چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۴
کد خبر: 36766
سلامت نیوز: رییس بیمارستان قلب شهید رجایی تهران با بیان اینکه ساختار پزشکی کشور ما دارای ضعف های جدی است گفت: ایجاد نظام ارجاعی بیمار در سیستم پزشکی ، تشکیل پزشک خانواده و به روز کردن تجهیزات درمانی بیمارستان ها از مهم ترین راهکارهای اصلاح ساختار پزشکی کشور است.

دکتر علیرضا جلالی فراهانی، رییس بیمارستان قلب شهید رجایی تهران در گفت‌وگو با سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سخن گفتن، معالجه کردن و معاینه بیمار بدون شواهد علمی را خطای پزشکی تعریف کرد و افزود: 80 درصد اقدامات درمانی پزشکان در آمریکا به دلیل اینکه بر اساس تجربه صورت می گیرد به خطای پزشکی منتهی می شود.

وی در ادامه عدم ارتباط صحیح بین بیمار و پزشک را از مهم ترین علل خطای پزشکان عنوان کرد و گفت : ایجاد ارتباط عاطفی با بیمار جهت دریافت اطلاعات صحیح به منظور تشخیص و درمان موفق، از اصلی ترین وظایف پزشکان است که متاسفانه در کشور ما این ارتباط به شکل درست و قابل قبول صورت نمی گیرد.

بی مهارتی پزشکان در برقراری ارتباط با بیمار ناشی از ضعف آموزشی است

دکتر جلالی در ادامه بی مهارتی پزشکان در برقراری ارتباط با بیمار را ناشی از ضعف آموزشی آنانی در دوران دانشگاهی برشمرد و تصریح کرد: 50 درصد مطالب آموزش دانشجویان پزشکی در کشور ما به بحث های بالینی اختصاص داده می شود و در صورتی که آشنایی با مسائل انسانی، عاطفی و فرهمگی بیمار از ضروریات آموزش پزشکی به شمار می رود.

رییس بیمارستان شهید رجایی تهران در ادامه با تاکید بر اینکه نباید با قضاوت یک جانبه سازمان های بیمه را در ضعف ارتباطی پزشکان و بیمار مقصر بدانیم اظهار کرد: با توجه به ناهمسان بودن بودجه های بهداشتی با پیشرفت های پزشکی در دنیا، این بودجه ها باید طوری برنامه ریزی شود که سطح توقعات و استانداردهای بالای پزشکی را پوشش دهد که متاسفانه در کشور ما در سطح کلان کارهایی صورت می گیرد که مانع رسیدن بیمه به اهداف خود در زمینه سیاست های بهداشتی و درمانی جامعه می شود.

جلالی همچنین، با اشاره به ضعف ساختار پزشکی در کشور، بسیاری از اقدامات درمانی پزشکان را غیر ضروری عنوان کرد و گفت: متاسفانه بسیاری پزشکان به جای گرفتن شرح حال و معاینه بیمار، آنان را وادار به انجام آزمایشات غیر ضروری و عکسبرداری های پرهزینه می کنند در این میان سازمان های بیمه متحمل فشارهای سنگین پرداختی می شوند.

وی با تاکید بر نقش موثر مراکز بیمه ها در اصلاح ساختار پزشکی کشور، پایه گذاری نظام ارجاع بیمار درمراجعات درمانی را، بهترین راهکار جهت اصلاح ساختار پزشکی کشور دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح بیمه‌ها می توانند با الزام کردن بیماران به رعایت نظام سطح بندی پزشکی درمراجعات درمانی خود ( پزشک عمومی، متخصص ، و فوق تخصص ) علاوه بر کاهش هزینه های درمانی، درصد زیادی از خطاهای پزشکی را کاهش دهند.

جلالی در ادامه با بیان اینکه پزشکان عمومی توانایی درمان بیش از 70 درصد بیماری ها را دارد ، تصریح کرد: متاسفانه بساری از بیماران سلسله مراحل مراجعه به پزشکان را رعایت نمی کنند به جای مراجعه و اعتماد به پزشک عمومی در درمان جزیی ترین بیماریهای خود، متخصص و فوق تخصص را ترجیح می دهند درصورتی که متخصصان باید با پذیرش 25 درصد و فوق تخصصان 5 درصد بیماران، فرصت های خود را صرف پژوهش های علمی کنند.

رییس بیمارستان قلب شهید رجایی همچنین تشکیل پزشک خانواده در کشور و رعایت اخلاقیات توسط پزشکان در ملزم کردن بیماران جهت رعایت نظام سطح بندی ارجاع را از دیگر راهکارهای اساسی در برطرف شدن مشکلات ساختاری پزشک برشمرد و افزود: بسیاری از کشورهای غربی با تشکیل پزشک خانواده برای هر 800 تا 1000 نفر در هر محله، بسیاری از بیماری‌های جزیی را که بیشترین علت مراجعات مردم به مراکز درمانی است را کنترل می کنند.

وی همچنین یادآورشد: بسیاری از پزشکان می توانند با الزام مراجعان خود به رعایت نظام سطح بندی ارجاع بسیاری هزینه‌های درمانی را کاهش دهند اما به دلیل ضرر مالی خود روی این فرهنگ غلط دامن می زنند.

این فوق تخصص بیهوشی قلب، با تاکید بر اینکه اصلاح ساختار پزشکی در کشور نیازمند عزم و اراده ملی است، گفت: وزارت بهداشت و درمان به تنهایی قادر به حل مشکلات ساختار پزشکی و اصلاح آن در کشور نیست این مسئله یک پروژه ملی محسوب می شود و همکاری تمامی اقشار جامعه و مسئولان را می طلبد.

بی اعتمادی و سست نظری نسبت به پزشکان در جامعه افزایش یافته است

بیشترین خطاهای پزشکی در مرحله تشخیص اتفاق می افتد

ثبت خطاهای پزشکی در کشور بسیار ضعیف است

جلالی در ادامه به ناچیز بودن میزان خطاهای پزشکی در کشور، اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 150 هزار پزشک در کشور مشغول به فعالیت هستند پزشکانی که در کارشان خطا می کنند و یا از مردم پولی دریافت می کنند بسیار اندک هستند با این وجود بی اعتمادی و سست نظری از پزشکان را بین مردم رواج داده می شود.

رییس بیمارستان قلب شهید رجایی در ادامه ریشه بسیاری از خطاهای پزشکان را در مرحله تشخیص دانست و تصریح کرد: اگر پزشکی بیماری را درست و با دقت تشخیص ندهد در تمام مراحل بعدی بیمار دچار خطا خواهد شد.

وی همچنین در خصوص عدم وجود آماری رسمی از میزان خطاهای پزشکی ، اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته غربی مثل آمریکا که به عنوان سنبل کشور آمار شناخته شده است برای ثبت خطاهای پزشکی خود جایزه تعیین کرده‌اند در صورتی که کشور ما در ثبت وقایع و اتفاقات پزشکی بسیارضعیف است.

وی خاطرنشان کرد: بیمارستان قلب شهید رجایی برای ثبت میزان خطاهای پزشکی در بیمارستان جوایزی در نظر گرفته است که متاسفانه به دلیل ضعف فرهنگی در افشای این موارد هنوز گزارشی اعلام نشده است.

جلالی در ادامه از تشکیل دو کمیته مرگ و میر و عارضه در بیمارستان به منظور رسیدگی به خطای پزشکی صورت گرفته در این بیمارستان خبر داد و اظهار کرد: این کمیته جلساتی را با حضور اساتید درجه یک علمی پرونده های بیماران فوت شده یا آسیب دیده را با بحث‌های مختلف علمی، حقوقی بررسی می کند و در صورتی که پزشکی مقصر شناخته شود تنبیه های لازم در خصوص وی انجام خواهد شد.

پزشکان بیمارستان دارای کارنامه بالینی می شوند

وی در ادامه تشکیل کارنامه بالینی پزشکان را از مهمترین برنامه های آتی این بیمارستان به منظور کاهش میزان خطاهای پزشکی این مرکز عنوان کرد گفت: این کارنامه به صورت محرمانه پزشکان را در بیمارستان رتبه بندی علمی می کند که بر اساس آن درون پزشک بر اساس حس برتری طلبی تحریک می شود و دقت بیشتری در کار خود اعمال می کند.

جلالی در پایان دامن زدن به موضوع خطاهای پزشکی توسط رسانه ها در شرایط فعلی نامساعد خواند افزود: مطرح کردن این مسائل توسط رسانه ها بی اعتمادی مردم را نسبت به پزشکان افزایش می دهد طوری که مردم برای کار درمانی سراغ طب سنتی غیر علمی موجود در بازار می روند و این آسیب جدی را به بیماران وارد می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha