پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3672

مدیر عامل خبرگزاری فارس گفت: در حالی كه برای هر محصول غذایی انواع استانداردها تعریف شده است، هنوز برای تولیدات حوزه فكری و فرهنگی استاندارد مشخصی تعریف نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس، مهدی فضائلی عصر امروز در یك نشست خبری در اولین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در غرفه خبرگزاری فارس، افزود: نبود استانداردهای تولیدات فكری و فرهنگی از جمله تولیدات رسانه‌ها باعث شده تا هر تولید كننده‌ای بدون اینكه هویت روشن داشته باشد و معلوم باشد تولید او چقدر با كیفیت است یا چه اثری دارد به تولید و انتشار آن می پردازد.
وی ضمن تاكید بر اینكه استاندارد سازی برای این حوزه ها بسیار دشوار و ظریف است و نباید به غلبه سلیقه ها بیانجامد اضافه كرد: در این فضا مصرف كنندگان تولیدات فكری و رسانه‌ای نیز هر محصولی را می‌پذیرند و این مضر سلامت فكر مردم است در حالی كه مثلا در مورد محصولات غذایی انواع استانداردها را داریم و هر تولید كننده‌ای در صورتی كه ضوابط و استانداردهای تعریف شده را رعایت نكند با او برخورد می‌شود.
وی گفت: در این فضا مشكلات دیگری هم وجود دارد بحث مالكیت تولیدات فرهنگی، رعایت نشدن اخلاق حرفه‌ای‌ رسانه‌ها از آن جمله است و البته در حوزه رسانه‌های دیجیتال مسائل اخلاقی زیادی هم مطرح است كه به عنوان مثال به علت رواج انواع امكانات دیجیتال الان یكی از دغدغه‌های مردم عدم امنیت اخلاقی و اجتماعی است و هر آن ممكن است فیلم و سی دی خصوصی افراد در جامعه منتشر شود.
مدیر عامل خبرگزاری فارس اضافه كرد:‌ برای ساماندهی این مشكلات تاكنون اقداماتی شده است به عنوان مثال آیین‌نامه خبرگزاریها در اواخر فعالیت دولت آقای خاتمی تدوین شد یا سال گذشته آیین‌نامه و ضوابط حرفه روزنامه‌نگاری توسط وزارت ارشاد تدوین شد ولی تا زمانی كه این ضوابط به مرحله الزام برسد هنوز زمان داریم و البته در صورت رعایت این ضوابط خبرنگاران واقعی از امتیازاتی برخوردار می‌شوند.
فضائلی افزود: در صورتی كه ضوابطی برای ارتقای كیفی محصولات فكری وجود داشته باشند، رسانه‌ها می‌توانند با تولید و انتشار محصولات استاندارد و با كیفیت، سطح آگاهی و ذائقه مردم را رشد دهند و در این صورت محصولات بی‌كیفیت دیگر مورد قبول مخاطبان قرار نمی‌گیرد و سطح انتظار مخاطبان بالا می‌رود.
وی همچنین با مقایسه رسانه‌های مكتوب و دیجیتال گفت: سرعت بالای رسانه‌های دیجتیال نسبت به مطبوعات و رسانه‌های مكتوب، مخاطب شناسی در رسانه‌های دیجیتال و ارتباط دو سویه بین مخاطب و تولید كننده، از جمله تفاوت های رسانه های مكتوب و دیجیتال است.
وی اضافه كرد: یكی از ویژگی‌های رسانه‌های دیجیتال چند رسانه‌ای بودن آنهاست كه همزمان با تولید خبر می‌توانند تصاویر متحرك یا صدای آن را هم منتشر كنند و این قابلیتها جذابیت این رسانه‌ها را نسبت به رسانه‌های مكتوب بیشتر كرده است و البته سندیت اخبار و گزارشها را نیز بیشتر می‌كند.
مدیر عامل خبرگزاری فارس گفت:‌ نداشتن محدودیت فضا،‌ هزینه كمتر در بسیاری زمینه ها و انتشار به لحظه مطالب و نیز امكان اصلاح و كامل كردن مطالب پس از انتشار اولیه از دیگر مزایا و ویژگی رسانه‌های دیجیتال است با این وجود با قاطعیت می‌توان گفت هنوز جایگاه رسانه‌های مكتوب یك جایگاه جدی و بسیار مهم است و با وجود گسترش روز افزون اینترنت هر روز شاهد انتشار روزنامه‌های جدید هستیم كه مخاطبان خود را دارند.
وی اضافه كرد:‌ سرعت و ضریب نفوذ اینترنت در كشور ما به سرعت در حال افزایش است، و به گفته وزیر فن آوری و ارتباطات در زمان حاضر ضریب نفوذ اینترنت در كشور ما به حدود 16درصد رسیده است كه حدود 60درصد نسبت به سال 84 بیشتر است. هزینه كاربران اینترنت كاهش یافته است به همین علت كاربران رسانه‌های دیجیتال نیز روز به روز بیشتر می‌شوند.
وی افزود: از آن طرف با وجود رشد روز افزون رسانه‌های دیجتیال، مطبوعات ما وضع مطلوبی ندارند، سهل الوصول بودن اخبار خبرگزاریها، تولید روزنامه‌ها را كم كرده است و بسیاری صفحات مطبوعات با اخبار خبرگزاریهای دیجیتال و اخبار فكسی از سازمانها پر می‌شود به همین علت مطالب روزنامه‌ها اكثرا شبیه به هم است.
وی گفت: این مسائل باعث افت كار حرفه‌ای خبرنگاران نیز شده است و البته حل این مشكل پیچیده ساده نیست. به گفته وی، یكی از راههایی كه برای بهبود این وضعیت به نظر می‌رسد، تقویت بنیه اقتصادی روزنامه‌هاست، راه حل دیگر این است كه خبرگزاریها نیز محصولات خود را بفروشند و از فضای اینترنت خارج شوند، راه حل دیگر تعیین ضوابط برای این حرفه و اجرای دقیق آیین‌نامه حرفه روزنامه نگاری پس از تصویب آن است.
وی همچنین اضافه كرد: در فضای جدید رسانه‌های دیجیتال، اصطلاح جدیدی به نام روزنامه نگاری شهروند مدار مطرح شده است كه در این فضای تازه هر شهروندی می‌تواند مشاهدات خود را در فضای اینترنت منتشر كند و این فضای جدید می‌تواند رفته رفته تحول دیگری در حوزه رسانه‌های دیجتیال به وجود آورد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha