‌های مختلف گفت: در فناوری دارویی که از ۲ هزار و ۷۶۷ فهرست رسمی مولکول دارویی در کشور، ۴ هزار  و ۴۶۶ مورد آنها اقلام موجود در بازار است که توسط ۸۰ کارخانه دارویی داخلی تولید می شود و حدود 14 کارخانه داخلی داروهای بیولوژیک را تولید می‌کنند که 60 درصد مواد اولیه این داروها تولید داخلی است و ۹۶ درصد داروها را در داخل تولید می‌کنیم.

وی افزود: همچنین از 15 قلم واکسن و آنتی سرم 12 قلم تولید داخل است و ما در منطقه رتبه پنجم و در دنیا رتبه دوازدهم تولید داروهای بیولوژیک را داریم و در فاز اول تأسیس پالایشگاه خون کشور هستیم و تلاش می کنیم که در تولید IVIG و فاکتور ۸ به خودکفایی در مواد اولیه برسیم و در فاز دوم قرار است این فناوری به داخل کشور منتقل شود. داروهای مشتق از خون و پلاسما تولید می‌شود و یکی از افتخارات ماست که وارد تولید داروهای فاکتور ۷ و ۸ با روش مونوکلونال آنتی‌بادی شدیم.

ایجاد MPH پزشک خانواده یرای ماندگاری پزشکان عمومی

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه برنامه پزشک خانواده از جمله راهکارهای مؤثر در اصلاح الگوی مصرف است گفت: ما بسیار روی این طرح کار کرده‌ایم و بنا داریم تا طی این طرح تقاضاهای القایی را حذف کرده و به سمت پیشگیری حرکت کنیم و در عین حال کارایی و کیفیت خدمات را ارتقا دهیم و برای ماندگاری پزشکان خانواده در مناطق مختلف طرح‌های خوبی در نظر گرفته‌ایم که از جمله آن می‌توان به MPH پزشک خانواده اشاره کرد.

50 درصد جمعیت کشور زیر پوشش پرونده الکترونیک سلامت

وی افزود: پرونده الکترونیک سلامت یکی از گمشده‌های نظام سلامت بود که امروز برای 8 میلیون و 600 هزار نفر نیز این پرونده تشکیل شده، کاری که شرکت‌های بیمه‌گر نتوانسته بودند انجام دهند، و امیدواریم تا پایان سال 50 درصد جمعیت کشور را زیر پوشش پرونده الکترونیک سلامت ببریم.

۵۰۰ پایگاه اورژانس جاده‌ای اضافه می‌شود

وحید دستجردی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش پوشش اورژانس‌های جاده‌ای و پیش بیمارستانی اشاره کرد و گفت: هر چند پوشش اورژانس‌های پیش بیمارستانی را 3 برابر کرده‌ایم اما نیاز به افزایش آنها داریم و قرار است 500 اورژانس جاده‌ای به تعداد موجود اضافه شود همچنین توسعه فضای فیزیکی اورژانس‌های بیمارستانی و استقرار پزشک متخصص تمام وقت در اورژاس‌ها از جمله بایدهای ماست.

وزارت بهداشت مستقیما ارزیابی بیمارستانها را برعهده می‌گیرد

وحید دستجردی با اشاره به اینکه سیستم نمره دهی و ارزیابی بیمارستان‌ها از امسال توسط خود وزارت بهداشت صورت خواهد گرفت گفت: از این پس ارزیابی بیمارستان‌ها توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی ذیربط صورت نخواهد گرفت و ارزیابی که انجام می‌دهیم در ارزشیابی بیمارستان‌ها بسیار مؤثر است.

۱۰۰ بیمارستان هیئت امنایی اداره می‌شوند

وزیر بهداشت تصریح کرد: در عین حال به دنبال آن هستیم که 100 بیمارستان در کشور به صورت هیئت امنایی اداره شود و دستورالعمل آن آماده شده و تأمین بخشی از اعتبارات آن تحول جدی در نظام سلامت ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: ایران یکی از 11 کشوری است که به گواهی شواهد توان رسیدن به اهداف هزاره سوم را پیش از موعد در نظام سلامت دارد و رونمایی از نقشه علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان مادر تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور گواهی بر این مدعاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha