دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 36680
سلامت نیوز :حجامت یکی از سنتی‌ترین درمان‌هایی است که در کشورمان دارای قدمت طولانی است؛ در انجام حجامت، عوامل گوناگونی موثر هستند. یکی از این عوامل، تغذیه قبل و بعد از حجامت است که ما در این مطلب با استناد به روایاتی از ائمه معصومین به آن می‌پردازیم.

به گزارش سینانیوز، امام رضا علیه‌السلام می‌فرمایند: «اى معتب (خدمتکار ایشان)، براى من ماهى تازه تهیه کن. می‌خواهم حجامت کنم. تهیه کردم.» پس فرمود: «اى معتب براى من سوپى درست کن.» سوپ را براى ایشان درست کردم و حضرت از آن تناول فرمود.
در روایت دیگرى حمیرى مى‏​گوید: «به امام صادق‏ علیه‌السلام نامه نوشتم و عرض کردم که من خون و صفرا دارم. زمانى که حجامت می​کنم، صفرا بر من غلبه مى‏‌کند و زمانى که حجامت را به تاخیر مى‏‌اندازم خون به من ضرر مى‏‌رساند. نظر شما در این مورد چیست؟»
سپس حضرت به من نامه نوشت که حجامت کن و براى تاثیر حجامت، ماهى تازه بخور. دوباره مسئله را سوال کردم. ایشان نوشت حجامت کن و ماهى تازه با آب و نمک بخور. این کار را انجام دادم و سلامت یافتم.
البته از متن حدیث چنین برمى‏‌آید که دستور مصرف ماهى تازه براى چنین شخصى با توجه به وضعیت خاص خود بوده است نه براى همه‏ مردم.
مرد دیگرى روایت مى‏‌کند که خدمت امام صادق علیه‌السلام بودم. حضرت، حجّام خواست و فرمود: «ابزار حجامت را بشوى و انارى خواست و میل فرمود و پس از اینکه از حجامت فارغ شد، انار دیگرى خواست و میل کرد و فرمود این کار مُرار (صفرا) را فرو مى‏‌نشاند.»
امام حسن عسگرى‏ علیه‌السلام مى‏‌فرماید: «بعد از حجامت، انار شیرین میل کنید؛ چون انار خون را آرام و آن را در مسیر خود صاف می‌گرداند.»
امام رضا علیه‌السلام در رساله ذهبیّه، فرمایش مفصلى در مورد خوراک بعد از حجامت دارند که قسمتى از آن را در اینجا مى‏‌آوریم.
پس از استحمام باید موضع فصد و حجامت را به وسیله پارچه کرکى یا ابریشمى و یا دستمال نخى که لطیف و نرم باشد، بپوشانید. بعد یک حبه از تِریاق اکبر (نام یک داروى قدیمی) به اندازه یک ماش میل کنید.
پس از حجامت و فصد، آب میوه بنوشید و اگر میوه نیست، شربت بالنگ مصرف کنید و در جایى که این امکانات وجود ندارد، بالنگ را زیر دندان بگیرید و روى آن جرعه‏‌اى آب نیمه‌گرم بنوشید.
اما در فصل سرما باید سکنجبین عسلى استفاده شود که این شربت شما را از بیمارى‏هاى خطرناک، لقوه، برص، بهق و جذام به اراده خداوند ایمن خواهد داشت.
امام رضا علیه‌السلام فرمودند: «سفارش مى‏‌کنم که پس از حجامت یا فصد، آب انار را با مکیدن آن بنوشید. مکیدن آب انار، خون را زنده و تن را با‌نشاط خواهد ساخت.»
پس از حجامت و فصد، از خوردن غذاهاى نمک‏دار تا مدت سه ساعت بپرهیزید؛ چون اگر این پرهیز مراعات نشود، بعید نیست که انسان به بیمارى جرب دچار شود.
حجامت بعد از غذا‌خوردن باعث دفع عرق شده و قوّت‏‌بخش بدن است.
حضرت صادق‏ علیه‌السلام در جای دیگری می‌فرمایند: «از حجامت در حال گرسنگى بپرهیزید.»
حضرت همچنین فرمود: «بعد از خوردن طعام، با حجامت خون جمع مى‏‌شود و بیمارى دفع می‌شود. اما اگر قبل از خوردن غذا حجامت انجام شود، خون دفع می‌شود، ولى بیمارى در بدن مى‏‌ماند.»
طبق این روایات نتیجه می‌گیریم که گرسنگی هنگام حجامت برای بدن مضر است. باید قبل از حجامت، غذاهای پروتئین‌دار مثل ماهی خورد تا به هنگام حجامت، بدن دچار ضعف نشود. علاوه بر این بعد از حجامت باید مایعات و ویتامین‌های مختلف مصرف کرد تا خون از دست‌رفته جبران شود./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha