دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۳
کد خبر: 36702
سلامت نیوز :اگر خوردن یك غذای تند معده‌تان را به درد آورده است، تعجب نكنید. چیز مهمی نیست، احتمالا دچار دل به هم خوردگی شده‌اید و حداكثر بعد از چند روز حال‌تان خوب می‌شود. اما اگر با خوردن غذاهای معمولی مثل برنج و غلات و مراقبت از معده هنوز هم ناراحتید و درد معده دارید، احتمالا دچار زخم گوارشی شده‌اید. این زخم‌ها كه درون لوله گوارش ایجاد می‌شوند، ‌به هر شكل و اندازه و در هر جا ممكن است پدیدار شوند. در واقع، دردی كه با خوردن غذا كمی آرام بگیرد ممكن است علامت زخم معده یا دوازدهه باشد. ‌گرچه هنوز علت دقیق زخم گوارشی نامعلوم است (تحقیقات اخیر باكتری‌هایی را كه نام هلیكوباكترپیلوری دارند، مسوول ایجاد این زخم‌ها می‌داند)، اما مشخص است كه خوردن چیزهایی مثل آسپیرین و قهوه زخم را بدتر می‌كند. برخی داروها، مثل آسپیرین مانع توانایی معده برای التیام خود می‌شود.
اما گاهی زخمی در كار نیست و درد معده دارید. در این حالت ممكن است دچار سوءهاضمه شده باشید، یعنی پوشش درونی معده هر غذایی را تحمل نمی‌كند كه شایع‌ترین آنها غذاهای پرادویه است. بیماری كولون تحریك‌پذیر هم دستگاه گوارش را به تنگ می‌آورد. در اینجا روده در به جلو راندن غذا دچار اشكال شده است. علامت مشخصه كولون تحریك‌پذیر درد شكم همراه با اسهال یا یبوست و نفخ است. درد این بیماری با اجابت مزاج تسكین می‌یابد، ولی باز هم برمی‌گردد. مسمومیت غذایی هم درد معده می‌آورد. نفخ ناشی از بلع هوا در هنگام جویدن یا تولید گاز متان در هنگام هضم غلات هم ممكن است در لوله گوارش گیر كرده و تا خارج شدن آن ایجاد درد كند. ‌تعداد بیماری‌های گوارشی كه می‌توانند ایجاد درد ناگهانی شكم كنند زیاد است، از جمله التهاب زخمی كولون، بیماری كرون، بیماری كیسه صفرا، ‌التهاب آپاندیس، التهاب دیورتیكولی و التهاب لوزالمعده.
درمان درد معده
برای تشخیص علت هر درد شدید و حاد شكم نزد پزشك بروید. چون این دردها معمولا نیاز به درمان هر چه سریع‌تر طبی دارند. اما برای رفع درد و ناراحتی جزیی شكم كارهایی می‌توانید بكنید.
1- چای بخورید: اسید تانیك موجود در یك فنجان چای دم‌كرده ظاهرا به دفع برخی باكتری‌ها و مواد شیمیایی عامل درد معده كمك می‌كند، مخصوصا اگر بیرون‌روی هم داشته باشید. ظرف یك ساعت پس از خوردن چای درد باید تسكین یابد.
2- ضد اسید بخورید: تمام داروهای ضد اسید ماده‌ای دارند كه زیادی اسید معده را خنثی می‌كند.
درمان درد زخم گوارشی
گرچه علت دقیق و قطعی زخم گوارشی معلوم نیست، ولی راه‌های درمانی و ‌تسكین‌بخشی برای آن هست.
1- دارو بخورید: انواعی از داروها با تاثیر بر گیرنده‌های معده H2 توان معده را برای تولید یا ترشح اسید مهار می‌كنند. تحقیقات نشان داده است كه در ۹۵ تا ۹۸درصد موارد با استفاده از این داروهای قوی زخم التیام یافته است. بیشتر پزشكان معتقدند كه این دارو باید جزو اصلی درمان باشد.
2- سایمیتیدین بخورید: داروهایی مثل سایمیتیدین و رانیتیدین تولید اسید معده را كه باعث زخم می‌شود متوقف می‌كنند.
3- آنتی‌بیوتیك بخورید: اگر درد پایدار شكم و اسهال دارید، احتمالا برای از بین بردن باكتری‌های جای‌گرفته در معده باید تحت نظر پزشك آنتی‌بیوتیك بخورید.
4-شیر بخورید: خوردن یك لیوان شیر بدون چربی در حمله درد زخم معده، تسكین سریع آن را به دنبال دارد. شیر مانند یك ضد اسید عمل می‌كند و با خنثی كردن اسید درد را هم از بین می‌برد اما مواظب باشید، برخی از كسانی كه برای تسكین درد معده شیر خورده‌اند، بعد از مدت كوتاهی دچار درد شدیدتر شده‌‌اند.
5- قهوه نخورید: دلیلی وجود ندارد كه نشان دهد خوردن قهوه زخم معده می‌آورد، ولی كافئین قهوه زخم را تحریك می‌كند. به هر حال، هیچ وقت بیش از دو یا سه فنجان قهوه در روز نخورید.
6-زیاد آسپیرین نخورید: تحقیقات نشان داده است كه مصرف زیاد آسپیرین به پوشش معده آسیب می‌رساند و باعث خونریزی آن می‌شود. اگر برای رفع سرماخوردگی یا سردرد دو سه روز آسپیرین می‌خورید، ‌اشكالی ندارد، ولی اگر بیش از سه ماه آسپرین خورده‌اید، ممكن است دچار گرفتاری شوید. در این مورد، پزشك می‌تواند داروی دیگری جایگزین آن كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha