سلامت نیوز: دیابت نوعی اختلال در سوخت و ساز و جزو بیماری‌های غیرواگیر است که با توجه به عوارض و آسیب های مختلف موجب تحمیل هزینه های زیاد به بیمار، ‌جامعه و سیستم درمانی بهداشتی می شود .

بیش از دو میلیون نفر در ایران به بیماری دیابت مبتلا هستند و روز به روز به آمار مبتلایان به این بیماری افزوده می شود. شیوع دیابت در روستاها چهار درصد و در شهرها هفت تا هشت درصد جمعیت بالای 30 سال است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مهناز دهقان نیری متخصص نوزادان با بیان اینکه میزان مرگ و میر نوزادان مادران دیابتی پس از هفته 32 نسبت به مادران با شرایط عادی بیشتر است، می گوید: نوزادان مادران دیابتی به علت افزایش چربی خون و رشد زیاد جثه بزرگی دارند، صورت آن‌ها پف آلود ، پرخون و قرمز است و گاهی اوقات در زایمان زودرس هم نوزاد وزن نرمال دارد.

وی می افزاید: بیشتر نوزادان مادران دیابتی پر جنب و جوش هستند و در سه روز نخست تولد به لرزش عضلانی و تحریک پذیری دچار می شوند و دربعضی موارد هیپوتونی (کاهش توان عضلات)، بی حالی و کاهش قدرت مکیدن شیر در این نوزادان به علت کمبود قند خون مشاهده می شود.

وی تصریح می کند: در بعضی از موارد هم کمبود قند خون همراه با کمبود کلسیم دیده می شود اما کمبود کلسیم بسیار دیرتر بروز می کند.

وی عنوان می کند: 75 درصد نوزادان مادران دیابتی و 25 درصد نوزادان مادران مبتلا به دیابت بارداری به کمبود قند خون دچار می شوند که ممکن است علامتی هم نداشته باشند.

دهقان نیری توضیح می دهد: هر چه قدر قند خون مادر و بند ناف زیادتر باشد احتمال کمبود قند خون نوزاد بیشتر است .

به گفته این پزشک متخصص ، به طور معمول در نوزاد طبیعی چهار تا شش ساعت بعد از تولد کمبود قند خون با تغذیه مناسب برطرف می شود.

وی اظهار می دارد : نوزادان مادران دیابتی در پنج روز نخست پس از تولد به تاکی پنه(افزایش تعداد تنفس) دچار می شوند و کمبود قند خون ، کاهش دمای بدن،‌ پرخوری، ‌نارسایی قلبی، ‌افزایش ضربان قلب، ادم مغزی و سندرم زجر تنفسی در آنها بسیار شایع است .

وی با بیان این که 30 درصد نوزادان مادران دیابتی بزرگی قلب دارند، خاطرنشان می کند: پنج تا 10 درصد این نوزادان به نارسایی قلبی دچار می شوند و آسیب‌ها و خطرهای زیادی به علت بزرگی نوزاد در این افراد وجود دارد .

دكتر دهقان نیری با بیان اینکه شیوع اختلالات مادرزادی در نوزادان مادران دیابتی سه برابر نوزادان طبیعی است می گوید: روند تکامل عصبی استخوانی در این نوزادان با تاخیر انجام می گیرد و با اندازه مغز که کوچک تر از حد طبیعی است ، متناسب است.

وی به شیوع زردی و پرخونی در نوزادان مادران دیابتی اشاره می کند و می افزاید: رشد جسمی این نوزادان طبیعی است و احتمال چاقی کودکی در آن ها وجود دارد.

وی تاکید می کند : قند خون نوزادان به طور حتم باید کنترل شود حتی اگرنوزاد بدون علامت باشد علاوه بر کنترل ابتدای تولد، ‌باید قند خون نوزاد هر یک تا هشت ساعت کنترل شود و با کسب اطمینان از طبیعی بودن آن، می توان تغذیه را شروع کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha