چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۶
کد خبر: 36792
سلامت نیوز: در طول سال‌های اخیر بسیاری از متخصصان در خصوص طلاق‌هایی که به دلیل مشکلات جنسی زوج‌ها صورت می‌گیرد، هشدار داده‌اند و پنجمین کنگره سراسری «خانواده و سلامت جنسی» نیز در حالی برگراز شد که با حاشیه‌های آماری زیادی در این زمینه همراه بود.


لزوم ارائه بسته‌های آموزشی

دبیر علمی پنجمین کنگره سراسری خانواده و سلامت جنسی، ضمن بیان این مطلب که علت 30 تا 40 درصد طلاق‌ها، مشکلات جنسی است، گفت: «باید توجه داشت که مسائل جنسی، یک کار‌کرد طبیعی میان زن و مرد است و ارضای این غریزه باید به طریقی که فرهنگ ایرانی ما تعریف کرده است اتفاق بیفتد اما بنا به دلایلی می‌تواند دچار نقصان شود.» دکتر رسول روشن افزود: «از جمله اهداف برگزاری این کنگره، شکستن تابوی پرداختن به مسائل جنسی، ایجاد بستر برای انجام پژوهش‌های کاربردی و اماده‌سازی و ارائه بسته‌های آموزشی اخلاق جنسی است.» وی با بیان اینکه در این بسته‌های آموزشی سعی خواهد شد به آموزش مسائل جنسی از کودکی تا کهنسالی پرداخته شود. عنوان کرد: «به عنوان مثال به خانواده‌ موزش داده می‌شود که چگونه به مسائل جنسی کودک پاسخ بدهند. در واقع یک بخش از این بسته‌های آموزشی مربوط به خانواده‌ها و بخش دیگر مربوط به متخصصان این حوزه و مسئولان است.»


تأکید بر آمادگی روانی قبل از بارداری
رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد ادامه داد: «برخی باور‌ها درباره مسائل تربیتی کودکان یا مسائل جسمی و فیزیولوژیک می‌توانند بر هم زنند این کار کرد باشند و بر هم خوردن این کار کرد باعث بروز مشکلاتی چون بهانه‌جویی، اضطراب، افسردگی و نزاع می‌شود. در عین حال، ادامه یافتن این درگیری و نزاع‌ها منجر به بروز طلاق عاطفی و در نهایت طلاق حقوقی خواهد شد و همانطور که می‌بینیم درصد بالایی از طلاق‌ها به همین مسائل جنسی برمی‌گردند.» این روان‌شناس درباره ارتباط بیماری‌های روانی و بروز اختلال‌های جنسی نیز توضیح داد: «بیماری‌های روانی می‌توانند در بروز این اختلال‌ها مؤثر باشند؛ به عنوان مثال یکی از ملاک‌های تشخیص ما برای افسردگی، کاهش میل جنسی است. البته این رابطه دو‌جانبه است و گاهی فشار و استرس هم می‌تواند موجب سرکوبی این غریزه شود.
البته پرداختن به مقوله آمادگی روانی برای باردار شدن، مسئله‌ای است که باید مورد توجه قرار بگیرد و همواره توصیه می‌کنیم که یک زن برای فرزند‌دار شدن باید فاقد بیماری‌هایی چون اضطراب و افسردگی باشد.»


رابطه بیماری‌های روانی و اختلال‌‌های جنسی
مدیر‌کل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت نیز در این مراسم گفت: «در تهران حدود پنج کلینیک سلامت خانواده وجود دارد که البته پاسخگوی نیاز جامعه نیست.» دکتر عباسعلی ناصحی با بیان اینکه مسائل روانی مانند شیزوفرنی و اسکیزوفرنی ممکن است باعث کم‌کاری و پرکاری روابط جنسی شود، افزود: «مسئله سلامت جنسی جزو مسائل مهم سلامت خانواده است و خیلی از افراد در خانواده‌ها در این خصوص مشکل دارند که به اختلال‌ها و مشکلات جنسی، افسردگی، اضطراب، کاهش اعتماد به نفس و عوارض خانوادگی شدید منجر می‌شود. به عبارتی، زمانی که رابطه جنسی تنظیم شده نباشد در قالب بهانه‌جویی‌ها و اختلاف‌های میان زوج‌ها خود را نشان می‌دهد و در بسیاری از مواقع طلاق عاطفی یا حقوقی آنها را در پی دارد.

منبع: همشهری تندرستی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha