دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 36681
سلامت نیوز :اگر دوران بلوغ دختران جوان با شروع قاعدگی شناخته می‌شود، یائسگی نیز یکی از علائم دوران میانسالی زنان است. هر زنی دوران یائسگی و علائم همراه آن را تجربه می‌کند. هرچند ممکن است چگونگی شروع و سن آن در بین زنان متفاوت باشد.

افزایش سن در زنان، یائسگی به دنبال دارد
به گزارش سلامت نیوزبرخی از زنان در دهه ۳۰ یا ۴۰ زندگی خود دوران یائسگی را تجربه می‌کنند. اما به گفته متخصصان زنان، سن متوسط برای شروع یائسگی معمولا ۵۱ سالگی است.
همچنین، با توجه به اینکه تقریبا سن زنان طولانی‌تر از مردان است، هر زنی یک سوم زندگی خودش را بعد از شروع یائسگی می‌گذراند.
دکتر ساغر صالح‌پور، متخصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه تهران، درباره چگونگی شروع دوره یائسگی زنان به سینانیوز گفت: «هورمون‌های جنسی در یک الگوی پیچیده با هم کارکرده تا چرخه تولیدمثل بتواند بطور صحیح عمل کند و همچنین این هورمون‌ها در سلامت کلی انسان نقش دارند. هورمون‌های جنسی اصلی در زنان استروژن و پروژسترون هستند. این هورمون‌ها در طی سال​های باروری عمدتاً توسط تخمدان‌ها تولید می‌شوند. با افزایش سن، میزان تولید تخمک کاهش می‌یابد. همچنین سطوح هورمونی بخصوص در طی سال‌های قبل از شروع یائسگی بالا و پایین رفته و سپس کاهش می‌یابد. این موارد خبر از شروع یائسگی می‌دهند.»
وی ادامه داد: «البته باید توجه داشت که عواملی مانند استرس‌های شدید قبل از دوران یائسگی باعث متوقف شدن دوره ماهیانه می‌شود. ولی این احتمال وجود دارد که اگر فرد در سنین یائسگی نباشد، بعد از گذراندن مرحله استرس​زا این مشکل حل شده و فرد به حالت طبیعی خود باز گردد.»

بارداری را به فراموشی بسپارید
طبق نظر متخصصان زنان و زایمان، یائسگی بطور طبیعی زمانی شروع می‌شود که تخمدان‌ها میزان کمتری استروژن و پروژسترون تولید می‌کنند که این روند معمولاً در اواخر دهه ۳۰ یا اوائل دهه ۴۰ شروع می‌شود. تخمک‌های باقی مانده در تخمدان‌ها احتمال کمی برای باروری دارند. همچنین خونریزی ماهیانه متوقف شده و شما دیگر نمی‌توانید باردار شوید.
کلسیم، ویتامینی ضروری برای زنان یائسه
پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های عروقی مغزی از بیماری‌هایی هستند که به گفته متخصصان، زنان یائسه با آن مواجه خواهند شد.

صالح‌پور برای پیشگیری از چنین بیماری‌هایی، بیان کرد: «برای جلوگیری از بروز چنین بیماری‌هایی، زنان باید قبل از شروع یائسگی میزان کلسیم مصرفی خود را افزایش بدهند.» وی با بیان اینکه زنان یائسه برای کاهش دردهای یائسگی باید ورزش کنند، بیان کرد: «ورزش‌هایی که باعث شود وزن بدن روی پا بیفتد، می‌تواند به زنان یائسه کمک کند. استفاده این زنان از نور آفتاب نیز می‌تواند برای آن‌ها بسیار مفید باشد.

علاوه براین استفاده از غذاهای لبنی، غذاهایی با کالری پایین و فیبر بالا، از توصیه‌های تغذیه‌ای برای این زنان هستند. همچنین این زنان باید از چاقی و افزایش وزن به شدت جلوگیری کنند، زیرا در این صورت بیشتر به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا می‌شوند. قند خون این زنان نیز باید به صورت مرتب اندازه‌گیری شود.»

وی افزود: «تغییرات هورمونی در زنانی که در سن یائسگی قرار دارند، باعث بروز افسردگی و خستگی‌های زودرس در آن‌ها می‌شود. به نظر می‌رسد تغییر شیوه زندگی و انجام ورزش منظم، می‌تواند از بار روانی این زنان بکاهد.»
به گقته بسیاری از روانشناسان، دوران یائسگی می‌تواند دورانی طاقت فرسا برای زنان باشد. بنابراین حمایت هرچه بیشتر اعضای خانواده از این زنان می‌تواند برای کاهش بار روانی این دوران بسیار موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha