سلامت نیوز: رئیس اداره غدد و متابولیك وزارت بهداشت گفت: برنامه غربالگری دیابت در سال 91 در كل روستاهای كشور مجددا اجرایی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر محمد علوی نیا در مراسم روز جهانی دیابت كه امروز در تالار حضرت امام علی (ع) دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار شد،‌افزود: از سال 84 برنامه غربالگری دیابت در روستاها آغاز شد و در سال 87 این برنامه تكرار شد و دیابتی‌ها در جمعیت بالای 30 سال شناسایی شدند.

وی در ادامه گفت: با اجرای این برنامه 230 هزار بیمار طی سال‌های 84 و 87 شناسایی شدند.

رئیس اداره غدد و متابولیك وزارت بهداشت در ادامه گفت: در اواخر سال 88 مراحل اجرایی برنامه جامع كشوری كنترل دیابت و پیشگیری عوارض این بیماری تدوین و در سال 89 به دانشگاه‌های كلان شهرهایی مانند تهران، تبریز، مشهد، كرج، ‌اصفهان و شیراز ابلاغ شد البته در تهران دانشگاه علوم پزشكی در این زمینه فعالیت كردند به گونه‌ای كه از اواخر تابستان 89 این برنامه در كلان شهرها به اجرا درآمد.

وی افزود: در ابتدای سال90 این برنامه به سه دانشگاه كرمان،‌ یزد و اهواز گسترش یافت و در این شهرستان 68 تا 70 هزار بیمار دیابتی و 90 تا 95 هزار بیماری در معرض ابتلا به دیابت شناسایی شدند.

علوی‌نیا تاكید كرد: بیماری‌های غیرواگیر مزمن هستند و شناسایی مبتلایان به آنها قدم اول است در مراحل بعد لازم است كیفیت زندگی آنان را افزایش دهیم و زمینه‌ای را فراهم كنیم تا طول عمر آنان بیشتر و از عوارض این بیماری‌های پیشگیری شود.

وی با بیان اینكه در سال 90 روی سه محور متمركز كرده‌ایم، اظهار كرد: قصد داریم از بیمارانی كه در شهرها و روستاها شناسایی شده‌اند مراقبت كنیم در این جهت بخش خصوصی، دولتی و بیمارستان‌ها را تقویت می‌كنیم.

وی افزود: همچنین بیماران دیابتی را در شهرستان‌های دیگر نیز شناسایی می‌كنیم البته منابع مالی و انسانی وزارت بهداشت محدود است بنابراین به تدریج این كار را انجام می‌دهیم. در شهرهای خارج از برنامه شناسایی دیابتی‌ها نیز برنامه‌ای را در نظر گرفته‌ایم.

علوی‌نیا آموزش بیماران،‌ پزشكان، پرستاران و كارشناسان تغذیه را یكی از اصلی‌ترین محور‌های برنامه شناسایی بیماران دیابتی برشمارد و تاكید كرد: بدون همكاری این گروه‌ها نمی‌توان در زمینه شناسایی دیابتی‌ها كار چندانی انجام داد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار كرد: با توجه به افزایش آمار مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر در ایران مسئولان وزارت بهداشت تصمیم گرفتند كه به این بیماری‌ها بیشتر بپردازند چرا كه با كاهش شیوع بیماری‌های واگیر، سن افراد جامعه و در نتیجه آمار مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر بیشتر شد.

علوی‌نیا در پایان گفت: افزایش روند شهرنشینی، ماشینی شدن زندگی،‌ كاهش فعالیت فیزیكی علت زندگی شهرنشینی و افزایش استرس به همراه تغذیه نامناسب از دیگر عواملی است كه باعث شیوع بیماری‌های غیرواگیر در ایران شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha