دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 36713
سلامت نیوز: دود دست سوم سیگار مانند دود مستقیم و دیگر انواع دخانیات خطرناك و آسیب رسان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از از روابط عمومی وزارت بهداشت، كارشناس كمیته كنترل دخانیات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: دود دست سوم در واقع همان بقایای باقی مانده از دود مواد دخانی است كه بر روی وسایل شخصی و یا وسایل اطراف و یا بر بدن و لباس فرد مصرف كننده مواد دخانی باقی مانده است.

مهندس خدیجه محصلی افزود: به تازگی مشخص شده سموم ناشی از سوخت انواع دخانیات كه به صورت دود در هوا رؤیت نمی شود خطرناكتر است و این سموم از طریق لباس، پوست و مو و وسایل اطراف فرد سیگاری به دیگران منتقل می شود به طوری كه ثابت شده این اثرات حتی تا ماه ها، قابل پایداری و تاثیر گذاری است.

وی تصریح كرد: باتوجه به این كه كودكان زمان بیشتری را در منزل سپری می كنند یكی از گروه های هستند كه بیشترین تاثیر منفی را از این پدیده متحمل می شوند همچنین كودكان با خصوصیات منحصر به فرد خود از جمله سینه خیز و چهار دست و پا رفتن بیشتر خود را در معرض سموم پخش شده در سطوح قرار می دهند.

به گفته محصلی، همه افراد در معرض خطرات این سموم هستند ولی باید توجه داشت افراد خاص مانند خانم های باردار و اشخاص مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی نیز مانند كودكان و نوزادان می توانند تحت تاثیر بیشتری قرار بگیرند و دچار عارضه شوند.

كارشناس مركز سلامت محیط و كار خاطرنشان ساخت: مصرف سیگار حتی در كنار هواكش و پنجره، آنجا را به مكان های پخش دائمی سموم تبدیل می كند و باعث می شود حتی در زمانی كه در منزل نیستند نیز اطرافیان از عواقب سیگار كشیدن در امان نباشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha