جمعه ۲۷ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۴
کد خبر: 36794

نداشتن توده در پستان به معنی نداشتن سرطان نیست . سرطان التهابی خیلی به ندرت خود را با توده پستان نشان می دهد . این سرطان در امتداد دیواره قفسه سینه به وجود می آید و رشد می کند و معمولاً هنگامی تشخیص داده می شود که پستان و سایر اندام ها را درگیر کرده است .

واقعیت هایی درباره سرطان پستان التهابی
سلامت نیوز: سرطان التهابی پستان ( Inflammatory Breast Cancer-IBC ) یکی از انواع سرطان پستان است که پوست را هم درگیر می کند . این نوع سرطان حدود 4 درصد از کل سرطان های تشخیص داده شده پستان را در آمریکا شامل می شود . از علائم بالینی این سرطان می توان قرمز شدن پوست و ورم کلی پستان را ذکر کرد . بعضی مواقع ممکن است یک توده در پستان لمس شود .

علائم هشدار دهنده سرطان التهابی پستان

    پوست پستان ممکن است قرمز شود و مانند پوست پرتقال منفذ دار به نظر برسد .
    اندازه پستان در زمان کوتاهی تغییر کرده و بزرگ می شود .
    نوک پستان ممکن است از داخل برگردد و یا صاف شود . احتمال وجود ترشح نیز هست .
    ناحیه پستان در طول زمان بسیار خارش دار می شود به طوری که هیچ کرم یا پمادی خارش را از بین    نمی برد .
     یافتن یک توده بزرگ در پستان که به طور ناگهانی ظاهر می شود .
    ممکن است در پستان درد احساس شود
     غدد لنفاوی زیر بغل و یا بالای ترقوه ممکن است ورم کنند .
     پستان در لمس گرم تر باشد
     پستان سخت تر و سفت تر از سابق می شود .
    کبودی روی پستان از بین نمی رود .

علائم بالا ممکن است در بیماری خوش خیم (غیر سرطانی ) پستان دیده شود . ولی اگر این علائم را داشتید حتماً با پزشک خود مشورت کنید . از انجایی که خیلی از این علائم در بیماری های عفونی پستان دیده می شوند ، ممکن است پزشک برای شما درمان انتی بیوتیک شروع کند . اگر علائم ادامه پیدا کرد ، حتماض درخواست نمونه برداری (بیوپسی) را از پزشک خود بکنید .


هرگز اگر نمونه برداری پوست انجام نشده است ، دور دوم یا سوم انتی بیوتیک را شروع نکنید .

نمونه برداری (بیوپسی) پوست شامل برداشتن نمونه و قسمت کوچکی از پوست پستان است . این نمونه سپس برای متخصص پاتولوژی فرستاده می شود و او نمونه برداری را برای پیدا کردن سلول سرطانی بررسی می کند . مطالعات مختلف روی سرطان التهابی پستان نشان داده شده است که این سرطان نسبت به سایر سرطان های پستان خشن تر است و تند تر پیشرفت می کند . از انجایی که این سرطان پستان ، پوست را نیز درگیر     می کند ، درمان معمولاً با شیمی درمانی شروع می شود و بعد از آن جراحی برای برداشتن توده پستان انجام می گیرد . به این ترتیب نخست سلول های سرطانی در پوست کشته      می شوند و احتمال پیشرفت آنها به استخوان قفسه سینه کاهش می یابد .

شیمی درمانی و برداشتن پستان (ماستکتومی)

پس از شیمی درمانی ( معمولاً 6- 8 ماه ) عمل جراحی برداشتن پستان همراه با غدد لنفاوی زیر بغل انجام می شود . ماستکتومی برای کاهش خطر عود بیماری و کنترل موضعی بیماری مهم و لازم است . بعد از عمل جراحی ، معمولاً بیمار تحت شیمی درمانی و پرتو درمانی قرار می گیرد تا احتمال عود کمتر شود .

واقعیت هایی درباره سرطان پستان التهابی :

نداشتن توده در پستان به معنی نداشتن سرطان نیست . سرطان التهابی خیلی به ندرت خود را با توده پستان نشان   می دهد . این سرطان در امتداد دیواره قفسه سینه به وجود می آید و رشد می کند و معمولاً هنگامی تشخیص داده   می شود که پستان و سایر اندام ها را درگیر کرده است . اگر به تازگی ماموگرافی داشته اید که طبیعی گزارش نشده ولی پوست شما تغییر کرده است به ماموگرافی اعتماتد نکنید . سونوگرافی ، ماموگرافی و حتی نمونه برداری همیشه سرطان التهابی پستان را پیدا نمی کنند ، مگر اینکه سرطان التهابی تمام بدن را درگیر کرده باشد . اگر تغییری در ظاهر پوست پیدا شده پستان گرم تر شده و نوک آن تغییر کرده است هر چه سریعتر دکتر خود را ببینید .

توجه : مرد بودن دلیل بر مبتلا نشدن به سرطان پستان نیست . هم زنان و هم مردان به سرطان پستان مبتلا می شوند. که در این میان 1- 4 درصد احتمال تشخیصی سرزان التهابی وجود دارد . مردان نیز باید مانند زنان از وضعیت پستان های خود مطلع باشند و در صورت مشاهده تغییرات به پزشک خود مراجعه کنید .

اگر حامله هستید و طول چند هفته گذشته پستان های شما ورم کرده و گرم تر و خارش دار شده است ممکن است علت همه انها حاملگی باشد ؛ اما یادتان باشد سرطان پستان در هر دوره ای از زندگی می تواند ایجاد شود . سرطان التهابی خیلی سریع حمله می کند . هر تغییری در پستان های خود را در هر دوره از زندگی جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید .

منبع : فصلنامه دانستی های سرطان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha