چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 36750

هر یک از ما می توانیم همیشه در زندگی قوی، سالم، پر انرژی و پر جنب و جوش باشیم. اما رموز چنین زندگانی چه هستند؟ در این مطلب به ۵ نکته کلیدی برای افزایش طول عمر، اشاره کنیم.

سلامت نیوز:هر یک از ما می توانیم همیشه در زندگی قوی، سالم، پر انرژی و پر جنب و جوش باشیم. اما رموز چنین زندگانی چه هستند؟  در این مطلب به ۵ نکته کلیدی برای افزایش طول عمر، اشاره کنیم.

نکته شماره ۱: کالری کمتر غذای بیشتر
درست خواندید، اشتباه تایپی در کار نیست. هنگامی که محققین تغذیه، خودشان را به صرف شام به سراسر جهان -از یونان گرفته تا ژاپن و آمریکا- دعوت کردند راز مهمی از سلامتی را کشف کردند: بشقاب خود را از سبزیجات و میوه، حبوبات و غلات، پر کن و اهمیتی به خواکی های پر کالری، مانند چیزبرگر، سس های خامه ای و گوشت های پر چرب نده!

نتیجه: کالری کمتر، آنتی اکسیدان های ضامن سلامتی بیشتر، زندگی طولانی تر، شاد تر، فعال تر و بدون وابستگی.

چرا؟:  ‌به گفته Bradly Willcox -پزشک ‌مؤسسه تحقیقات سلامت PHREI در هونولولو و مدیر تیم پژوهشی تحقیق و مطالعه بر روی طول عمر مردم اوکیناوا- افرادی که در اوکیناوا زندگی می کنند نسبت به افرادی که از یک رژیم غذایی سبک غربی پیروی می کنند غذاهای فوق العاده بیشتر و پر حجم تری مصرف می کنند. اما بیشترین مصرف آنها غلات و محصولات کم کالری است و درصد بسیار ناچیزی از وعده روزانه ایشان را غذای پر چرب و پر کالری تشکیل می دهد. این رویه یعنی ترکیبی از خوردن غذای فراوان با کالری کم که سلامتی و طول عمر را به مردم این منطقه هدیه کرده است. خطر ابتلا به زوال عقل، حملات قلبی، سکته و سرطان نیز در بین این مردم در پایین ترین حد خود در کل جهان قرار گرفته است.

نکته شماره ۲: استفاده از ورزش به عنوان یک واکسن ضد پیری
بر کسی پوشیده نیست که فعالیت های بدنی قدرت ماهیچه ها را بالا برده، کالری آزاد کرده و شادابی را به شما هدیه می کنند. اما اخیراً محققین به کشف جدیدی از فواید ورزش رسیده اند: حرکات ورزشی به عنوان یک واکسن قدرتمند ضد پیری عمل کرده و با روند پیر شدن مقابله می کند. فیزیولوژیست های دانشگاه فلوریدا افراد سالم رده سنی ۶۰ الی ۸۰ سال را به مدت ۶ ماه در برنامه آموزش کنترل وزن تحت نظر گرفته و سپس آنها را -به منظور بررسی آسیب رادیکالهای آزاد- مورد آزمایش قرار دادند.

آنها با نتایج شگفت انگیزی مواجه شدند. تخریب رادیکالهای آزاد در افرادی که حرکات ورزشی کم فشار و نرمی را انجام دادند فوق العاده کم و نا محسوس بود. در حالی که این میزان تخریب در افرادی که تمرینات بدنی پر فشار را تجربه کرده اند مقداری افزایش داشته است. در این میان در گروه دیگری که هیچ تمرین بدنی را انجام نداده اند میزان تخریب ۱۳ درصد افزایش داشته است.

پیام: ورزش و فعالیتهای بدنی کم فشار ممکن است بهترین گزینه ممکن برای حفاظت از قلب و عروق باشد. به گفته Robert Nied متخصص طب ورزشی در کالیفرنیا، ورزش نکردن، خطر ابتلا به حمله قلبی را دو برابر می کند. هیچگاه برای شروع دیر نیست. دکتر Nied معتقد است حتی افرادی که تا کنون هیچگونه ورزشی انجام نمی دادند اگر هم اکنون نیز برخی تمرینات مختصر را شروع کنند، بیشترین سود را برده اند.

نکته شماره ۳: پیدا کردن یک کار جالب برای انجام دادن
زندگی همیشه پر مشغله است و اهمیتی نمی دهد که شما در چه سن و سالی قرار گرفته اید. اما حقیقت این است که همانگونه که کسی در حرفه خود به پیشرفت می رسد، همانگونه که بچه ها به سن بلوغ می رسند و همانگونه که افراد به اهداف جاه طلبانه خود جامع عمل می پوشانند، ۶۰ سالگی ما نیز وقت پرداختن به اوقات فراغت ما فرا می رسد. به تعبیری میتوانیم بگوئیم وقت آزاد زیادی داریم. اما تا آن روز، با در نظر گرفتن زمان است که انتخاب به وجود می آید. آسانترین راه این است که ریلکس باشیم، بیشتر تلویزیون تماشا کنیم، بیشتر بخوریم و تا آنجا که می توانیم با تلفن صحبت کنیم. اما آیا این انتخاب درستی است؟

انتخاب بهتر؟ موضوعی را پیدا کنید که به آن علاقمند باشید و بخواهید وقت خود را به آن اختصاص دهید و از آن لذت ببرید. چرا؟ تحقیقات دانشمندان نشان داده کارهایی که انسان از انجام آنها لذت می برد تاثیر بیشتری در حفظ سلامتی در دهه های ۵۰، ۶۰، ۷۰ زندگی و حتی پس از آن ایجاد می کند.

نکته شماره ۴: تماس مرتب با دوستان و آشنایان نزدیک
ارتباط با دوستان و فامیل های نزدیک، یک منبع شادی و سپری محکم در برابر استرس است. این منبع پایدار شادی، می تواند منجر به کاهش مشکلات روحی و جسمی گردد. مجلات علمی بارها و بارها این موضوع را ثابت کردند که بودن دوستان در کنار ما تغییرات بیوشیمی مغزمان را تحریک کرده و احساس شادی و آرامش را به سوی ما روانه می کند. این احساس همچنین منجر به تقویت احساس امنیت می شود.

پیام: وقتی برای مدت طولانی تنها هستید (تعریف طولانی ممکن است برای هر یک از ما با دیگری فرق داشته باشد)، افزایش استرس و در نتیجه ی آن افزایش ترشح هورمون کورتیزول، باعث تشدید بیماری قلبی، افزایش فشار خون، افسردگی و مشکلات خواب می گردد.

کلید شماره ۵: سوق دادن ذهن به جهات مثبت
با قرار دادن ذهن در مسیر سازنده، می توانید خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهید. برای این کار نیازی به برنامه های کامپیوتری آنچنانی و یا بازی های فکری نیست. ورزشهای ساده ی مغزی، چیزی که نورولوژیست ها اصطلاحاً به آن نوروبیک (ایروبیک ذهنی) می گویند، شامل ورزشهای ساده ای است که منجر به رشد سلول های مغز شده و آنرا همواره جوان و اکتیو نگه می دارد.

ایده نوروبیک از یک کشف قابل ملاحظه ناشی شده است:
در جریان کالبدشکافی ۱۳۷ جسد که به بیماری آلزایمر مبتلا بودند، پژوهشگران دریافتند که اگرچه این زنان و مردان پلاک ها و گره های مغزی بیماری آلزایمر پیشرفته را داشتند، اما علائم آن بسیار خفیف تر از آن چیزی بود که می بایست باشد. زمانی که محققین به بررسی دقیق تر پرداختند به یک توضیح منطقی دست یافتند: مغز بیماران وزن بیشتری داشت و شامل نورونهای (سلولهای مغزی) بیشتری از حالت معمول بود و به این موضوع اشاره داشت که افراد یک رزرو شناختی داشته اند؛ ذخیره ای از مسیرهای اضافی عصبی که به آنها اجازه می داد برای مدت طولانی تری عملکرد نسبتاً طبیعی داشته باشند.

موضوع جالب تر: تحقیقات و مشاهدات نشان داده افرادی که به واسطه شغلشان و یا انجام بازی های فکری، فعالیت های مغزی بیشتری دارند، این ذخایر مغزی را به تصرف خود در آورده اند. پژوهشگران بر این باورند که تقویت مغز شباهت های زیادی به تقویت عضلات در تمرینات ورزشی داشته و می تواند فواید یکسانی داشته باشد: مغزی قویتر، تندرست تر و با انعطاف پذیری بیشتر، برابر با طول عمر بیشتر است.

منبع: سالم زی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha