سلامت نیوز: دکتر امید زمانی پژوهشگر ایدز با بیان اینکه مبارزه با ایدز آگاهی می‌خواهد نه ترس گفت: متأسفانه آمارها در ایران تا سال 2014 نشان می‌دهد که اپیدمی گسترش ایدز از راه جنسی رو به افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، کارگاه آسیب شناسی تخصصی ایدز و رسانه عصر یکشنبه با حضور اعضای هیات علمی روزنامه نگاران و مادران حامی سلامت از سوی انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی در چند بخش برگزار شد.

مهندس میرهاشم سجادی دبیر انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی با بیان اینکه سنت خیریه همیشه حمایت از آسیب های ایتام مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: اینک وظیفه حمایت و آگاهی بخشی در خصوص آسیب های جدید بر دوش موسسات خیریه است و شدیدا نیاز به جذب کمکهای مادی و معنوی دارد.

وی ادامه داد: از سال 78 به مقوله آسیبهای اجتماعی و ایدز توجه ویژه ای شد بنابراین این انجمن حمایت از زنان بی سرپرست و افرادی که همسران خود را به دلیل بیماری ایدز از دست داده اند آغاز کرد.

به گفته وی، آموزش مهارتهای اجتماعی، گروه درمانی، آموزش هنر و خوداتکایی به مادران حامی سلامت از جمله برنامه هایی که در این انجمن ارائه می شود.

وی گفت: انجمن توان یاب کودکان و نوجوانان نیز در میان افراد یک تا 17 سال به ارایه خدمات به این گروه سنی پرداخته و خدمات درمانی، آموزشی، کلاسهای مخصوص ارایه می کند.

وی در ادامه با بیان اینکه از سال 81 خط مشاوره تلفنی با شماره 66935524 راه اندازی شد، ادامه داد: این خط تلفنی مشکلات افراد دارای رفتارهای پرخطر مانند طلاق، فرار از منزل و دیگر آسیبهای اجتماعی را بررسی و به صورت رایگان توسط متخصصان اجتماعی و مشاوران به ارایه مشاوره می پردازد.

به گفته وی، هدف از راه اندازی این خط ارایه راهنمایی و مشاوره به افراد آسیب دیده و یا در معرض آسیب های اجتماعی است.

به گفته سجادی، یکی از مزیت های مشاوره تلفنی برای آسیب دیدگان اجتماعی این است که می تواند به صورت غیرحضوری مشکلات خود را مطرح کند و در صورت تمایل به صورت حضوری به مشاوران مراجعه نمایند.

دکتر امید زمانی پزشک و پژوهشگر ایدز در کشور نیز در این کارگاه با اشاره به عوامل ابتلا به بیماری ایدز گفت: بیماری ایدز در مرحله اول حدود 3 یا 4 هفته بعد از ورود ویروس به بدن به شکل سرماخوردگی و آنفلوانزا خود را نشان می دهد و در عرض 7 یا 8 هفته بدن در برابر این بیماری مقاومت می کند اما چون ویروس از بدن حذف نمی شودHIV به غشای سلولی چسبیده و با ماده ژنتیک ویروس آمیخته می شود و در صورت عدم شناسایی و کشف بیماری حاصل آن بیماری ایدز خواهد بود.

این پزشک متخصص با بیان اینکه چند دسته دارو در پیشگیری از پیشرفت بیماری ایدز عمل می کند اظهار داشت: برخی از داروها از چسبیدن ویروس به سلول جلوگیری کرده و دسته دیگر اجازه رونوشت ژنتیکی ویروس را می گیرند و سرانجام برخی دیگر از ساخته و آمیخته شدن ویروس و سلول پیشگیری می کند.

این پژوهشگر بیماری ایدز تزریق خون و فراورده های خونی، اعتیاد تزریقی، تماس تعریف نشده جنسی و تصادفی، استفاده مشترک از ابزار تیز و اهدای عضو را از جمله راههای سرایت بیماری ایدز نام برد و افزود: بنابراین گزارش هر روز 12 هزار مبتلای جدید که 6 هزار نفر آن بین 15 تا 24 سال دارند به این آمار افزوده می شود و هر دقیقه یک کودک براثر این بیماری می میرند.

به گفته دکتر زمانی، با توجه به اینکه یکی از راه های سرایت ایدز زایمان است، بنابراین زایمان به صورت سزارین، مصرف شیرخشک و مصرف دارو از جمله راههای کاهنده انتقال ایدز از مادر به کودک عنوان کرد و اظهار داشت: هر سال 6/2 میلیون مبتلای جدید به این بیماری افزوده می شود و هر سال این بیماری جان 8/1 میلیون فرد را در دنیا می گیرد.

این پژوهشگر بیماری ایدزگفت: مبارزه با ایدز آگاهی می خواهد نه ترس. اما متأسفانه آمارها در ایران تا سال 2014 نشان می دهد که اپیدمی گسترش ایدز از راه جنسی رو به افزایش است و باید با آگاهی و آموزش افراد تدبیری برای این موضوع اندیشید.

در ادامه 4 پژوهشگر به سوالات خبرنگاران در این حوزه پاسخ گفتند.

دکتر مرتضوی نماینده وزارت بهداشت ونماینده دانشگاه تهران در حوزه بهداشت وسلامت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در کشور فقط داوطلبان مورد آزمایش ایدز قرار می گیرند و چرا این آزمایش تنها برای مادران باردار اجبار است و پیش از ازدواج به افراد توصیه نمی شود اظهار داشت: ایدز بیماری نیست که به راحتی به دیگران انتقال داده شود. 90 تا 95 درصد از افراد مبتلا می دانند که به این بیماری مبتلا شده اند بنابراین مادرانی که هنوز وزن حمل نکرده اند برای آگاهی از وضعیت فرزند خود این آزمایش را انجام می دهند و دیگر افراد تنها با تمایل خود برای آزمایش به مراکز مشاوره مراجعه می کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه وزارت بهداشت اعلام کرده است که تمام خدمات ارائه شده به بیماران ایدزی رایگان است اما چرا هنوز در بیمارستانها برای بستری هزینه های هنگفتی از بیماران دریافت می شود، گفت: 20 درصد از بیماران ایدزی کل کشور در بیمارستان امام خمینی درمان می شوند و با بیمه قرارداد بسته شده است تا تمام بیماران از بیمه خدمات درمانی استفاده کنند و افرادی که فاقد بیمه درمانی هستند با مثبت تشخیص داده شدن HIVآنها بیمه خدمات درمانی برای آنها صادر می شود.

دکتر احمدنیا در پاسخ به این سوال که چند انجمن در این حوزه وجود دارد گفت: طبیعتاً انجمن های این حوزه ناکافی است اما انجمن حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی یکی از فعالان این حوزه است.

دکتر پوراصغریان نیز درخصوص اقدامات بهزیستی و بودجه ای که برای این بیماران در نظر گرفته شده است گفت: حقوق مشخصی برای کسانی که HIV مثبت دارند وجود ندارد اما امیدواریم با بحث فرهنگ سازی و همکاری رسانه های عمومی و وزارت آموزش و پرورش این افراد بتوانند مانند دیگران از حقوق خود بهره مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha