دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۴
کد خبر: 36709
سلامت نیوز :با استفاده از «قانون مادربزرگ»،‌ والدین می‌توانند كودكان خود را برای انجام وظایف ناخوشایند یاری دهند. قانون مادربزرگ می‌گوید؛ «پس از اینكه كار خود را انجام دادی، می‌توانی به بازی بپردازی.» شروع و به پایان بردن یك وظیفه دشوار، هنگامی كه پس از آن لذتی در انتظار داشته باشید، آسان‌تر خواهد بود. شما به عنوان والدین می‌توانید از نمونه‌های زیر استفاده كنید: «پس از اینكه تمرینات ریاضی را انجام دادی، می‌توانی تلویزیون تماشا كنی» یا «پس از اینكه ظهر خوابیدی، می‌توانی به شنا بروی» و از این قبیل. اما بسیار دیده شده كه والدین «قانون مادربزرگ» را به صورت برعكس به كار می‌برند.

به عنوان مثال می‌گویند: «می‌توانی اكنون تلویزیون تماشا كنی، به شرط اینكه قول بدهی بعدا تكالیف ریاضی را انجام دهی» چنانچه فرزند شما از درس ریاضی بیزار باشد و همیشه در انجام تكالیف ریاضی تعلل كند، تماشای تلویزیون قبل از انجام تكالیف نمی‌تواند انگیزه‌ای جهت اتمام آنها را فراهم كند و او به اجتناب خود از تكالیفش ادامه خواهد داد.

همچنین وی را به دلیل كوتاهی در انجام تمرینات ریاضی‌اش، دچار احساس گناه و ناراحتی خواهد كرد. قول دادن برای شروع یك كار و احساس گناه پس از آن، نمی‌تواند كودكان را برای انجام كارهایی كه برایشان ناخوشایند است، یاری دهد.

اما لذت آینده می‌تواند یك انگیزه خوب باشد. واداشتن كودك به انجام كاری كه برایش ناخوشایند است، از طریق برعكس كردن قانون مادربزرگ دشوار است و تقریبا چیزی شبیه به رانندگی با دنده عقب است و والدین باید قانون مادربزرگ را به شیوه صحیح مورد استفاده قرار دهند.

یك الگوی خوب را ارایه دهید
والدین پیوسته در حال نشان دادن و عرضه الگوهای رفتاری به كودكان خود هستند. كودك شما حسن رفتار و سوءرفتار را با مشاهده و تقلید رفتار شما و دیگران می‌آموزد.
مراقب باشید كه ناخواسته یك الگوی رفتاری را كه نمی‌خواهید در كودك‌تان ببینید، به او ارایه ندهید. كودك شما به ویژه در مواقعی كه شما با ناكامی ناشی از یك مشكل مواجه شده یا با شخص دیگری دچار تعارض شده‌اید، به رفتار شما توجهی خاص دارد. او با مشاهده شما یاد می‌گیرد كه در آینده با ناكامی‌ها و تعارضاتی كه برایش پیش می‌آیند، چگونه برخورد كند. چنانچه شما در برخورد با سایر مردم از طعنه و انتقاد فراوان استفاده كنید به كودك‌تان می‌آموزید كه در گفتار خود بددهن باشد. چه بخواهید و چه نخواهید برای كودكان خود الگو هستید. پس الگوی خوبی باشید. همچنین فرزندان نحوه رفتار را از مشاهده افراد در تلویزیون و در فیلم‌ها می‌آموزند. بسیاری از برنامه‌ها، افراد را در حالاتی نشان می‌دهند كه سعی دارند مشكلات و تعارضات را با دیگران با استفاده از پرخاشگری و خشونت، حل و فصل كنند. بر نوع برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌هایی كه كودك‌تان می‌بیند، نظارت داشته باشید و سعی كنید هر چه كمتر شاهد الگوهای خشونت باشد.

از بی‌توجهی فعال در مورد برخی از سوءرفتارها استفاده كنید
هنگامی كه شما رفتاری را در كودك‌تان مشاهده می‌كنید و نمی‌خواهید كه دیگر به آن ادامه دهد، گزینه موثری كه در اختیار دارید، بی‌توجهی فعال است. منظور از بی‌توجهی فعال، برگرفتن تمام توجه خود از كودكی است كه رفتار سوء را از خود نشان می‌دهد. این روش مدیریت كودك برای كاهش نق زدن و سروصدا به راه انداختن، لب ورچیدن و اخم كردن، گریه كردن با صدای بلند، اصرار و مطالبه مداوم، حبس تنفس و قشقرق ملایم است و شما در مقابل باید به طور مختصر تمام توجه خود را از كودك بگیرید، از جروبحث كردن با كودك بپرهیزید و از تماس چشمی با او خودداری كنید.
* برگرفته از كتاب SOS كمك برای والدین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha