سلامت نیوز: معاون سازمان نظام پرستاری گفت: قانون ارتقای بهره وری عملا در اکثر بیمارستانهای دولتی اجرا نشده و کاهش ساعت کار نمادین و روی کاغذ، منجر به اعمال اضافه کار اجباری تا 350 ساعت توسط پرستاران شده بدون اینکه ریالی بابت این کار اضافه به آنان پرداخت شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، یعقوب قدسیان سرشت افزود: در حاشیه مراسم رونمایی و آموزش سامانه جدید عضویت سازمان نظام پرستاری با نمایندگان جامعه پرستاری از حدود 80 شهر کشور در مورد نحوه و میزان اجرای قانون ارتقای بهره وری صحبت و پرسش و پاسخ داشتیم. آنان اعلام کردند که روسای بیمارستانها و دانشگاههای علوم پزشکی به علت نگرفتن بودجه اجرای این قانون از وزارت بهداشت قادر به اجرای این قانون نیستند.

وی ادامه داد: در واقع این مراکز به علت کمبود نیرو نمی توانند سقف اضافه کار تعیین شده برای پرستاران را مطابق این قانون رعایت کنند و مجبورند برای پرستاران اضافه کار اجباری اعمال کنند اما در مقابل هیچ پول و اعتباری نیز برای پرداخت حق اضافه کار  اجباری به پرستاران را هم ندارند.

قدسیان اضافه کرد: به طور مثال در یکی از موارد اعلام شد که در یکی از بیمارستانهای گرمسار تا 350 ساعت اضافه کار اجباری به پرستاران تحمیل شده بدون اینکه قادر به پرداخت حق الزحمه اضافه کار به پرستاران باشند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری اضافه کرد: با این وضع وزارت بهداشت نمی تواند انتظار ارتقای بهره  وری خدمات را در نظام سلامت داشته باشد.عدالت در سلامت به شدت آسیب دیده است و باید گفت روند فعلی قانون گریزی نتیجه خوبی برای کشور نخواهد داشت.

وی گفت: در واقع  قانون ارتقای بهره وری هنوز در دانشگاههای علوم پزشکی اجرا نشده است و اعداد و ارقامی که برای کاهش ساعت کاری و کاهش اضافه کار اجباری پرستاران اعلام شده فقط روی کاغذ  بوده است و حق الزحمه ساعات اضافه کاری اجباری که بر اساس این قانون به پرستاران تحمیل شده نیز به آنان پرداخت نشده است.
قدسیان سرشت افزود:عملا بعد از اعلام اجرای قانون ارتقای بهره وری هیچ اتقاق جدیدی در  بیمارستانهای دولتی نیفتاده و جذب نیروی پرستار نیز که در برخی مراکز اتقاق افتاده عملاً منجر به افزایش  نیرو  نشده و کفایت اجرای قانون ارتقای بهره وری را نمی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha