چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 36749
سلامت نیوز: دانشمندان دانشگاه پلی تکنیک لوزان در سوئیس موفق به تولید پوست الکترونیکی شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، استادان دانشکده بیولوژی پس از مطالعات طولانی این پوست الکترونیک را که در زمینه های پزشکی و همچنین الکترونیک کاربرد دارد تولید کردند.

استفانی لاکور، سرپرست این پروژه در این زمینه گفت: پوست عضو پیچیده و حساسی است که تقلید از ساختار آن بسیار دشوار است؛ پوست بسیار انعطاف پذیر بوده و دارای خاصیت الاستیکی است. برای مثال می تواند 10 تا 20درصد منبسط شود و قابلیت تغییر شکل دردو و سه جهت را داراست.

به همین منظورمهندسان بیولوژی با افزایش اتصال میان مواد الاستیکی وکشسانی مانند سیلیکون نرم موفق به ابداع این نوع پوست شدند.

کاربرد در سوختگیهای شدید

با توجه به این که اولین تماس ما با محیط اطراف از طریق پوست شکل می گیرد، قربانیان سوختگی می توانند گرما و سرما را با کمک پوست الکترونیکی احساس کنند؛ در سوختگی های شدید ارتباطات میان نورون های عصبی پوست از بین رفته است و در مواردی که پوست قادر به پاسخ گویی به تحریکات محیطی نیست، پوست الکترونیک با ایجاد تماس های عصبی میان نورون ها به بیمار کمک می کند تا گرما و سرما را به خوبی احساس کند.

دکتر ژان راجر نیز در حال تحقیق برای ایجاد خطوط الکترونیکی در میان ارگان های بدن است تا از این طریق بتوان تغییرات و حرکات آنزیم ها را شناسایی کرد. وی عقیده دارد با استفاده از این روش می توان از ابتلا به ایجاد بیماری ها آگاه شد.

تلفن همراه پوستی


تولید پوست الکترونیک نه تنها چشم انداز بسیار زیبایی را پیش روی علم پزشکی قرار داده است، حتی می تواند رویاهای بشر را در آینده به حقیقت تبدیل کند.

استفانی لاکور که با شرکت نوکیا نیز همکاری می کند درادامه گفت: در آینده پوست الکترونیک با یک صفحه حس گر مانند تلفن همراه عمل می کند که قابلیت انعطاف پذیری داشته و به راحتی بر روی مچ دست بسته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha