دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۹

نگرانی فكری، جزیی از زندگی روزمره است. كمی نگرانی و اضطراب می‌تواند به تمركز و انگیزه كمك كند. اما اگر اضطراب زیاد و بیش از اندازه باشد، ممكن است كه احساسی از ناامیدی به همراه گیجی و همچنین احساس نگرانی بیش از حد نسبت به رویدادهای غیرجدی و معمولی زندگی داشته باشید.

سلامت نیوز :نگرانی فكری، جزیی از زندگی روزمره است. كمی نگرانی و اضطراب می‌تواند به تمركز و انگیزه كمك كند. اما اگر اضطراب زیاد و بیش از اندازه باشد، ممكن است كه احساسی از ناامیدی به همراه گیجی و همچنین احساس نگرانی بیش از حد نسبت به رویدادهای غیرجدی و معمولی زندگی داشته باشید. در واقع افزایش نگرانی و اضطراب به حدی كه بر زندگی روزمره شما تسلط یابد پدیده‌ای طبیعی نیست. البته گاهی این اضطراب شدید ممكن است به علت بیماری‌های دیگر از جمله افسردگی یا عوامل و محرك‌های فیزیكی یا احساسی ایجاد شود كه با برطرف شدن عامل ایجاد آن اضطراب نیز از بین می‌رود.
علایم فیزیكی اضطراب
-لرزش و گرفتگی عضلات یا پرش عضلات
-احساس گرفتگی یا پری در ناحیه گلو یا قفسه سینه
-نفس تنگی و افزایش ضربان قلب
-سبكی سر یا گیجی
-عرق سرد و دستان مرطوب
-دردهای عضلانی
-خستگی مفرط
-مشكلات خواب (مشكل در به خواب رفتن یا بیدار ماندن به مدت طولانی یا احساس ناراحتی در به خواب رفتن)
علایم احساسی اضطراب
-نداشتن احساس راحتی، بی‌قراری، احساس تحریك‌پذیری بیش از اندازه
-نگرانی بیش از حد
-ترس دایم از اینكه اتفاقی بد در حال وقوع است یا احساسی مبنی بر اینكه دنیا به آخر رسیده است
ـ عدم توانایی در تمركز و احساس اینكه همه چیز را فراموش می‌كنی
اختلالات اضطرابی
اختلالات اضطرابی وقتی اتفاق می‌افتد كه افراد علایم احساسی و فیزیكی مذكور را داشته باشند. در واقع اختلالات اضطرابی با روابط معمولی افراد و فعالیت‌های زندگی روزمره آنها تداخل می‌كند. زنان دو برابر مردان مستعد ابتلا به مشكلات این بیماری هستند. اختلالات اضطرابی اصلی عبارتند از:
ـ اختلال وحشت‌زدگی (panic disorder)
ـ مشكل ترس بیش از حد (phobia)
ـ اختلالات وسواسی-جبری
ـ اختلالات اضطرابی پس از تروما
اغلب علت اختلالات اضطرابی ناشناخته است. بسیاری از بیماران احساس اضطراب، عصبانیت و حساسیت خود را در تمام طول زندگی خویش به همراه دارند و این مشكل می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد. اختلالات اضطرابی در بچه‌هایی كه حداقل یكی از والدین آنها سابقه‌ای از بیماری افسردگی داشته باشند دو برابر بچه‌های دیگر است. همچنین اختلالات اضطرابی می‌تواند به همراه دیگر مشكلاتی همچون مشكلات فكری و ذهنی مثل افسردگی و مصرف نادرست مواد باشد. مشكلات فیزیكی اضطراب مانند بیماری‌های قلبی و ریوی است بنابراین قبل از تشخیص اختلالات اضطرابی معاینات دقیق پزشكی باید انجام پذیرد.
پیشگیری از حملات اضطرابی
1-از خوردن كافئین خودداری كنید (مانند قهوه، چای، كولاها، شكلات). زیرا كافئین شما را در یك حالت تحریك‌پذیری دایمی قرار می‌دهد.
2-از سیگار كشیدن خودداری كنید یا از سیگارهایی استفاده كنید كه مقدار كمتری تنباكو داشته باشند زیرا نیكوتین موجود در سیگار سبب افزایش تحریك‌پذیری فیزیكی و فیزیولوژیكی همچنین افزایش انقباض عروقی و افزایش كاركرد قلبی می‌شود.
3- انجام ورزش روزانه می‌تواند بسیار كمك‌كننده باشد. حتی یك پیاده‌روی كوتاه اطراف آپارتمان می‌تواند شما را آرام نگه دارد.
4-درمان‌های شناختی رفتاری تا حد زیادی در كنترل اضطراب و كاهش میزان حمله‌های ترس كمك‌كننده هستند.
درمان
1- ابتدا ترس و اضطراب خود را در رابطه با موقعیت خاص بشناسید و قبول كنید كه شما دچار این اضطراب هستید و برای مواجهه با این موقعیت برنامه‌ریزی كنید. برای مثال اگر شما دایم در خصوص مسایل مالی اضطراب دارید، یك برنامه پس‌انداز طراحی كنید یا بودجه را به‌طور مجزا در نظر بگیرید.
2- در مشكلات قبلی خود باقی نمانید. تغییراتی در شرایط ایجاد كنید كه احساس راحتی بیشتری داشته باشید و اجازه دهید تا مشكلات را پشت سر بگذارید.
3- با روح و جسم خود مهربان باشید.
4-سعی كنید تنش‌ها را با ورزش سنگین و ماساژ رها كنید.
5- از تكنیك‌های آرام‌سازی و رها‌سازی (Relaxation) استفاده كنید.
6- به اندازه كافی استراحت كنید و اگر در خواب مشكل دارید به پزشك مراجعه كنید.
7- از كافئین و شكلات و نیكوتین دوری جویید.
8- فكر خود را مشغول مسایل مثبت و غیراضطراب‌زا كنید.
9- برای لذت بردن برنامه‌ریزی كنید، مثلا به دیدن یك فیلم كمدی، پیاده‌روی یا كوهنوردی بروید.
10- برنامه‌ریزی روزانه داشته باشید، داشتن كار بیش از حد یا بیكار بودن در طول روز می‌تواند به اضطراب شما بیفزاید.
11- علایم اضطرابی خود را یادداشت كنید و گاهی به همسر یا دوست صمیمی خود آنها را بگویید، برخی مواقع گفت‌وگو با یك دوست از اضطراب شما می‌كاهد.
12- در گروه‌های فعال اجتماعی یا خیریه شركت كنید یا به‌طور داوطلبانه به دیگران كمك كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha