دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۲
کد خبر: 36679

آخرین آمار منتشر شده براساس افرادی که پرونده دارند تا تاریخ اول تیرماه سال ۹۰ تعداد مبتلایان به ایدز در ایران حدود ۲۳ هزار و ۱۲۵ فرد آلوده به HIVمثبت است که از میان آن‌ها ۵/۹۱ درصد را مردان و ۵/۸ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

سلامت نیوز :آخرین آمار منتشر شده براساس افرادی که پرونده دارند تا تاریخ اول تیرماه سال ۹۰ تعداد مبتلایان به ایدز در ایران حدود ۲۳ هزار و ۱۲۵ فرد آلوده به HIVمثبت است که از میان آن‌ها ۵/۹۱ درصد را مردان و ۵/۸ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری قانون آخرین آمار مبتلایان به ایدز در کشور، تاکید بر آموزش به عنوان رکن اصلی مبارزه با ایدز، لزوم آموزش مسائل جنسی از سطوح ابتدایی، خطر بیشتر ایدز در میان زنان و رایگان بودن تمام خدمات دارویی و درمانی به بیماران ایدزی از جمله مسائلی بود که در کارگاه آسیب‌شناسی ایدز و رسانه مطرح شد.
به گزارش مهر، کارگاه آسیب‌شناسی ایدز و رسانه با حضور چهار پژوهشگر حوزه سلامت و ایدز برگزار شد.
 
در ابتدای جلسه نیلوفر مرتضوی نماینده وزارت بهداشت و دانشگاه تهران با بیان اینکه آخرین آمار منتشر شده براساس افرادی که در این رابطه پرونده دارند تا تاریخ اول تیرماه سال 90 حدود 23 هزار و 125 فرد آلوده به HIVمثبت است که از میان آن‌ها 5/91 درصد را مردان و 5/8 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.
 
به گفته وی، تاکنون 3 هزار و 54 نفر وارد فاز بیماری شده‌اند و به صورت رایگان تحت درمان دارویی قرار می‌گیرند. این کار‌شناس ادامه داد: چهار هزار و 311 نفر از افراد مبتلا فوت شده‌اند که 5/46 درصد از مبتلایان سن 25 تا 34 سال را دارند.
 
وی در ادامه با بیان اینکه از سال 65 به جمع آوری آمار و ثبت بیماران مبتلا به ایدز اقدام شده است گفت: راههای انتقال از آن سال تا کنون همچنان از راه تزریق و وسایل مشترک تزریق است که این میزان حدود 8/69 درصد را تشکیل می‌دهد. علاوه بر آن رابطه جنسی حدود 10 درصد، خون و فراوردهای خونی 1/1 درصد و انتقال از طریق مادر به کودک حدود 8/0 درصد برآورد شده است و در حدود 3/18 درصد از راه‌های انتقال به صورت نا‌شناس تخمین زده شده است.
 
به گفته دکتر مرتضوی، این روند تا سال 89 دچار تغییر شد به گونه‌ای که در این سال حدود 4/66 درصد از بیماران مبتلا به ایدز را افراد تزریقی، 1/21 درصد افراد از طریق رابطه جنسی، 5/2 درصد از طریق انتقال از مادر به کودک و 10 درصد از موارد به صورت نا‌شناس بوده و در این سال هیچ موردی از راه خون و فراورده‌های خونی گزارش نشده است.
 
نماینده دانشگاه تهران ادامه داد: در تمامی شهرستان‌ها و استان‌های کشور مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری یا کلینیکهای مثلثی وجود دارد که به داوطلبین آزمایشHIV خدمات مشاوره‌ای، درمانی و آزمایشات رایگان می‌دهد. همچنین بیمار ابتدا در این مراکز مشاوره می‌گیرد و بعد چکاب می‌شود و سپس سه آزمایش بر روی وی انجام می‌‍شود که اگر آزمایشات توسط سازمان انتقال خون نهایی شود نتیجه حاصله به بیمار اطلاع داده خواهد شد.
 
 
درمان ایدز کاملا رایگان است
وی با بیان اینکه تمامی مراحل درمان و دارویی بیماری ایدز کاملاً رایگان است اظهار داشت: درمان هپاتیت هنوز رایگان نیست گاهاً در تهران کمتر از شهرستان‌ها در خصوص ایدز خدمات ارائه می‌شود اما در حوزه دانشگاه تهران در منطقه جنوب این کلان شهر دو مرکز مشاوره وجود دارد که یکی در خیابان قلعه مرغی و دیگری بیمارستان امام خمینی است و تمام خدمات به صورت رایگان به بیماران ارائه خواهد شد.
وی همچنین از ایجاد مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری ویژه زنان در تهران خبر داد و گفت: این مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری و آزمایشات آنان را تحت نظر پزشکان متخصص زن انجام می‌دهد و در خیابان شوش واقع است.
در ادامه شیرین احمدنیا جامع‌شناس دانشگاه علامه طباطبایی و مدیرگروه انجمن جامعه‌شناسی و سلامت ایران با بیان اینکه بسیاری از مباحث امروز منحصر به پزشکی نبوده و تحت الشعاع مسائل فرهنگی در جامعه قرار دارد اظهار داشت: مسأله ایدز تنها یک مسأله و دغدغه پزشکی نیست و یک معضل جامعه‌شناختی به حساب می‌آید زیرا تا پایان سال 2009 میلادی 33 میلیون نفر در سراسر جهان درگیر ایدز بوده‌اند که حدود نیمی از آنان را زنان تشکیل داده‌اند بنابراین زنان از دو منظر زیست‌شناختی و نقش اجتماعی در ارتباط با ایدز هستند.
 
 
ترس زنان از اطلاع‌‎رسانی در مورد بیماری خود
وی ادامه داد: بسیاری از زنان مبتلا به این بیماری از ترس موقعیت و مناسبات اجتماعی ممکن است به نزدیک‌ترین افراد خانواده خود موضوع بیماری خود را اطلاع ندهند و این موضوع به شرایط نامطلوب آنان کمک می‌کند.
به گفته احمدنیا، در حال حاضر بسیاری از پزشکان و جامعه پرستاری نیز رفتار مناسبی با بیماران ایدزی ندارند و هنوز آنان را وصله‌ای جدا در میان جامعه خطاب می‌کنند. همچنین در غیاب فعالیت‌های رسمی و آشکار متأسفانه شاهد این هستیم که مسائل کمک کننده به ایدز در محافل غیررسمی رو به گسترش است در حالی که آگاهی در برابر این بیماری بسیار کم و آموزش‌ها در سطوح پایین براورد می‌شود.
 
مدیر انجمن علمی جامعه‌شناسی ایران با بیان اینکه در میان زنان و مردان شرایط متفاوتی وجود دارد و زنان مبتلا به ایدز از نظر اجتماعی و اقتصادی در شرایط نابرابری هستند اذعان داشت: تحقیق در حدود 400 زن هندی نشان می‌دهد که 25 درصد از این افراد دارای بیماری مقابرتی و 14 درصد از آنان دارای HIV مثبت هستند که از این تعداد 93 درصد متأهل و 91 درصد با هیچ فردی جز همسران خود ارتباط جنسی نداشته‌اند بنابراین به طور عمودی رابطه جنسی ناهمجنس گرایانه خطر بیشتری برای زنان دارد.
 
 
34 درصد مبتلایان ایدز در جهان زنان هستند
وی ادامه داد: آمار جهانی نشان می‌دهد که از حدود پنج میلیون بزرگسالی که در جهان درگیر بیماری ایدز هستند 34 درصد را زنان تشکیل می‌دهند و 90 درصد در آسیا و توسط همسران خود به این بیماری مبتلا شده‌اند. تحقیقات جهانی نشان می‌دهد که اگر فقط آموزش‌ها به کودکان و در سطوح ابتدایی داده شود سالانه 700 هزار مورد ابتلا به بیماری ایدز در جهان کمتر خواهد بود.
در ادامه دکتر پوراصغریان عضو هیأت علمی دانشگاه علامه به بحث جامعه‌شناسی سلامت پرداخت و با بیان اینکه پذیرش اجتماعی یک مفهوم فردی نیست بلکه مفهومی را به ذهن متبادر می‌کند که در آن یک طرف با تعداد زیادی از افراد در تماس است و از طرف دیگر فرد درگیر جامعه افزود: آنچه مهم است این است که در دوسوی ارتباط گروه‌های اجتماعی مانند خانواده، همسالان، همکلاسی‌ها و ارتباط قرار داد و در این ارتباطات الزاماتی وجود دارد.
به گفته وی، هیچ مسأله پزشکی وجود ندارد که تعدادی از افراد را گرفتار کرده اما به جامعه ربطی نداشته باشد زیرا مسوولیت اجتماعی اعتماد را در جامعه گسترش می‌دهد و در مقابل آن هر فرد نسبت به جامعه مسوول است.
 
 
آموزش باید از سطوح ابتدایی آغاز شود
دکتر پوراصغریان با بیان اینکه مدارس کارکرد آشکار و پنهانی دارند و نهاد آموزشی از قرن نوزدهم به بعد نقش تعیین کننده‌ای را ایفا می‌کند اظهار داشت: امروزه رسانه‌های جمعی نقش تعیین کننده‌ای در بحث آموزش دارند و باید درخصوص جامعه‌شناسی بیماری‌ها بحث‌های بیشتری در جامعه صورت گیرد.
در پایان دکتر حق‌شناس از اعضای هیأت مدیره انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی با اشاره به اینکه عمر بیماری ایدز در جامعه جهانی زیاد نیست تصریح کرد: چون مرکز بروز و ظهور این بیماری در فاصله جغرافیایی قابل توجهی با ایران بوده است بنابراین هنوز ایران درخصوص فرهنگ سازی از کشورهای پیشرفته عقب‌تر است در سال‌های قبل مسوولان و دستگاه‌های ذی ربط تشخیص داده بودند که با موضوع ایدز به صورت پنهان و چراغ خاموش برخورد کنند در صورتی که با تلاش رسانه‌ها بیش از یک دهه طول کشید که این باور به مسوولین داده شود که آگاهی بخشی جزو انکارناپذیر این بیماری است و مشکلات تنها با آگاهی پذیری در جامعه حل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha